Iran Newspaper

یاد بزرگان با اجرای آثار شاخص

- ندا سیجانی خبرنگار

چهارمین شــب ازسی و چهارمین جشــنواره موسیقی فجر با اجراهای پرفروغ سازهای ملی و موسیقی ایرانی برگزارشد.

ارکســتر«رتوریک» به رهبــری نصیرحیدریـ­ـان آغازگر این برنامه در ســانس نخست تاالر وحدت بود که با اجرای آثاری از موتــزارت، گوســتاوهو­لتز، چایکوفســک­ی و شــاهین فرهــت این برنامه برگزارشــد. دراین برنامــه رضا مریوند مدیرهنری این ارکسترســر­دیس حیدریان را به عنــوان هدیه ای به پاس زحمــات و تربیــت چند نســل موزیســین بــه آقــای حیدریان تقدیم کرد. ارکســتر«رتوریک» از جمله مجموعههای فعال درحوزه موســیقی کالســیک اســت که درمهر ماه ســال 2۹ به سرپرستی و رهبری رضا مریوند با هدف معرفی و اجرای آثار فاخر موسیقی کالسیک تشکیل شد.

گــروه موســیقی پایــور بــا هنرنمایــی محمــد اســماعیلی (نوازنده تنبک) و ســعید پایور (نوازنده سنتور) ساعت 21:30 در تاالر وحدت روی صحنه رفت. تکنوازی اسماعیلی آغازگر این اجرا بود و این هنرمند پیشکســوت موسیقی پیش از اجرا که بــا گروهی از تنبکنوازان و یک نوازنــده دف همراه بود در ســخنانی گفت: ما درایــن برنامه با نحوه تدریس قدما آشــنا میشویم و در ادامه تصنیفی را برای شما میخوانم چرا که از نگاه قدما کسی که تنبک مینوازد باید با ریتم نیز آشنا باشد و بتواند تصنیف بخواند. دربخش بعدی این اجرا سعید ثابت و محمد اســماعیلی به دونوازی سنتور و تنبک پرداختند.این گروه قطعاتی از ساختههای فرامرز پایور را اجرا کردند.

گــروه «خنیاگــران مهــر» نیــز در ایــوان شــمس بــه روی صحنــه رفــت. در این اجرا بهــزاد عبدی «خنیاگــران مهر» را رهبــری میکــرد و محمــد نوید نــوروزی اصفهانی بــه عنوان خواننــده حضــور داشــتند. در اجــرای «خنیاگــران مهــر» کــه تمام نوازندگانش را بانوان موســیقی ایران تشکیل میدادند قطعاتی چون «پرواز»، «عشــق اســت»، «درمحاصره»، «ای عشــق» ...و اجرا شــد. همچنین قطعه «رقصان» اثر حسین علیــزاده و تنظیم بهــزاد عبدی به اجرا درآمــد، قطعهای که مخاطبــان بــا آن ارتبــاط زیادی برقــرار کردنــد و از این نغمه موســیقی کردســتان لذت بردنــد. علی ترابــی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره در تاالر ایوان شمس حضور داشــت. فرهنگســرا­ی نیــاوران نیــز میزبــان تعدادی از برگزیدگان جشــنواره موســیقی جــوان بود کــه قطعاتی در ژانرهای سنتی، کالسیک و نواحی به اجرا درآوردند. درسانس دوم حســام اینانلو نوازنده کمانچه و رضا عســگرزاده نوازنده دودوک اجرای برنامه داشــتند؛ اجرایی با حال و هوای بداهه نــوازی و حالی خوش برای مخاطبان بود. «ارکســتر ســازهای ایرانــی فارابــی» بــه رهبــری سیدمحمدحسـ­ـین ابوفاضلی و گروه موســیقی «ســماع قزویــن» به سرپرســتی محمد بیگی و خوانندگــی فریــدون محمــد بیگــی و نادرمحمــد­ی در یک ســانس مشــترک به اجــرای قطعات معــروف با اشــعاری از شعرای نامی پرداختند. سالن سوره حوزه هنری هم با اجرای موســیقی و حــرکات آیینــی کردی شــلوغ ترین شــب خــود را تجربه کــرد. دراین برنامه گروه موســیقی «ترنگ» و«ئاســو» اجرای برنامه داشتند. در دومین سانس نیز قطعاتی از کردی سورانی و کردی کلهری اجرا شد.

ســالن رودکی نیز میزبان گروه آوازی تهران به سرپرســتی میالد عمرانلو و تکنوازی پیانو رافائل میناساکیان بود. در برج میالد تهران هم علیرضا طلیسچی و گروه موسیقی پازل بند اجرای برنامه داشتند.

 ??  ?? اجرای گروه «خنیاگران مهر» در ایوان شمس
اجرای گروه «خنیاگران مهر» در ایوان شمس

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran