Iran Newspaper

اینترنت اشیا می تواند ساالنه 10 هزار شغل در کشور ایجاد کند

رئیس آکادمی اینترنت اشیای کشور در گفت و گو با «ایران»:

- سوسن صادقی خبرنگار

استقبال چین از تولید تراشه و برد بهدلیل وجودنیرویک­ارارزاندرک­شوروگردشگر­ی آموزشیچندی­پیشدرپنلیک­هدرحاشیه نمایشــگاه شــهر هوشــمند برگزار شــد، از ســوی «فرزاد ابراهیمی» رئیــس آکادمی ملی اینترنت اشــیا کشــور مطرح شد. وی معتقــد اســت تحریمهایــ­ی که بر کشــور اعمال کردهاند موجب شــده تا نیروی کار حتی ارزانتر از کشــور چین و هند شــود به صورتیکهاکن­ونایرانبهت­رینکشوربرا­ی تولیدمحصوا­لتوخدماتای­نترنتاشیا است بنابراین میتوان در عرصه فناوری تهدیدهای تحریم را به فرصت تبدیل کرد ودراینراست­امیتوانساا­لنه01 هزارشغل در کشــور ایجــاد کرد.دربــاره موضوعــات مطــرح شــده روزنامه ایــران با ایــن مقام مسئول به گفتوگو نشســت که درادامه میخوانید.

■ شــما اعالم کرده اید که چین قصد دارد تولید تراشــه و برد خود در زمینه اینترنت اشــیا را به ایــران بســپارد با وجــود نیروی انســانی باال در چین، چرا این کشور قصد انجام این کار را دارد؟

امروزه یک نیروی کار در کارخانههای کشور به طور متوسط 2.5 میلیون تومان حقــوق میگیرد و این در حالی اســت که نیــروی کار در چیــن 3500 تــا 5000 یوان (معادل 7 تا 10 میلیون تومان) دریافتی دارد و ایــن بدیــن معنا اســت کــه نیروی کار ایرانــی 3 تــا 4 برابــر ارزانتــر از نیــروی کار چیــن اســت. همچنیــن یــک نیروی متخصص در واحد تحقیق و توســعه در چین با توجه به تخصصش حدود 14000 تــا 20000 یــوان (معــادل 2000 تــا 3000 دالر امریکا) حقوق میگیرد. در حالی که یک متخصص ایرانی حدود 500 تا 1000 دالر حقوق میگیرد. یعنی یک چهارم تا یک ششم همان حقوق. پس اگر مهارت نیرویهــای فارغالتحصی­ــل و جویای کار را بــاال ببریــم، به جــرأت میتــوان گفت که کشــور ایران بــا نیروی انســانی کارآمد میتواند به جای کشور چین، هند و سایر فعــاالن حــوزه طراحی، ســاخت و تولید تجهیزات ســخت افزاری و سرویسهای مختلــف در حــوزه اینترنــت اشــیا (بجــز سنسورها که صرفه اقتصادی ندارد) را بر عهدهبگیرد. ■ آیا ایــن ادعا درســت اســت کــه ایران میتوانــد در زمینه تولید اپلیکیشــن یک رقیبجدیبرا­یهندباشد؟

صددرصــد؛ چرا که در این بخش هم بحث نیروی انســانی ارزان مطرح است. نیروی کار ارزان فرصت بســیار مناســبی ایجاد کرده تا بتوانیم در حوزه نرم افزاری بــا کشــور هنــد رقابــت کنیــم. 60 تــا 70 درصد حوزه اینترنت اشــیا به اپلیکیشن و خدمــات ارتبــاط دارد و از آنجایــی کــه ایــن حوزه مغزافــزاز­ی (مبتنی بر ذهن و مهارت نیروی انســانی) اســت، نیروهای انســانی متخصــص و فارغالتحصی­ل ما براحتی میتوانند نرم افزارها را با قیمت ارزانتــر تولیــد کننــد بــه همین دلیــل اگر بتوانیم شــرایط پیــش آمده را بدرســتی مدیریت کنیم میتوانیــم تولید اپهای حــوزه اینترنــت اشــیا را نیــز در دســت بگیریم. ■ آیا کشور ما زیرســاخته­ای الزم را برای تولیدمحصوا­لتموردنظرم­انندبرددار­د؟

در شــرایط کنونی دو نوع زیر ســاخت «کارآفرینــ­ی» و «ارتباطــی» بــرای اشــتغالزا­یی نیــاز اســت.آکادمی ملــی اینترنــت اشــیا در بخــش زیرســاخت کارآفرینــ­ی ســعی کــرده اســت بــا کمــک بخــش خصوصــی، اکوسیســتم کارآفرینی حوزه اینترنت اشــیا که شــامل فرهنگســاز­ی دانش و آموزش مهارت، شــتاب دهنده کســب و کار تخصصی ...و را راهانــداز­ی کنــد. در زمینــه زیرســاخت ارتباطی نیز باید گفت امروز ضریب نفوذ اینترنــت پرســرعت در روســتاهای باالی 20 خانــوار بــه بیــش از 90 درصد رســیده است و کشور از نظر پوشش دهی در تلفن اینترنت G3 و G4 وضعیت بسیار خوبی دارد بــه همین دلیل زیرســاخته­ا برای تولیدمحصوا­لتبردواپلی­کیشناینترن­ت اشیا در کشور مهیا است. ■ دقیقاًبردوتراشــ­هچــهمحصوا­لتیقرار استدرکشورم­اتولیدشود؟

منظــور طراحــی و تولیــد «بردهــای الکترونیکی»، «نودها» و «گیت وی»های مورداستفاد­هدرحوزهاین­ترنتاشیااس­ت. طبق پیشبینیها تا سال 2020 تعداد 50 میلیارد وســیله در حوزه اینترنت اشــیا به اینترنتمتص­لخواهدشد. ■ یکیدیگرازم­واردیکهشما­چندیپیش دربارهآنصح­بتکردیدبحث­گردشگری آموزش اســت. در این خصوص توضیح دهید.

هدف، آوردن توریســت خارجی برای گذراندن دورههای آموزشی اینترنت اشیا در کشــور و در کنار آن بازدید از جاذبههای توریســتی ایران است. یکی از موضوعاتی کــه آکادمــی ملــی اینترنــت اشــیا امــروز بهعنــوان مرکز تعالی آســیا و اقیانوســی­ه اینترنت اشــیا مد نظر دارد و از ســه ســال قبل برنامهریزی­هــای الزم را برای اجرای آن انجام داده، حوزه گردشگری آموزش است از آنجایی که ارتباطات بینالمللی خوبی از سوی آکادمی ملی اینترنت اشیا ایجــاد شــده اســت بنابراین گردشــگری آموزشی حوزه فناوری میتواند عملیاتی شود. ■ چه کشورهایی مقصد توریسم آموزش فناوریدرکش­ورماهستند؟

بــا توجــه بــه جایــگاه آکادمــی ملــی اینترنت اشــیا بهعنوان مرکز تعالی آسیا و اقیانوســی­ه اینترنت اشــیا، امروز تمامی کشورهایآسی­اواقیانوسی­همقصدتوریس­م آموزش اینترنت اشیا هستند. البته ارتباط خوبی میــان آکادمی ملی اینترنت اشــیا و ســایر فعــاالن ایــن حــوزه در قارههــای دیگر از جمله اروپا نیز شــکل گرفته است بــه همیــن دلیــل در حــال برنامهریــ­زی فعالیتهای مشــترک از جنس توریسم آموزشهستیم. ■ ایــن کار چقــدر درآمدزایی برای کشــور دارد؟

قطعاً باعث ورود ارز به کشــور خواهد شد و از منظرهای مختلف بسیار سودمند اســت. بســته به مبلغ دوره و تعداد روزی که توریســتها­ی آموزش در کشور بیشتر بمانند، درآمد ارزی متفاوت خواهد بود. ■ اگر نیروی انسانی مهارت دیده به کار گرفتــه و تولید محصوالتــی چون برد و اپ در ارتباط با اینترنت اشــیا در کشور عملیاتــی شــود در بحث اشــتغالزا­یی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

بــه جــرأت میتــوان گفــت فقــط در حوزه اینترنت اشیا ســاالنه 10 هزار شغل میتواند، ایجاد شــود. اینترنت اشــیا یک مفهوم اســت و برای تولید یک محصول مبتنــی بر اینترنت اشــیا از تکنولوژیها­ی مختلــف اســتفاده میشــود. بــه عبارتی اینترنت اشیا با بسیاری از حوزههای ICT ماننــد الکترونیــ­ک، مخابــرات، کنتــرل، قدرت، شبکه، دیتاســنتر، مجازی سازی، رایانــش ابــری ...و ارتبــاط دارد بنابرایــن نیروی انسانی که در این حوزهها تحصیل کرده باشــد براحتی میتواند مشغول به کار شود. ■ قبولسفارشت­ولیداپ،تراشهوبردب­رای دیگر کشورها بر عهده کدام متولی است؟ نقشدولتدرا­ینحوزهچیست؟

طراحــی بردهــای الکترونیکـ­ـی و ساختن سیستمها و سرویسهای مبتنی براینترنت اشیا از سوی بخش خصوصی محقق خواهد شد. نقش دولت بهعنوان تحریککننده شکلگیری بازار و بهعنوان یکــی از مشــتریان بــزرگ، نقــش مهــم غیرقابل انــکاری دارد. بخش خصوصی انتظار تســهیل گری از ســوی دولــت دارد و منظــور از تســهیل گری هــم تزریق پول نیســت، بلکه منظور این است که دولت بایــد قوانیــن و مقــررات وضــع کــرده و امکاناتوزی­رساختهاراد­راختیاربخش خصوصی قرار دهد. اگــر دولت امکانات خــود را در اختیــار بخــش خصوصی قرار دهد میتــوان رقم اشــتغالزا­یی در حوزه اینترنت اشــیا را تا 10 هزار شــغل نیز ارتقا داد. ■ برایتبدیلت­هدیدهایتحر­یمبهفرصت درزمینهفنا­وریاطالعات­چهبایدکرد؟

تهدیدهــای تحریــم بــرای فعــاالن صنعت،میتواندباه­وشمندیصاحب­ان صنعــت اعــم از دولتــی، شــبه دولتــی و خصوصی به فرصت تبدیل شــود. حتی در شــرایط کنونــی حوزه اینترنت اشــیای کشــور در دنیــا حرفــی بــرای گفتــن دارد بهطوری که این حوزه میتواند مانند نانو تکنولوژی برای کشور در طراحی و ساخت محصولافتخا­رآفرینیکند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran