Iran Newspaper

مطلقًابسیجیانرا­واردمسائلج­ناحینمیکرد­یم

روایت فرمانده پیشــین سازمان بسیج از گذشته این نهاد:

-

محمدعلــی رحمانــی از فرماندهــا­ن پیشین سازمان بســیج مستضعفین در بیان خاطراتی از سال های همراهیاش بــا امــام خمینــی(ره) در نجــف و ایــده تشــکیل نهــاد بســیج گفــت: «پیرامــون اینکــه در آینــده چگونــه بایــد گروههای مبارز را در کنار هم نگه داشــت و انقالب را حفــظ کرد نوشــتههای چپ و راســت را خواندیــم و توســط شــهید محمــد منتظــری به امام ارائــه کردیم، امام هم در جمعبنــدی خود گفتند که ما بســیج را راهاندازی خواهیم کرد. کلمه بسیج را ما اولینبار از ایشان شنیدیم. البته کسی اآلن نگوید این تشــکیالت بسیج که حاال هســت، مدنظر ایشــان بوده، نه! ایشــان فرمودند که اجازه نمیدهم اشتباهی که بعضی از ملیون در زمان مصدق کردند، تکــرار شــود و در برابر رژیم شاهنشــاهی باید همه افراد کشور را بسیج کنیم و من به لطف خدا این کار را خواهم کرد».

بــه گــزارش ایســنا، عضــو مؤســس مجمــع روحانیــون مبــارز بــا یــادآوری اینکــه تشــکیل ســازمان بســیج بعــد از تسخیر سفارت امریکا وقتی بحث حمله امریــکا به ایــران پیش آمد از ســوی امام مطــرح شــد، دربــاره تأمیــن هزینههای بســیج در طول ســال هــای فعالیتاش ادامــه داد: «از ابتدا وقتی حکم تشــکیل بسیج داده شد، برایش در دولت، ردیف بودجــه خاصــی در نظر گرفته نشــد و با همیاری مردمی اداره میشــد اما کمکم که تشــکیالت توســعه پیــدا کــرد، ردیف بودجهای به خود اختصاص داد و وقتی بسیج در سپاه ادغام شد، برایش در ذیل ســپاه بودجه در نظر گرفته میشد؛ البته این بودجــه محدود هم بود بهخصوص کــه تشــکیالت ویــژهای بــرای بســیج در هــر محلــهای در نظــر گرفتــه شــده بــود کــه یکی پایــگاه مقاومــت بــود و دیگری ناحیه مقاومت؛ پایگاه، هســته اولیهاش یک گروه ۲۲ نفره بود شــامل تیربارچی، تکتیرانداز، آرپیجیزن، افراد آشــنا به کار بــا خمپارهاندا­زهای ۰۸ و ۰۲۱ و ســایر افراد...» فرمانده پیشــین سازمان بسیج بــا یــادآوری اینکه کارکــرد بســیج صرفاً حمایت از جبههها نبود و امنیت داخلی نیــز مرهــون حضــور بســیج بــه شــکلی سازمانیافت­ه بود درباره استفاده از بسیج در برخــورد بــا گروههــای سیاســی اظهار کــرد: «مــا اصــالً از بســیج بــرای برخورد بــا گروههــای سیاســی محــض اســتفاده نمیکردیم... این فرماندهی سپاه بود که در آن زمان گشــتهایی به نام «ثاراهلل» داشــت کــه البتــه اعضایــش از عناصــر صالــح پایگاههــا­ی مقاومت بســیج هم انتخاب میشدند... این هم طبق قانون اساسی بود که هرکس علیه نظام دست به اســلحه میبرد باید با او برخورد شود امــا اینطور نبود که بســیج وارد مســائل جناحــی و سیاســی بــا معنایی کــه امروز دارد، بشود».

او در پاســخ به ســؤالی پیرامون طرح جناحبندیهـ­ـای سیاســی در بســیج بــا بیــان اینکه «همه رویکرد من در بســیج را بــه خاطر دارنــد. ما مطلقاً بســیجیان را وارد مســائل جناحــی داخــل نظــام نمیکردیــم»، تأکیــد کــرد: «حقیقــت این بــود که امام اجازه نــداده بودند و به صراحت فرموده بودنــد که هرگونه وارد شــدن بــه جریانهای سیاســی از ســوی ارتــش و ســپاه و بســیج ممنــوع اســت و اگر کســی چنین کند دیگر فاقد وجاهت خدمــت در ایــن نهادها اســت. پس اگر کسی وابسته به گروههای سیاسی میشد مــا اجــازه ادامه حضــورش در بســیج را نمیدادیم و کارتش را پس میگرفتیم، تعارف هم نداشــتیم. ما بســیجی عضو انجمــن حجتیه یا بســیجی جبهــه رفته وابســته به فالن گروه و ســازمان سیاسی نداشتیم... بنابراین شرط بسیجی بودن، در خــط امــام بــودن، مســلمان بــودن، دنبال گروهگرایی نبــودن و تقویت ارکان نظام طبق قانون اساسی بود که ما به آن اهمیت میدادیم».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran