Iran Newspaper

پاسخ به پرسشهای حقوقی خوانندگان

- سید محمد دهنوی قاضی بازنشسته دادگاه تجدید نظر و وکیل پایه یک دادگستری

■ دادخواست اعاده دادرسی قاسم خان بابا تهرانی از تهران چندی پیــــش وقتی با خودروام قصد داشــــتم از فرعی به اصلــــی بروم بهدلیل ترافیک ســــنگین مجبور شــــدم دقایقی توقف کنم. در همین زمان خانمی که پشت من ایســــتاد­ه بود شروع به بوق زدن کرد و در نهایت به خودروام کوبید و ســــپس با قفل فرمان به من حملــــه کرد و من هم برای اینکه به درگیری این خانم خاتمه دهم با پلیس تماس گرفتم. وقتی مأموران رســــیدند خانم با جوسازی سعی کرد مرا مقصر جلوه دهد که پلیس با ارائه برگهای به ما گفت هرکســــی شــــکایت دارد به دادســــرا برود؛ این درحالی بود کــــه خانم زودتر از من شــــکایت و دادیــــار پرونده هــــم بیآنکه صحبــــت های من را بشــــنود و اجــــازه دهــــد فیلم درگیــــری بازبینی شــــود من را متهم تشــــخیص داد و حتــــی به شــــکایت و اعتــــراض هایم ترتیــــب اثری نــــداد و در نهایت پرونــــده بــــدون حضور مــــن در دادگاه کیفــــری 2 رســــیدگی و برای من حکم قطعی صادر شــــد. حال سؤالم اینجاســــ­ت چطور میتوانم برای اثبات حقانیتــــ­م تقاضای بازبینــــ­ی دوربین و تحقیق از شــــاهدان کنم. با تشکر. پاســـخ: چنانچه بــــه موجب شــــکایت دیگران شــــخصی تحت تعقیب کیفری واقع و در تمام مراحل رســــیدگی اعم از دادســــرا و دادگاه بدوی مجرمیــــت و بزهکار بودن وی محرز و حکم بــــه محکومیت و مجازات وی صادر و قطعی شــــود فقط از طریق دادخواســـ­ـت اعاده دادرسی از دیوان عالی کشــــور از ناحیه محکوم علیه قابل رسیدگی مجدد خواهد بود و درخواســــ­ت اعاده دادرسی میبایســــ­ت مطابق ماده 474 قانون آیین دادرســــی کیفری مطرح و به دالیل جدیدی که حاکی از بیگناهی محکوم علیه میباشد اشاره کند.

■ ارث فرزند حاصل از ازدواج اول زهرا از کرج از ازدواج اولم دارای پســــری هســــتم. از شــــوهر دومم فرزنــــدی ندارم میخواســــ­تم سؤال کنم، اگر من زودتر از شــــوهر دومم فوت کنم آیا به پســــرم ارثی میرســــد یا خیر؟ همچنین اگر شــــوهر دومم زودتر از من فوت کند شرایط چگونه میشود؟ پاسخ: فرزندی که از شوهر اول است تحت هیچ شرایطی از شوهر دوم ارث نمیبــــرد. چه مادر قبل از شــــوهر دوم یا بعد از فوت شــــوهر دوم فــــوت کند. البته زن از شــــوهر خود درصورتی که قبــــل از زن فوت کرده باشد ارث میبرد.

■ اعتراض به تشخیص کارشناس بیمه رجبیان از کرج 25 مــــاه پیش مــــن و چنــــد نفر دیگــــر در حالی که ســــوار بــــر خودروی مســــافرب­ری به ســــمت همدان میرفتیــــ­م تصادف کــــرده و من و همه سرنشــــین­ان بشــــدت مصدوم شــــدیم. این در حالی اســــت کــــه پس از شــــکایت مــــا پزشــــکی قانونی صدمــــات وارده بــــر بدنــــم را 104 درصد اعــــام کرد کــــه قاضی پرونــــده هم بــــر همین اســــاس بــــرای من رأی صادر کرد. وقتی به شــــرکت بیمه مراجعه کردم، کارشناس بیمه فقط 64 درصد رأی قاضی را قبول کرد. ســــؤال این اســــت که آیا بیمه میتواند از حکم قاضی ســــر باز زند یا خیر؟ همچنیــــن اگر من 64 درصد را دریافت کنم و رضایت دهــــم، مجدداً میتوانم علیه بیمه بــــه دیوان عدالت اداری شکایت کنم و 40 درصد باقیمانده دیهام را دریافت کنم. با تشکر پاســـخ: بهطور کلــــی در تصادفات یــــا هرگونه حادثهای کــــه به دیگران آسیب بدنی وارد میشود و مقصر و مسبب آن شخصی حقیقی است، مســــئولی­ت جبران خســــارات مالــــی و پرداخت دیه با شــــخص مقصر میباشــــد مگر اینکه به موجب قراردادی که با بیمه منعقد کرده، بیمه بخواهد تمام یا قســــمتی از خســــارات یا دیه را پرداخت کند که در این صورت شاکی و مصدوم میتوانند نسبت به کسری و باقیمانده خسارات یــــا دیه دریافتی از بیمه به محکوم علیه مراجعه و در صورت امتناع به دادگاه صادر کننده حکم مراجعه ونسبت به اخذ خسارت محکوم علیه اقدام کند.

■ فسخ معامله و استرداد ثمن معامله امیری- تهران کارگر قطعهسازی هستم و چندی قبل یکی از دوستانم که صاحب یک مشــــاور اماک اســــت پیشــــنها­د خرید یک مغازه را داد و گفت چون با صاحب مغازه آشــــنا هســــتم میتوانم این مغازه را با قیمت مناسبی برایت خریــــدار­ی کنم. او همچنیــــن گفت برای اینکــــه صاحب مغازه متوجه نشــــود ابتدا مغازه را به نام خودم خریداری میکنم و سپس به نام شما می کنم. بدیــــن ترتیب او بــــدون اینکه اجــــازه دهد من اســــتعام هــــای الزم را بگیــــرم، مغازه را معامله کــــرد و من هم حاصل 20 ســــال پس اندازم را بــــه او دادم. امــــا وقتــــی معامله انجام شــــد بافاصله به شــــهردار­ی رفتــــم که بــــه من گفتنــــد این ملــــک پارکینــــ­گ اســــت و صاحب ملک تخلــــف کرده و مغازه باید تخریب شــــود. بدین ترتیــــب با زحمت زیاد صاحب مغازه را پیدا کردم که او اظهار کرد من را نمیشناســـ­ـد و طرف معاملــــه صاحب بنگاه بوده. اما وقتی از من شــــنید که قصد شــــکایت دارم بافاصلــــ­ه گفــــت مغــــازه را به بنــــگاه دار بفروش و مــــن هم از او پس میگیرم. بدیــــن ترتیب دوبــــاره من با بنــــگاه دار وارد معامله شــــدم که او عاوه بــــر اینکه مغازه را بــــا قیمت کمتری از من خریــــد دو عدد چک جهت خریــــد مغــــازه به مــــن پرداخت کــــرد. حال ســــؤالم اینجاســــ­ت که اگر چکهــــا بــــه موقع پاس نشــــود چکار بایــــد انجام دهــــم و همچنین آیا میتوانم از مشــــاور اماک به اتهام کاهبرداری شــــکایت کنم یا خیر؟ با تشکر پاســـخ: اگر مورد معامله فاقد اوصافی باشــــد که خریدار شرط کرده یا بهطور قانونی برای انتقال مورد معامله الزم و ضروری باشــــد خریدار میتواند با مراجعه به دادگاه فســــخ معامله و استرداد ثمن معامله را درخواست نماید. لیکن چنانچه خریدار و فروشــــند­ه مســــتقیم­اً نســــبت به ایجاد یا فسخ قرارداد توافق و تراضی کرده باشــــند طرح شــــکایت کیفــــری یا دعوی حقوقی نســــبت به اصل قضیه قابلیت استماع نداشته و خریدار صرفاً میتواند نســــبت به وصول مطالبات خود از طریق چک های دریافتی اقدام کند و چنانچه منجر به برگشــــتی چک ها شــــود موضوع مشمول قانون صدور چک بامحل خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran