Iran Newspaper

محکومیتخان­مدکتربهخاط­رتزریقژلدر­آرایشگاه

- زهره صفاری

زن جــوان کــه در آرایشــگاه دوســتش اقــدام بــه تزریــق ژل زیبایــی کــرده بــود، بــا عفونت صورتش مجبور به شکایت شد.

به گزارش خبرنگار حــوادث «ایران»، آیدا دختــر زیبایی بود که چند ماهــی از ازدواجش میگذشــت. بــا اینکــه ایــرادی در چهــرهاش نبــود اما دلش میخواســت تغییــر کند. یک بــار کــه ایــن موضــوع را در جمع دوســتانش مطــرح کرد به او پیشــنهاد کردند با تزریق ژل زیبایی، چهرهاش را به شــکل دلخواه درآورد. اما چون هزینه این کار ســنگین بــود «آیدا» از پس آن برنمیآمــد. به همین دلیل از همان روز تحقیقاتش را شروع کرد تا بتواند با قیمتی مناسب این کار را انجام دهد.

ایــن جســتوجو ماههــا ادامــه داشــت تــا اینکه یکی از دوستان «آیدا» با معرفی خانم دکتری از آشنایانشــ­ان به او پیشنهاد داد تا در ســالن آرایشــگاه وی و با هزینه کم، کار تزریق ژل را انجام دهد.

تزریــق به ظاهر بدون دردســر انجام شــد اما چند هفتهای طول میکشــید تا نتیجه کار مشخص شود. «آیدا» هر روز ساعتها جلوی آیینــه میایســتاد تــا کوچکتریــن تغییــرات صورتــش را هــم زیــر نظر بگیــرد. امــا هر چه از زمــان تزریــق میگذشــت عالئــم عجیبــی در صورتــش بــروز میکــرد. چنــد مــاه اول همســرش حرفی نمیزد اما به تدریج تغییر شــکل صورتش باعث تعجــب او و اطرافیان شــد. تغییــرات غیرعــادی صورت آیــدا قابل چشمپوشــی نبــود. درد عجیبــی در صورتش داشت. بارها در این مدت با پزشکش تماس گرفت اما تجویزهــای او هم تأثیری در بهبود وضعیت «آیدا» نداشت.

«آیــدا» کــه بــرای درمــان عفونتهــای صورتــش بــه چنــد دکتــر دیگــر نیــز مراجعه کرده بود وقتی متوجه شــد خانم دکتر ناشــی با تزریق اشــتباه سبب شده صورتش عفونت کنــد از دکتــر متخصــص خواســت تــا ژل را تخلیه کند اما پزشــک گفــت این کار میتواند ریســک باالیــی بــرای او داشــته باشــد، بدین ترتیب آیدا با مراجعه به دادســرای ناحیه 19 تهران(دادســرای جرایم پزشکی و دارویی) از خانم دکتر شکایت کرد.

بــا طــرح ایــن شــکایت و تشــکیل پرونــده در دادســرا، به دســتور بازپرس شعبه پنجم، رســیدگی به موضوع در دستور کار کمیسیون پزشکی قرار گرفت و نخستین جلسه با حضور سه کارشناس 6 ماه بعد برگزار شد.

کارشناســا­ن پس از بررسی شــرایط بیمار، مــدارک و اظهارات او، عوارض به وجود آمده در صورت «آیدا» را ناشی از تکنیک و انتخاب ژل نامناسب دانسته و خانم دکتر را به میزان 5 درصد مقصر شناختند.

بــا اعتــراض طرفین بــه این رأی، ســه ماه بعــد جلســه دوم کمیســیون بــا حضــور 5 کارشــناس تشکیل شــد و کارشناســا­ن این بار پزشــک معالج را 10 درصد مقصر شــناختند و پرونــده با توجه به تزریــق ژل در مکانی غیر پزشکی و نامناسب و غیبت متهم در دو نوبت رســیدگی به پرونده برای بررســی تخلفات به سازمان نظام پزشکی ارسال شد.

پرونــده «آیــدا» ایــن بار با اعتــراض خانم دکتــر بــه کمیســیون 7 نفــره فرســتاده شــد و کارشناســا­ن پس از بررســی مدارک و بررســی شــرایط زن جوان، پزشــک را بــه علت تزریق ژل بــا تکنیــک ناصحیــح و ایجــاد عفونــت و ناهمــواری پوســت، مرتکب قصور شــده و در صورتی که عوارض بهبود نیابند، نیاز به تخلیه ژل وجــود دارد. بنابرایــن پرونــده خانم دکتر عــالوه بر تعیین قصــور 5 درصــدی به نظام پزشکی ارسال خواهد شد.

پس از تأیید اشــتباه خانم دکتر در سومین جلســه کمیســیون پزشــکی، متهم بــا حضور در دادســرا بــار دیگــر بــه رأی معتــرض شــد کــه اعتــراض او مــورد قبــول قــرار نگرفــت و کیفرخواســ­ت بــا عنــوان ایــراد صدمــه بدنی غیرعمدی ناشــی از قصور پزشــکی به میزان 5 درصد صادر شد.

بــا صــدور کیفرخواســ­ت، پرونــده بــرای رســیدگی بــه شــعبه 1043 دادگاه کیفــری 2 (مجتمع شهید قدوســی) به ریاست قاضی افراســیاب فرســتاده شــد. قاضــی پــس از شــنیدن اظهارات طرفین، بررسی مدارک و شواهد پرونده، پزشک زن را مقصر شناخت و او را به پرداخت 5 درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran