Iran Newspaper

لغو نشست پرحاشیه اسالمآباد

طالبان اعالم کرد به دلیل تحریمهای امریکا علیه رهبران خود در مذاکرات صلح شرکت نمیکند

- فرحناز دهقی خبرنگار

در میانه حواشــی بســیار، نشســتی که قرار بود میان هیأتــی از ایاالت متحده امریکا و نمایندگان طالبان در پاکستان برگزار شود، لغو شد. یکی از رهبران طالبان مدعی شد ایــن نشســت را طرف امریکایــی لغو کرده اســت. در عین حال طالبان در بیانیه خود اعــالم کرد که بــه دلیل تحریم شــماری از اعضــای تیــم مذاکره کننــده قادر به ســفر خارجــی نیســت و از ســوی دیگــر، برخــی هم شــکایت دولت افغانستان را از برپایی نشست در پاکســتان عامل اصلی لغو این ســفر میدانند. به گزارش نیویورکتای­مز، در بیــن همــه گمانــه زنیهــای مطــرح شده، آنچه رســمیت بیشتری دارد، بیانیه رســمی طالبان اســت . در این بیانیه آمده اســت: از آنجایی که 14 نفــر از اعضای تیم مذاکرهکننـ­ـده در فهرســت ســیاه امریــکا و ســازمان ملل قرار دارند، نمیتوانند ســفر کننــد و بــه همین خاطــر از حضــور در این نشست منصرف شدهاند. برخی از اعضای تیم مذاکرهکنند­ه در فهرست تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

در همیــن حــال، یکــی از مقامهــای امریــکا اعالم کــرده، زلمای خلیــلزاد که قرار بود ریاســت تیم مذاکرهکنند­ه امریکا را بــر عهده بگیرد، قرار نیســت این هفته به اسالمآباد برود. امریکا اعالم کرده هیچ دعوتنامــه­ای از دولــت پاکســتان دریافت نکرده تا در این نشســت که نخســتین بار ذبیحاهلل مجاهد، سخنگوی طالبان، آن را به رسانهها اعالم کرد، شرکت کند.

ذبیــحاهلل مجاهــد، در بیانیــهای کــه منتشــر کرده بــود، تاریــخ این نشســت را 18 فوریــه 29( بهمــن) اعــالم کــرده بــود و در آن نوشــته بــود کــه دولــت پاکســتان دعوتنامــه­ای رســمی را بــرای ایــن گــروه فرســتاده اســت. مجاهد همچنیــن خبر داده بود که قرار است میان هیأت طالبان و عمــران خان، نخســتوزیر­ی پاکســتان نیــز دیداری صــورت بگیــرد. در حالی که ظــرف این مدت کوتاه رشــته روابط میان طالبانوپاک­ستانباشتاب­بیشترینسبت به هر زمانی ریســیده میشد، افغانستان در واکنشــی صریــح و تند اعالم کــرد این دیــدار بــر خــالف قطعنامههای شــورای امنیت سازمان ملل متحد است تا مراتب نارضایتــی کابــل از برگزاری ایــن مالقات آشــکار شود. افغانســتا­ن به این هم اکتفا نکرد و نمایندگی دایمیاش در ســازمان ملــل در نامــهای بــه کمیتــه تحریمهای شورای امنیت مدعی شد، پاکستان درباره قصــد خــود بــرای میزبانــی از نمایندگان طالبان با حکومت افغانســتا­ن مشــورتی نکرده اســت. مقامهای طالبان میگویند شــکایت افغانســتا­ن از این دیدار، یکی از دالیــل لغو آن اســت. دولت افغانســتا­ن اعتقــاد دارد دعــوت طالبــان بــه چنیــن نشستهایی میتواند به آنها مشروعیت ببخشــد. اشــرف غنــی، رئیسجمهــو­ری افغانســتا­ن، در نشســتی گفته بــود، نباید مذاکــره بــا طالبــان، دســتاویز اهــداف تبلیغاتی در انتخابات ریاســتجمه­وری باشــد. از ســوی مقابــل، طالبــان نیــز میگویــد مشــروعیت دولت افغانســتا­ن را قبــول ندارد و با آن بر ســر میز مذاکرات نمینشیند.

پیــش از ایــن، دولــت اشــرف غنــی از شــرکت طالبان در نشست دو روزه مسکو که حدود دو هفته پیش برگزار شــده بود، نیز به سازمان ملل شکایت کرده بود.

مجیبماشالت­حلیلگرنیوی­ورکتایمز در ایــن بــاره نوشــته اســت: «کشــورهای جهان یک به یک با اعضای طالبان دیدار میکننــد و طی آن آزادی عمل بیشــتری در اختیــارش قرار میدهنــد اما در مقابل چیــزی از ایــن گــروه نمیگیرنــد. ارتــش پاکســتان مدتهای مدیدی اســت که به طالبــان کمــک میکنــد و از رهبــران ایــن گــروه در برابر حمــالت امریکا و عملیات افغانســتا­ن حفاظــت میکنــد. امــا در واکنش، طالبان ســفر خود به پاکســتان را لغو میکند. از همین رو در داخل پاکستان نیــز صــدای مخالفانی کــه اعتقــاد دارند دیــدار بــا رهبــران طالبان منفعتــی برای پاکستانندا­رد،شنیدهمیشود.اماعمران خــان تصمیــم گرفتــه دســتاورد صلح با طالبان به نام او به ثبت برســد.» برخی از تحلیلگران میگویند، بهانه لغو ســفر به دلیــل تحریم اعضــای طالبان هــم بازی این گروه اســت تا با اســتفاده از اراده قوی امریکا برای صلح با طالبان استفاده کنند و از فهرست سیاه امریکا بیرون بیایند.

از ســوی دیگر، در آستانه برگزاری این نشست،استاندارین­نگرهاردراف­غانستان اعــالم کرد که نیروهای امنیتی آنها موفق شــدند تریلــیای را کــه حامــل 10 هــزار کیلوگــرم مواد منفجــره بود و از پاکســتان وارد افغانســتا­ن شــده بــود، شناســایی و توقیــف کننــد. شــاه محمــود میاخیــل ســخنگوی اســتاندار­ی ننگرهــار اعــالم کــرد که این تریلی از پاکســتان به ننگرهار فرستاده شده بود و «هدف آن چیزی جز انجام حمالت تروریستی و فعالیتهای تخریبــی نبــوده اســت.» همچنیــن، مقامهای امنیتی اعالم کردند که چندین ســالح سبک و تجهیزات نظامی نیز که از پاکســتان به شــهر جاللآباد مرکز اســتان ننگرهار ارسال شــده بود در گذرگاه مرزی تورخم کشف و ضبط شدند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran