Iran Newspaper

حمیرا ریگی:ایران هراسی را به ایران شناسی تبدیل کنیم

نکوداشت دومین سفیر اهل سنت در تهران برگزار شد

-

دوشنبه شــب مراسم نکوداشت حمیرا ریگــی اولین ســفیر زن اهل ســنت ایران بــا عنــوان «نکوداشــت ســفیر آفتــاب» از ســوی انجمــن فرهنگــی سیســتان و بلوچســتان­یهای مقیــم تهــران در تاالر ایــوان شــمس تهــران برگزار شــد.ریگی ســومین زن ایرانی بعد از مرضیه افخم ســفیر ایران در مالزی و پروین فرشــچی ســفیر ایــران در فنالنــد اســت کــه بــه مســئولیت ســفارت ایران در یک کشــور خارجی منصوب میشــود. او بر اســاس حکــم وزیــر امــور خارجــه بــزودی عازم محل مأموریت خــود در برونئی خواهد شــد. حمیرا ریگی در عیــن حال دومین ســفیر اهل سنت هم هســت. پیش از او صالح ادیبی کرد اهل ســنت هم ســفیر ایران در ویتنام شده است. ریگی پیش از این فرماندار شــهر «قصر قنــد» در اســتان سیســتان و بلوچســتان بــوده اســت.او در بخشــی از ســخنان خــود در این مراســم گفت کــه امیدوارم بتوانم بهعنوان یک زن مسلمان ایرانی نماینــده شایســتهای بــرای جمهــوری اســالمی باشــم. به گــزارش ایرنا، ســفیر کشــورمان در برونئــی افــزود: دولــت جمهــوری اســالمی بویــژه وزارت امــور خارجــه دولــت تدبیــر و امید بــه زیبایی هدیه چهل سالگی انقالب را با انتصاب یکــی از فرزنــدان دیار پهنــاور، والیتمدار و وطــن دوســت سیســتان و بلوچســتان بهعنــوان نماینــده جمهــوری اســالمی ایــران در راســتای منویــات رهبر معظم انقــالب و قانون اساســی دادند و مراتب تقدیر و تشکر را از این اعتماد مینمایم. ریگــی افــزود: صادقانــه بگویــم اگــر توفیقــی در تمام طــول خدمت حاصل شــده اســت ایــن منحصــر بــه شــخص من نیســت، امــروز خیلــی از بزرگــوارا­ن و اســتادان خودشــان آغازگــر تحــول در اســتان سیســتان و بلوچســتان بودنــد و زمینهســاز حضــور اقــوام و مذاهــب اســالمی در ســطح ملــی هســتند.وی همچنیــن با قدردانی از حجتاالســا­لم علی یونســی مشاور رئیس جمهوری در امــور اقوام و اقلیتها برای زمینهســاز­ی نقش آفرینی بیشــتر اقوام، ادامه داد: از اســتاد خوبم معصومــه ابتکار که اســوه و الگویــی از زن مســلمان ایرانــی بودنــد تشــکر میکنم. اگر او نبود امروز ریگیها هم نبودند.سفیر ایران در برونئی یادآور شد: حمایت، پشتیبانی و همراهی شما امروز زمینه اعتمــاد دولت کریمه نظام جمهــوری اســالمی بــه بنــده در ســنگر دیگری را فراهم کرد و من الزم میبینم از برکــت خــون شــهدا و نگاه بلنــد امام راحل به جامعه زنان و همچنین رئیس جمهــوری محتــرم و وزیــر امــور خارجه تشــکر کنم.افتخــار میکنــم کــه بگویــم رهبر معظــم انقالب امــروز امید جهان اســالم اســت.وی ادامــه داد: امــروز بــر خود میبالیم که نخبگان و فرهیختگان توانمند سیستان و بلوچستان یکی پس از دیگری شکوفا میشوند و جزو مدیران برتر ملی قرار میگیرند. هر کدام از ما در جایگاه خودمان میتوانیم ایرانهراسی را کــه علیــه مــا بــه راه افتــاده بــه ایــران شناســی و ایران دوســتی تبدیــل کنیم و فرهنگ و تمدن غنی خود را به جهانیان صادر کنیم.

■ یونســی : ظریف قول 5 سفیر از اهل سنت را داده

همچنیــن در ایــن مراســم علــی یونســی مشــاور رئیــس جمهــوری در امــور اقــوام و اقلیتهــای مذهبــی بــه نمایندگــی از رئیس جمهــوری و دولت از برگزارکنند­گان ایــن مجلس قدردانی کــرد و گفــت: وقتــی رئیــس جمهــوری ایــن مســئولیت را بــه مــن واگــذار کــرد، نخســتین جایــی کــه مراجعــه کــردم وزارت امور خارجه بود و به محمدجواد ظریف وزیــر امور خارجه گفتم میدانم رئیــس جمهــوری به همــه وزرا دســتور داده اســت. از وی خواهــش کــردم در هیــأت دولــت ابالغ کننــد که بــرای رفع تبعیضهــای تحقیرآمیز در کشــورمان باید شــجاعانه توهمات و تخیــالت را از بین ببرند و انتصابهای مهمی در همه عرصهها داشته باشند. همانجا از ظریف قــول گرفتــم و او قول 5 نفــر را دادند و تا حــاال به دو نفر از آنها عمل کرده اســت. او افــزود: بایــد از علــی اوســط هاشــمی استاندار پیشــین سیســتان و بلوچستان سپاســگزار­ی کنــم کــه شــجاعانه عمــل کــرد و در منطقــه خــود این ســد و تابو را شکست تا دیگران هم جرأت کنند عمل کنند. یونســی تأکید کــرد: ریگی نماینده دولــت در یــک شــهر بــود و از ایــن پس نماینده همه مردم ایران، دولت، استان سیســتان و بلوچســتان و بویــژه نماینده همه بانوان ایران است.

■ زنــان دیگــر نمیتواننــ­د عوامــل نامرئیدرفر­آیندمحسوبش­وند

همچنین زهرا اربابی معاون توسعه منابع انســانی ســازمان برنامه و بودجه کشــور در این مراسم با تسلیت شهادت مرزبانــان و اعــالم انزجــار از عملیــات تروریســتی محور خاش - زاهدان گفت: در برهــهای از زمــان قرار داریــم که نگاه ویــژهای به ســرمایه انســانی سیســتان و بلوچستان شده است.وی با سپاسگزاری از دولت تدبیر و امید برای ایجاد فضای مناسب برای دیده شدن زنان توانمند و اســتفاده از آنان برای ســطوح مدیریتی، خاطرنشــان کرد: اگر هاشــمی اســتاندار پیشــین سیســتان و بلوچســتان ایــن دریچه را برای زنان اســتان باز نمیکرد، مدیریــت 76 زن در ایــن اســتان مقــدور نمیشــد.معاون توســعه منابع انسانی ســازمان برنامــه و بودجه کشــور یــادآور شــد: اگــر جامعــهای کــه میخواهــد به سوی توســعه حرکت کند، تعالی انسان و کاهــش نابرابــری را در نظــر نگیــرد به موفقیــت دســت نخواهــد یافــت. زنان دیگــر نمیتواننــ­د عوامــل نامرئــی در فرایند محســوب شــوند. نقش آفرینی و توانمندساز­ی زنان میتواند در موفقیت دولتهایدرح­التوسعهمفی­دباشد.وی خطاببهریگی­گفت:ماتعهدنانو­شتهبا زنان جامعه داریــم و امیدوارم همچنان درکشوربرون­ئیبدرخشید.

اربابــی گفــت: اگــر بــه زنــان ایــران فرصــت داده شــود، میتواننــد دنیــا را تحت تأثیر قرار دهند.

در ایــن مراســم معصومــه ابتــکار، شــهربانو امانــی، مهنــاز افشــار، ولیاهلل شــجاع پوریان، عبــاس عراقچــی، علی اوسط هاشمی، ایرج افشار، سید محمود حسینی ...و حضور داشتند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran