Iran Newspaper

موسیقی ایرانی خط ارتباطی ما با جهان است

وزیر فرهنگ در اختتاميه جشنواره موسيقی فجر:

- ندا سیجانی خبرنگار

مراسم اختتاميه ســى و چهارمين جشنواره موســيقى فجــر شــامگاه سهشــنبه ســىام بهمــن مــاه با حضــور ســيدعباس صالحى وزير فرهنگ و ارشــاد اســالمى، سيد محمد مجتبى حســينى معاون امور هنــری وزارت ارشــاد و على ترابى مديركل دفتر موســيقى وزارت ارشاد در تاالر وحدت برگزارشد.

سرانجام نتهای 34 هم به پايان رسيد؛ جشــنواره ای به دبيری شــاهين فرهــت و با حضــور گروههــای مختلــف موســيقى كه به مدت 6 شب در 6 سالن پايتخت برگزار شد. جشــنواره موســيقى ســى و چهارم توانســت عرصــهای گســتردهتر بــرای عــرض انــدام آهنگســازا­ن ايرانــى باشــد، البتــه جشــنواره امسال هم با تمام خوبىها و بدیهايش به مانند سالهای پيشين خود از همان ابتدای كار از حاشــيهها در امان نماند و با اعتراض و گاليههايــ­ى همراه بود و بىترديد با تصويب آييننامه نوپای جشــنواره موســيقى فجر در سالهای آينده شاهد اتفاقات بهتری باشيم.

اما در مراســم اختتاميه سى و چهارمين جشنواره موسيقى فجر كه اجرای آن را فرزاد جمشــيدی بر عهده داشــت پــس از تالوت آياتى از كالماهلل مجيد و اجرای ســرود ملى ايران توسط گروه موسيقى «كر ارديبهشت» به سرپرستى حميد عسگری؛ كليپى از روند برگزاری جشنواره پخش شد. شاهين فرهت دبير هنری جشنواره سى و چهارم موسيقى فجــر نخســتين ســخنران ايــن مراســم بود. به عقيده اين آهنگســاز جشــنواره موسيقى فجر طى اين ســالها هميشه بهترين زمان را بــرای اجرای موســيقى بــرای مخاطبان و دوستداران موسيقى اختصاص داده است.

او افــزود: امســال آرزوی ديرينــه مــن كه اجرای آثار آهنگسازان ايرانى بود تا حدودی بــرآورده شــده اســت. مــن از ســال 64 كــه اولين دوره جشــنواره موســيقى فجــر بود در جشنوارههای مختلف موسيقى فجر حضور داشــتهام و هــر ســاله نيــز شــاهد تغييــرات متفاوتى در نحوه برگزاری آن بودهام. امسال در ســى و چهارمين جشنواره موسيقى فجر از آثار بســياری از آهنگسازان ايرانى استفاده شــد كه نشــان از پيشــرفت هنرمندان ما در حــوزه آهنگســازی و نوازندگــى اســت و اين آثار توســط گروههای خارجى به اجرا درآمد همچنين آثار آهنگســازا­ن بزرگ كشــورمان نيز توســط گروههــای ايرانى اجرا شــد و اين روند قطعاً ادامه مىيابد. ما امروزه در عصر تكنيک حضور داريم و بســيار خوشحالم كه موســيقيدا­نان ايرانى با شــوق و جديت آثار موســيقى ايرانى و كالســيک را اجرا مىكنند امــا از طرفى مىبينم كه چــه راه طوالنى در پيش داريم و ما بايد كارهای زيادی را در اين زمينه انجام دهيم؛ بويژه در خصوص نسل جــوان و اميدوارم آيندگان بتوانند راه آنها را ادامه بدهند.

اين آهنگساز بيان كرد: اين چند روز برای من بســيار خاطرهانگيز بود زيرا شوق و ذوق دوســتدارا­ن موســيقى بيشــتر از قبــل بوده و من اميدوارم هرسال بهتر از سال قبل باشد و آرزو دارم موسيقى ايران پيشرفت كند و در جهان معرفى شود.

در ادامــه با حضور ســيد عباس صالحى وزير فرهنگ و ارشــاد اســالمى، سيد محمد مجتبى حســينى معاون هنری وزير ارشــاد، شــاهين فرهــت دبيــر ســى و چهارميــن جشــنواره موســيقى فجــر، مجيــد كيانــى نوازنده و آهنگساز موسيقى ايرانى و فريماه قوام صــدری نوازنده و آهنگســاز موســيقى كالسيک از سه هنرمند پيشكسوت موسيقى ايران اســتادان كريــم صالح عظيمى رديف دان، خواننده و مدرس آواز، رامين جزايری ســازنده و نوازنــده تــار و ســهتار و فخــری ملکپــور نوازنــده پيانــوی ايرانــى تجليل و قدردانى شد.

سيدعباس صالحى وزير فرهنگ و ارشاد اســالمى هم در ادامه اين مراسم بيان كرد: كشــور مــا ايــران از يکســو تاريــخ ديرينهای در موســيقى دارد و از ســويى ديگــر گســتره وســيع جغرافيايى كه سبب شــده موسيقى را از ديگــر نقاط جهان متمايــز كند و اين دو تركيبــى از اصالــت و تنوع را به موســيقى ما داده است.

او افزود: موســيقى ايرانــى حافظ هويت ايران اســت. ايرانى كه با زبان موسيقى خود زندگى كرده و زندگى مىكند. اين موســيقى پاسدار رنگين كمان اقوام ايرانى است و خط ارتباطى ايران با جهان اســت و ما همواره با شــعر و موســيقى با جهــان ارتباط داشــته و داريم و خواهيم داشت.

وزيــر فرهنگ و ارشــاد اســالمى در ادامه افزود: جشنواره موسيقى فجر فرصتى برای نوآفرينــى اســت. اين رويداد از يکســو خط اتصالى بين اســتادان و كســانى است كه جا پای استادان مىگذارند، و از سوی ديگر خط اتصال ايران به تهران اســت بهطوری كه ما مىبينيــم با حضــور چند گروه موســيقى در تهران و برگزاری جشنواره در ۵1 استان كشور چگونه فضای ارزشــمندی در چارچوب اين رويــداد اتفــاق افتــاده اســت. از ســوی ديگر جشــنواره موســيقى خط اتصال با موسيقى جهان است كه امسال هم چنين فضاهايى در قالــب جشــنواره بــه وجــود آمد. حــال بر ايــن خطهــای اتصال خــط اتصــال ديگری افــزوده شــد و اينكــه مــا در چهلســالگى انقالب اســالمى مىتوانيم در اين چارچوب موســيقى انقــالب و دفــاع مقــدس را زنــده كنيــم. من به دبير محترم جشــنواره اســتاد فرهــت و همكارانــم در معاونــت هنری كه ايــن اتفاق خوب را رقم زدند دســت مريزاد مىگويم.

گــروه «خنياگــران مهــر» بــه سرپرســتى بهــزاد عبــدی و خوانندگــى نويــد نــوروزی، گروه موسيقى «روشنا» به سرپرستى حسين اينانلــو و خوانندگــى مظفــر شــفيعى، گروه موســيقى قشــقايى ياغليــق بــه سرپرســتى ســاناز نامداری، دونوازی كمانچه و دودوک رضــا عســگرزاد و حســام اينانلــو و تكنوازی پيانو هوشــيار خيام ازجمله برنامههای اين مراسم بود كه اجرا شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran