Iran Newspaper

درخشش اوزون، پیشتازی چینیها

- وصال روحانی خبرنگار صحنه ای از فیلم «به درود پسرم » برنده جوایز بهترین بازیگران مرد و زن

شــصت و نهمیــن دوره جشــنواره بینالمللــ­ی فیلــم برلیــن آلمان، شــنبه شــب با اهــدای جوایــز برترینها پایــان گرفت و خــرس طالیی بهترین فیلــم به کاری بهنــام «مترادفها» تعلق گرفت که در پیشداوریها­ی جشنواره از امیدهای کسب رتبه اول به شمار نمیآمد. این فیلم که براساس آرای هیأت ژوری جشــنواره (به ریاســت ژولیت بینوش فرانسوی) به این موفقیت دست یافت، درباره مردی است که برای رسیدن به یک زندگی بهتر به پاریس مهاجرت میکند. ســاعاتی قبل از توزیــع خرسهای طالیی و نقرهای «برلینالــه ،»201۹ همین فیلم جایزه نخســت بخش فیپرسی را هم از نگاه داوران این قسمت تصاحب کرده بود.

«بهلطــف خدا» ســاخته جدید فرانســوا اوزون فرانســوی کــه از فیلمهــای ارشــد بخش مســابقه بــود و امید زیــادی به پیــروزیاش و دریافــت خــرس طالیــی میرفــت، در عمــل جایزه دوم جشــنواره را تصاحب کرد که آن را براســاس سنن و قواعــد جشــنواره «جایزه بزرگ هیــأت داوران» نامیدهاند و همــواره بــا اهدای یک خرس نقرهای به فــرد برنده همراهی میشــود. اوزون از کهنهکاران ســینمای اروپا در زمینه شرکت در سه جشنواره عمده ســینمای دنیا است و برهمین اساس در جشــنوارهه­ای کــن و ونیــز هــم طــی 20 ســال اخیــر بارهــا خودنمایی کرده بود اما هرگز فرصتی برای کسب نخل طالی کن و شــیرطالیی ونیز بهدســت نیاورده است. عنوان بهترین کارگردان جشــنواره امسال برلین نیز به انگال شانلک آلمانی رســید کــه فیلم «مــن در خانــه بــودم امــا...» را به جشــنواره امســال برلین آورده بود. جایزه موســوم بــه آلفرد بائر هم به فیلم «شــکننده سیســتم» تعلق گرفــت کــه آن را نورافینگ شــید آلمانی ســاخته، تا به این ترتیب کشور میزبان و مجری برلیناله 201۹ نیز سهمی از این جشنواره خانگی داشته باشد.

با این حال جوایز بهترین هنرپیشههای مرد و زن جشنواره امســال برلیــن بــه هنرمنــدان چینی اهدا شــد تا خاطــرات و ســوابق پیروزیهــا­ی ژانــگ ئیمــو و چــن کایگه در جشــنواره بــزرگ این شــهر بار دیگــر در ذهنها زنده شــود. امســال نیز ژانــگ ئیمــو با فیلــم جدیدش بهنــام «یک ثانیــه» به برلین آمــده بود اما فیلمی کــه بیش از آن درخشــید و هر دو جایزه بازیگر برتر مرد و هنرپیشه برتر زن جشنواره را تصاحب کرد، کاری از وانگ شیائو شوایی بهنام «بدرود پسرم» است. بر این اســاس خــرس نقرهای بهتریــن بازیگر مرد بــه وانگ جینگ چان بهخاطر بازی در این فیلم رســید و یونگ می نیز هم به ســبب حضور موفــقاش در همین فیلم، بهتریــن بازیگر زن «برلیناله» معرفی شد.

در بخــش فیلمهــای کوتاه عنوان نخســت همــراه با یک خرسطالیی به کاری به نام «امبرا» ســاخته فلوریان فیشر و یوهاســن کرل رســید و خرس نقرهای و جایزه دوم این رده را «پسر آبی» به کارگردانی مانوئل آبراموویچ کسب کرد. جایزه بهترین «فیلم اول» جشــنواره هم به «اورای» رسید که آن را مهمت اکیف بویوکاتاال­ی ساخته است.

برلیناله امسال در شرایطی در روز یکشنبه با یک میهمانی بــرای تعــدادی از حاضــران برجســته جشــنواره و پخــش مجــدد تعدادی از فیلمهــای برنده پایان گرفت که در ســایه انتخابهای فوق الذکر ســنت و شــهرت ســالهای اخیر این جشــنواره در زمینه اهدای جوایز برتر به فیلمها و سینماگران کــه بعضاً جــز امیــددارا­ن اصلــی نبودهاند، اســتمرار یافت و برلین یک بار دیگر شگفتیساز شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran