Iran Newspaper

سنگاندازی امریکا در مسیر مذاکره نیروهای کرد و دولت سوریه

بهرغم تهدید صریح امریکا، کردها از گفتوگو با دمشق استقبال کردهاند

- فرحناز دهقی خبرنگار

با شنیدن زمزمههای گفتوگو و مذاکره میــان نیروهــای ســوریه دموکراتیک با دولت سوریه، فرمانده نیروهای ائتالف ضــد داعش در کنفرانســی مطبوعاتی بــا تهدیــدی که علیــه همپیمــان خود ابراز کرد، نارضایتیاش را نشــان داد تا ســنگانداز­یهای امریکا در این مسیر آغاز شــود. ایــن تهدیدها در شــرایطی مطرح شــده که فرماندهــا­ن نیروهای کرد ســوری صراحتاً اعالم کردند که در تالش هســتند تا باب مذاکره با دمشق گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ژنــرال پل الکامرا، در ایــن باره صراحتاً اعــالم کــرد: «اگــر نیروهــای ســوریه دموکراتیــ­ک بخواهند با دولت ســوریه یا روسیه وارد مذاکره شوند و با یکدیگر اتحادی تشــکیل بدهند، ما کمکهای نظامــی بــه آن را قطــع خواهیــم کرد. کمکهــای مــا بــه این گــروه تــا زمانی ادامه خواهد داشت که شریک و متحد ما باقی بماننــد. در غیر این صورت نه از آمــوزش خبــری اســت نــه از تجهیز آنهــا». او در ادامــه بــا اشــاره بــه تداوم حمایت امریکا از نیروهای کرد ســوریه در صورت تشکیل ائتالف با بشار اسد، رئیسجمهــو­ری ســوریه، گفــت: «اگر متحــدان کرد مــا با دولت ســوریه وارد ائتالف شــوند، ارتباط میان واشــنگتن با آنها قطع خواهد شــد و دیگر شریک ما محسوب نمیشوند». او در پاسخ به این ســؤال که آیا واشــنگتن در صورت ائتــالف نیروهــای کرد با بشــار اســد به حمایتهای خود ادامه میدهد یا نه، گفــت: در این صورت روابــط ما با آنها قطع خواهد شــد، زیرا آنها به دمشــق کــه مــا ارتباطــی بــا آنهــا نداریــم روی میآورنــد. در ایــن صــورت آنهــا دیگر شریک ما نخواهند بود».

اما فرماندهی کل نیروهای ســوریه دموکراتیک در بیانیــهای اعالم کرد که اعضــای شــورای نظامــی کردهــا برای بررســی چشــمانداز روابــط بــا دولــت ســوریه در تــالش اســت تــا از طریــق مذاکــره و گفتوگــو راهحلــی را بــرای رســیدن بــه ســوریه متحــد پیــدا کنند. در این بیانیه نوشــته شــده اســت: «در نظــر گرفتن امتیــازات بــرای نیروهای ســوریه دموکــرات و بــه رســمیت شناختن کانتون کردها در شمال شرق ســوریه در قانــون اساســی از الزامــات آغــاز ایــن مذاکــرات اســت». در ایــن نشســت همچنین به نقش شاخص و کاربردی یگانهــای مدافع خلق زن از طریق مشــارکت در عملیات مقابله با تروریســم پرداختــه و از عملیاتهــا­ی قهرمانانه آنها قدردانی شد.

در ادامه بیانیه کردها تصریح شده است: «ترکیه مدعی است که نیروهای مــا امنیــت را از بیــن میبرنــد. اما این واقعیت نــدارد، ما امنیت را در نواحی شــمالی ســوریه ایجاد و با تروریستها مبــارزه کردهایــم. مــا در تــالش هســتیم پــس از آزاد ســازی عفریــن، ســاکنان اصلــی آن را به خانههایشــ­ان بازگردانیم و با فرآیند تغییر جمعیت مبارزه کنیم. داعش در آســتانه سقوط اســت و اکنــون عناصــر بازمانــده ایــن گروه تروریستی در منطقه جغرافیایی کوچکــی در روســتای باغــوز محاصــره شــدهاند. پس از آنکه اســرا را از چنگال داعشــیها آزاد کنیم، میتوانیم پایان جنــگ با تروریســم را اعــالم کنیم». با وجود ایــن، کردها نگران هســتند بعد از شکســت باقیماندهه­ــای داعــش و خــروج امریــکا، در صورتــی کــه بــا دمشــق به منظور اعمال کنترل مجدد حکومت ســوریه بــر مناطقشــان وارد مذاکره نشوند، با تهدید جدی مداخله ترکها در شــمال سوریه روبهرو شوند. کردها در بیانیه خود بر مفاهیمی چون «احترام متقابــل» و «موضعی برابر» ســخن گفتهاند تا با جلــب نظر دولت ســوریه، منبع حمایتی آینده خود را به دست بیاورند.

به گــزارش خبرگزاری رویترز، بشــار اســد روز یکشــنبه خطاب بــه نیروهای کرد ســوریه گفت که بــه اتحاد با امریکا دلخــوش نباشــند زیرا امریــکا با خروج نیروهــای خــود از ســوریه نمیخواهــد از آنهــا حمایت کنــد. رئیسجمهوری سوریه طی ســخنرانی تلویزیونیا­ی به آنها چنین هشدار داد: «ما به گروههای کــرد ســوری میگوییم که بر این شــرط میبندیم کــه امریکا قصــد حمایت از آنها را ندارد. امریکاییها نمیخواهند شــما را در قلبشــان نگــه دارنــد... آنهــا شــما را در جیبشــان نگــه میدارنــد تــا هر وقت که خواســتند شــما را به بهای ارزانــی بفروشــند». فلورانــس پارلــی، وزیــر دفاع فرانســه هم با ابــراز نگرانی از خالی شــدن پشــت کردهای ســوریه گفــت: «امریــکا با اعالم خــروج خود از ســوریه معادالت منطقــه را به هم زده و وضعیــت جدیدی را به وجــود آورده است. هیچکس نمیداند سرانجام چه خواهد شد. اما به هر حال وظیفه ما این است که از نیروهای کرد سوریه حمایت کنیــم و اجــازه ندهیــم آنهــا تبدیــل به قربانیان این جنگ شوند. آنها متحدان ما هســتند و به دلیل نابودی داعش ما به آنها بدهکار هستیم».

فرماندهــا­ن نیروهــای کرد ســوریه، پس از آنکه دونالد ترامپ 19 دســامبر سال گذشته، یعنی حدود دو ماه و نیم پیــش، اعالم کــرد میخواهد نیروهای امریکایــی را از ســوریه خــارج کنــد، بــه دمشق روی آوردند و در تالش هستند مقامهای دولت ســوریه را راضی کنند تا از آنها حمایت کنند.

پیش از این هم، ســرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روســیه در حاشــیه نشســت امنیتــی مونیــخ گفته بــود که روســیه، از مذاکــرات میــان دمشــق و کردها حمایــت میکند. او با اشــاره به اوضــاع کردهــا پس از خــروج امریکا از ســوریه گفته بــود: «به عقیــده من، در صــورت عــدم وجــود نیــروی خارجــی در شــمال شــرقی ســوریه، بهتریــن راه حــل آغــاز گفتوگــو بیــن کردهــا و دمشــق خواهــد بــود. کردها بخشــی از جمعیت سوریه محسوب میشوند .... مــا مشــکالت بیــن دمشــق و کردهــا را میدانیــم، امــا فکــر میکنــم از طریق گفتوگو راه حلی پیدا میشود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran