Iran Newspaper

درماندگی غرب و اروپا در قبال بازماندگان داعش

این روزها جامعه جهانی با شکل تازهای از تهدید داعش روبهروست

- ندا آکیش خبرنگار

بیــش از 4 ســال از روزی کــه یــک گــروه تروریستی مخوف به نام داعش در عراق و ســوریه به پا خاست و با جنایتهایش جهان را در وحشــت فــرو برد میگذرد و حــاال که گفته میشــود، داعــش دارد به پایــان راه میرســد؛ واقعیتهــا­ی تلــخ دیگری پیش روی جامعه جهانی ظاهر شــده اســت. از یــک ســو افــرادی ماننــد شمیمه بگوم، زن 19 ساله داعشی تبعه انگلیس و هدی ُمتهانا، زن داعشی تبعه امریکا که اولی با نوزاد تازه متولد شده در آغوش و دومی بــا یک طفل 18 ماهه با رسانهها گفتوگو و از داعشی بودنشان ابــراز پشــیمانی میکننــد و میخواهنــد بــه انگلیــس و امریــکا بــاز گردنــد و از ســوی دیگــر، تــرس و نگرانــی شــدید کشــورهای غربــی و اروپایی از بازگشــت تروریســته­ای داعشــی بازمانــده بــه کشورهای خود.

دیروز دوشــنبه تیتر و عکس اول اکثر روزنامههای مشــهور انگلیسی از جمله دیلــی تلگــراف، ایندیپندنـ­ـت و دیلــی میل شمیمه بگوم، دختر 19 ساله تابعه انگلیــس بــود کــه بــه داعش در ســوریه پیوســته بود و حاال که آخریــن مقرهای داعش در سوریه نیز یکی پس از دیگری نابود میشــود، روز یکشنبه چند ساعت پس از آنکه در یک کمپ در سوریه یک نــوزاد پســر بــه دنیــا آورد، در مصاحبــه بــا اســکای نیــوز خواســتار بازگشــت بــه انگلیس شد. او در دفاع از خود گفت که در هیچ فعالیت تبلیغاتی برای داعش شــرکت نکرده یا هیچ کس را تشویق به سفر به سوریه و پیوستن به داعش نکرده اســت و تنها بــرای حفاظت از همســر و فرزندانش به ســوریه آمده است. بگوم چند روز قبل از آنکه فرزندش را به دنیا آورد نیز بــا «تایمز آف لندن» مصاحبه کــرده و گفته بود، در ماههــای اخیر یک پســر 8 ماهــه و یــک دختــر حــدود دو سالهاش را بر اثر بیماری و سوء تغذیه از دســت داده اســت و میترسد، این یکی فرزنــدش هــم که هنــوز به دنیــا نیامده بمیرد. بگــوم که وقتی 15 ســالش بوده در فوریه 2015 از انگلیس به سوریه رفته و با یک مرد داعشــی ازدواج کرده با این مصاحبههــا­ی تلویزیونــ­ی، جنجالی در انگلیس بــه پا کرد و کم نبودند کســانی کــه بــا او همــدردی کردنــد و از قوانیــن ســختگیران­ه انگلیــس در قبــال ورود افــرادی ماننــد بگوم به خــاک انگلیس انتقــاد کــرده و ســن و ســال کــم او را در زمــان خــروج از انگلیــس و پیوســتن به داعش مورد توجه قرار دادند و خواستار بخشوده شدن او شدند.

ُمتهانــا،ًزن هــدی داعشــیتاب­عــه امریکا هم که اخیرا توسط نیروهای کرد ســوریه دموکراتیــ­ک از آخریــن مقرهای داعش در ســوریه دستگیر شده حکایتی ماننــد شــمیمه دارد و از دولــت امریــکا میخواهــد کــه اجــازه دهــد بــه امریــکا بازگــردد و پیــش خانــوادها­ش در آالباما بــرود. او هــم ماننــد شــمیمه صاحــب فرزنــد اســت و یک پســر 18 ماهــه دارد. این زن 24 ساله که میگوید 4 سال پیش با ترک کردن امریکا و پیوستن به داعش «یک اشتباه بزرگ» کرده، خود را قربانی شستوشــوی مغــزی میدانــد. او کــه اکنون در کمپ الحوال در شــمال سوریه اقامــت دارد، تنهــا زن امریکایــی اســت که در جمــع 1500 زن و کــودک خارجی داعشی ساکن این کمپ زندگی میکند. حاال غرب و اروپا ماندهاند با تهدیدی به نــام داعشــیهای بازمانده اعــم از زن و کودک و مرد که میخواهند به کشورهای مبدأ برگردنــد و افکار عمومی جهان که در قبــال مواردی مانند شــمیمه و هدی احساساتشــ­ان جریحــه دار میشــود و کشــورها و دولتهــا را برای نشــان دادن نرمــش در قبــال این افراد که خودشــان هــم بــه اشتباهشــا­ن اعتــراف میکنند، تحت فشار قرار میدهند.

دونالــد ترامــپ، رئیــس جمهــوری امریــکا کــه خــودش پرچمــدار قوانیــن ســختگیران­ه در پذیــرش افــراد بویــژه افرادی که تهدید امنیتی بالقوه هستند، در خاک امریکا است، در روزهای اخیر از کشورهای اروپایی خواست داعشیهای بازداشــت شده در ســوریه را که تابعیت این کشــورها را دارند، بپذیرند اما پاسخ پاریــس، برلیــن، بروکســل و کپنهاگ به ایــن درخواســت ترامــپ منفــی اســت. لوران نونیز، معاون وزیر کشــور فرانســه بــا رد درخواســت ترامــپ مبنــی بــر پذیــرش 800 داعشــی بــا تابعیتهای اروپایی گفت: تروریســته­ای فرانسوی در بازداشــت کردهــای ســوریه هســتند و مــا کامــالً اطمینــان داریــم کــه کردها میتوانند همچنان این داعشــیها را در بازداشــت نگه دارند. هایکو ماس، وزیر خارجــه آلمــان نیز تأکیــد کــرد، اجرای درخواســت ترامــپ بــرای بازگردانــ­دن 800 داعشی به اروپا بسیار دشوار است.

ایــن نگرانیهــا در حالــی اســت کــه مســئوالن نظامی امریکا اعــالم کردند، طــی هفــت مــاه اخیــر صدهــا داعشــی بــا حــدود 200 میلیــون دالر پــول نقد از سوریه به کوهســتانه­ا و صحرای غربی عراق فرار کردهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran