Iran Newspaper

پشتبامفروش­ی متری یک تا سه میلیونتوما­ن

واکنش شهردار تهران به گزارش «ایران»: پدیده پشتبام فروشی را پیگیریمیکن­م

-

چند روز پیش گزارشی با عنوان «کانکس فروشی نــه! پشــت بــام فروشــی بلــه!» در روزنامــه ایران منتشر شد که در آن از پدیده جدیدی به نام پشت بام فروشی در کالنشهرها به خاطر گرانی مسکن و اجــاره بهــا خبر مــیداد. در این گــزارش به نیم طبقههای نا ایمنی اشــاره شــده بود که مالکان یا ذینفعان به صورت غیرقانونی و با توافق دوطرف اجاره و رهن میدادند. این گزارش البته با واکنش گســترده مردم در شــبکههای اجتماعی و فضای مجازی مواجه شــد و در نهایت شــهردار تهران را مجبور کرد تا دســتور بررسی این موضوع را صادر کند. شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون گزارشی از «پشت بام فروشی» در پایتخت دریافت نکردهام اعــالم کرد که «این موضــوع را در فضای مجازی دیــدم و برخــورد حقوقــی در ایــن زمینــه صورت نگرفته است. این موضوع را پیگیری خواهم کرد و در صورت مشاهده با آن برخورد میشود.»

حــاال خبرنگار «ایران» به یکی از مناطق تهران رفته اســت که اتفاقاً ســردمدار پشــت بام فروشی در تهــران محســوب میشــود. ناحیــه ۷ منطقه 4 تهــران کــه به نام «شــمیران نــو» معروف اســت، از پیشــقراوا­لن ترین مناطقی اســت کــه این روزها بشــدت با این پدیده دست و پنجه نرم میکند. در این محله که بیش از 90 درصد ســاخت وسازهای آن غیرمجاز اســت، مافیای خرید و فروش پشــت بامهــا براحتــی فعالیــت میکنند. شــبکه ذینفع، دالل و مســتأجردر این محله راهاندازی شده و هر فردی که توان مالی باالیی نداشته باشد، میتواند پشــت بام اجاره و رهن کند! برخالف تصور نرخها آنچنان پایین نیست. خرید پشت بام بسته به نوع کوچــه و خیابان از متــری یک میلیون تا 3 میلیون تومــان متغیر اســت و اگر هم طالب اجاره باشــید باید حــدوداً همین نرخهــا را بپردازید. کوچههای بنبست و بویژه انتهای کوچهها، کم متقاضیترین پشت بامها محسوب میشوند! جالب اینکه پدیده پشــت بام فروشــی از ســالهای قبــل در محدوده شــمیراننو رایج بوده و هست. محله خاک سفید در منطقه 4 اگرچه با ســاخت وســازهای غیرمجاز گسترده تری مواجه اســت، اما آنطور که علیرضا محمودی، شــهردار ناحیه 6 منطقــه 4 به «ایران» میگویــد، هنوز بــا این پدیده درگیر نشــده اســت! جــواب هم البته روشــن اســت. ذینفعــان تمایلی بــه خریــد و فروش پشــت بــام هایشــان ندارند، نه اینکه نســازند، اتفاقاً ســاخت وســاز روی پشــت بام رایج اســت، اما شــبکه داللــی برای اجــاره و فروش راه نیفتاده اســت! ماجرای این ســاخت وســازها به بعــد از انقــالب و تصــرف اراضــی برمیگــردد. 90 درصد این محله نیز در احاطه ســاخت و ســازهای غیرمجاز اســت. شــهرداری تهران البته گام مهمی برای کنترل این ســاخت و ســازها در چند ماه اخیر برداشته است، اما داستان همچنان ادامه دارد. 95 درصد ســاکنان این محالت مهاجرهستند و غالب آنها از اســتانهای خراســان به این نقطه مهاجرت کردهاند، بیشترشــان بیکار و تعــدادی هم کارگرند. شــبیه آقــای مــرادی کــه از شــمال غربــی کشــور به اینجا آمده اســت. کارگر فصلی اســت و در زمستان معموالً خانهنشین است. 4 فرزند دارد و یک پشت بــام را کــه دیوارهایــ­ش از یونولیت و چوب ســاخته شده و نه آشپزخانه دارد و نه اتاق، 4 میلیون تومان رهــن و ماهــی هم یک میلیــون و 500 هــزار تومان اجاره کرده اســت. حمام و سرویسهای بهداشتی در حیــاط بــه صورت مشــترک اســتفاده میشــود. برخالف آنچه که مصطفی قلی خســروی، رئیس اتحادیه مشــاوران امالک تهران بــه «ایران» گفته اســت، بنگاههای مســکن اتفاقاً یکی از ســه ضلع اجــاره و فروش پشــت بامهــا هســتند. قراردادها البتــه غیررســمی و دســتی اســت و تنها بــا توافق دوطرف نوشــته میشود، اما شــبیه سایر مناطق، بنگاهیها مســتأجر میبرنــد و میآورند. داللها هم که معموالً امالکیها پای ثابتشــان هستند، در ایــن زمینــه بازارگرمی میکنند. حتی بســیاری از ذینفعــان در ازای واگــذاری پشــت بامشــان، پولهــای کالن از داللها به جیــب میزنند و آنها هم با واســطههای­ی که دارند، شــروع به ساخت و ســاز میکنند و در واقع سند اسمی پشت بام را به نام خودشان میزنند و در اینجا نقش ذینفع کنار میرود.

«داللهــا و شــرخرها اجــازه نمیدهنــد شــهرداری جلوی ساخت و ســازهای غیرمجاز را بگیرد.» چگونه؟ «محمودی» دل پری از مافیای عجیــب و غریــب ایــن منطقــه دارد:«داللهــا شرخر اجیر میکنند و اجازه نمیدهند ما اعمال قانــون کنیــم. متأســفانه احــکام هــم بهقــدری ضعیف اســت که ســایرین تشــویق به ســاخت و ســاز میشــوند. مثالً در یکی از احکام آمده که با کلیدســاز به نحوی که به قفل آسیب وارد نشود، در باز شــود. این یعنی وارد نشــویم، چون پشــت درها با میلههای آهنی بزرگ مسدود میشود! یــا میگوینــد صرفــاً برای کمیســیون مــاده 100 گــزارش تهیه شــود، خــب یعنی ما فقــط دید و بازدیــد انجــام دهیــم!»او ادامــه میدهــد: «ما با دادســتان ناحیــه ۷3 هم صحبــت کردهایم، وقتی شــبانه میسازند و هیچ ایمنی و مقرراتی هــم رعایــت نمیشــود، نمیتــوان بــا صحبت جلویشــان را گرفت. احکام مــاده 100 هم که به هیچ وجه قابل اجرا نیست. به جرأت میگویم حتی یک ملک هم در تهران با حکم کمیسیون ماده 100 تخریب نشده، چون ضمانت اجرایی کافــی ندارد.وقتــی در خانــه زندگــی میکننــد، اجــازه تخریــب نداریــم، شــما فکــر میکنیــد ایــن خانههــا بــه همین راحتــی خالی از ســکنه میشود؟!»

خانــم فرحــی کــه 5 ســال اســت ذینفــع یکــی از همین بامهاســت، میگویــد به ناچار پشتبامشــا­ن را فروختهانــ­د. در ازایــش 100 میلیــون تومــان گرفتهاند و حــاال هم اختیاری ندارنــد. بنــگاه آشــنا، مشــتری بامشــان بوده اســت. یــک بــام 30 متــری را واگــذار کــرده، اما پشــیمان اســت. چرا؟ چــون امتیاز بامش را 100 میلیــون تومــان فروختــه امــا بنگاهــی از روی همیــن یــک بــام، 3 بــام دیگــر هــم فروختــه، حاال دیــوار خانه به خاطر ســنگینی طبقات باال ترک برداشــته و هــر لحظه نگران تخریــب خانــهاش اســت کــه بــه صــورت کج باال رفتــه و حتی راه پلههایش روی داربســت ساخته شده است.

محمــودی میگوید، تراکم اینجــا به صورت توافقــی فــروش مــیرود، داللهــا تــا جاییکــه بتوانند روی این بامها، میسازند، آنقدر که یکجا باالخره کار دستشــان میدهــد! او البته از پدیده معلومالحال دیگــری هم نام میبرد که جلوی کار شــهرداری را گرفتــه اســت و آن خانمهایــی هستند که پول میگیرند تا با داد و بیداد و فحش و ناسزا اجازه ندهند مأموران شهرداری کارشان را انجام دهند! یکی از این زنان حتی با او دست بــه یقه هم شــده و اجــازه نداده جلوی ســاخت وســاز گرفتــه شــود! مافیــا درایــن محلــه آنقدر قدرت دارد که ذینفع به ناچار باید امتیاز بامش را واگذار کند، وگرنه مشــتری اول و آخر خودش اســت و در نهایــت هــم کــه بدســت شــهرداری تخریب میشــود! جالب اینکه این مافیا، شبکه مالی قدرتمندی دارد و پولهای کالنی به جیب میزند!

اگر فکر میکنید که این سازههای غیرمجاز، فاقد آب و برق و گاز هستند، اشتباه میکنید! سازمانهای خدماتــی بــدون اســتعالم از شــهرداری انشــعاب میفروشــند، چرا؟ چون قانون ســاخت وساز از دهه 40 تاکنون بازنگری نشده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran