Iran Newspaper

آموزش با ابزار طنز

- شهرام شکیبا شاعر طنزپرداز نمایی از سری جدید برنامه قندپهلو

برنامــه «قندپهلــو» از اول اســفند روی آنتن شــبكه آموزش مــىرود. اين برنامه همانطــور كــه مىدانيــم و قبــالً هــم از شــبكه آموزش پخش شــده به شعر طنز مىپــردازد و به بهانه شــعر طنــز به وجه آموزشــى هــم توجــه دارد. يعنــى در كنار جنبه طنــز و ســرگرمكنن­دگى اين برنامه، جنبــه آموزشــى آن هــم برای مــا مطرح اســت. يعنــى اگرچــه ســاختار برنامــه مســابقهای اســت و شــركتكنند­گان در قالب آن در زمينه شعر طنز با هم رقابت مىكنند اما اين تنها بخشــى از هدفى است كه ســازندگان اين برنامه و ما بهعنوان عوامــل آن مد نظرداريم. در كنار اينكه مىخواهيم برنامهای مفرح و سرگرمكننده برای مردم بســازيم، مىخواهيــم برنامه آمــوزش ادبى هم بدهــد. به زبان سادهتر ساختار مسابقهای برنامه شعر طنز «قندپهلو» بهانهای است برای اينكه به مردم آموزش ادبيات بدهيم.

ممكن اســت اين پرســش برای بيننده برنامــه «قندپهلو» يا خواننــده اين مطلب مطرح شــود كه اگر هدف آمــوزش ادبيات اســت، چرا ســراغ شــعر طنز رفتيــد و چــرا در قالب يــک برنامه جدی اين هدف را دنبال نكرديد؟ دليلش اين است كه شعر طنز موضوعى است از زيرشاخههای ادبيات كه جنبه عامتری نسبت بــه موضوعات جدی ادبى دارد. طنز موضوع شــيرين و مفرحى است و وقتى از شعر طنز حرف مىزنيم در واقع همزمان هم در مورد ادبيات حرف مىزنيم و هم بستری را برای تفرج و سرگرمى فراهم مىآوريم. چون طنز موضوع شيرينى است كه عامه مردم هم به آن عالقهمند هستند. يعنى كمتر كسى است كه به زبان و بيان طنز بىعالقه باشد. چرا كه جدیترين حرفها را مىتوان با زبان طنز مطرح كرد. اين شــد كه ما از جذابيتهای طنز و شــعر طنز اســتفاده كرديم تا به وســيله آن مردم را يک مقدار بيشتر با ادبيات آشنا كنيم. شايد با توجه به شكافى كه بين مردم و ادبيات وجــود دارد، بهتر اســت موفقيــت برنامــه «قندپهلــو» را در اين بدانيم كه به وسيله طنز مردم را با ادبيات آشتى بدهد.

برنامــه «قندپهلــو» در حيطــه مخاطبــان خــودش بســيار تأثيرگــذا­ر بــوده و بــه شــكر خــدا از طيفهــای مختلــف آن را پســنديدها­ند و در مورد آن نظر دادهاند. خوشــحاليم كه از رهبر معظم انقالب تا بســياری از مســئوالن و طيفهای مختلفى از مــردم مخاطب برنامه بودهاند، در مورد آن نظر دادهاند و ابراز عالقــه كردهانــد. ويژگــى اين برنامــه در ميان برنامههــا­ی ادبى همــان مفرح بودن آن اســت. بر خالف ديگــر برنامههای ادبى كه ممكن اســت تخصصى باشد و فقط نظر مخاطب خاص را جلب كند، اين برنامه توانسته سليقههای مختلف را در بگيرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran