Iran Newspaper

دادگاه پرونده فساد 62 جلدی با 264 شاکی

-

گروه سیاســی/ «گریسبند نادین فرتاک پارسیان» جدیدترین نام پرونده مفاسد اقتصادی است که میشنویم؛ پروندهای بــا ۲6 جلــد، 46۲ شــاکی، ۰۱ متهــم و ۹6 میلیــارد تومان جلب ســرمایه که قاضی صلواتــی از آن بــا وصــف بینالمللــ­ی نام بــرد، دیــروز در شــعبه 4 دادگاه ویژه رسیدگی به آن شروع شد.

ایــن پرونــده جدیــد البتــه بــا دیگــر پروندههــا­ی مفاســد اقتصــادی کــه ایــن روزها در حال بررسی است یا دادگاه آنها مختومه شده، تفاوت چندانی ندارد. دور زدن قانــون، سوءاســتفا­ده از روزنههــای شــبهقانون­ی، کاهبــردار­ی از مــردم بــا وعدههای ســود نامتعارف، سوءاستفاده از شــرایط تحریمــی کشــور، توســل بــه مراســم مذهبی در تبلیغات برای جلب اعتماد مردم و انتصــاب صوری مدیران غیرمتخصــص در ســایه غفلتهــای نهادهــای ناظــر و نبــود سیســتم شــفاف مدیریتــی از جمله محورهــای مهم اکثر پروندههای مذکور است.

برهمیــن اســاس اســت کــه بســیاری از کارشناســا­ن تأکیــد دارنــد اگــر چــه برخوردهــا­ی قضایــی با متهمان مفســد امــری اجتنابناپذ­یــر اســت امــا بــرای ریشــهکنی فســاد یــا کــم کــردن آن کافی نیســت و میطلبــد بــا اصــاح قوانین یا وضــع قوانیــن جدیــد کارآمــد و از جمله تزریــق شــفافیت بیشــتر بــه سیســتم مدیریتی کشــور مانــع از بروز فســادهای کان شــد. پرونــده جدیــد مطــرح شــده هــم خــارج از همین چارچوب نیســت و تعدادی که به نظر میرســد نسبتهای فامیلــی هــم بــا هــم دارنــد، بــا همیــن شیوههای مرسوم اقدام به کاهبرداری از مردم کردهاند.

نماینــده دادســتان در آغــاز جلســه دیــروز دادگاه بــه معرفــی ۰۱ متهــم پرونــده پرداخــت کــه 7 نفــر از آنــان نام خانوادگیشـ­ـان «هاشــمی» بود. «مریم هاشــمی» فرزنــد محمــد، کــه در هنگام خروج از کشــور دســتگیر شد به مشارکت در اخــال عمــده در نظــام اقتصــادی کشــور بــه نحــو عمــده از طریــق جــذب ســپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل ســپردهگذا­ری و سردستگی گــروه مجرمانه و تحصیل مــال از طریق نامشــروع و پولشــویی بــه مبلــغ ۶۹۶ میلیارد و ۲۱8 میلیــون و ۱۶۴ هزار و ۵۰۴ ریال متهم است.

ســایر متهمان ایــن پرونــده از جمله «محمــد هاشــمی» فرزنــد محمدرضا، «علــی هاشــمی» فرزنــد محمــد، «مصطفی هاشــمی» فرزند محمدرضا، «محمدرضــا هاشــمی» فرزنــد محمد، «حســن هاشــمی» فرزنــد علــی اکبــر و «ابوالفضل هاشمی» فرزند غامحسین با اتهامات مشابه مدیرعامل (سردسته) شــرکت در حــال محاکمــه هســتند. ســه متهــم دیگــر ایــن پرونــده بــه نامهــای «محســن ثابت قــدم راســخ»، «ابراهیم مختاری» و «بهرام شازده احمدی» هم به مباشرت در اخال در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی متهم هستند که این مبالغ بین 6۱ تا ۰۹ میلیارد ریال است. ■ پرداخت سود 300 درصدی

نماینده دادستان در تشریح اقدامات «مریــم هاشــمی» از دفاتــر غیررســمی او در برخــی شــهرها از جملــه تهــران و مشــهد گفت که این دفاتر وظیفه جذب نقدینگی را داشــتند و تاکنون مبادرت به جذب سرمایه از 8 هزار نفر از شهروندان کــرده انــد. «مریــم هاشــمی» اقــدام بــه جذب میلیونی و میلیاردی سپرده مردم در قالــب قراردادهــ­ای صــادرات گنــدم و خاویــار و مــواد پتروشــیمی و اقــدام به عملیات بانکــی خارج از نظــام بانکی با پرداخت تا ۰۰۳ درصد و باالتر سود کرده اســت. طبق اظهارت «مریم هاشــمی»، «علــی نقیــان» بــه واســطه فــردی بــه نــام «حمیــدی» که معــاون وزیــر جهاد کشــاورزی بــوده محصوالتــی همچــون گندم و جــو و چغندر کشــت میکردند و ســود آن را بــه ســرمایهگذ­اران پرداخــت میکردنــد. متهــم «مریــم هاشــمی» قبــل و بعــد از تأســیس نادیــن فرتــاک پارســیان، بــا ادعــای واردات و صــادرات شــیرینیجا­ت و خاویــار و محصــوالت نفتی و صادرات گوجه و کشت و صنعت زمســتانه قزاقســتان و غیــره مبــادرت به جذب ســپرده با ســودهای بــاال در قالب عقــد مضاربــه میکــرده کــه بــا ناتوانــی از بازپرداخــ­ت ســود مــورد شــکایت سپردهگذارا­ن قرار میگیرد. ■ قرارداد هتل کربال و فرستادن 500 نفر به زیارت امام حسین(ع)

بــه گزارش ایســنا، نماینده دادســتان در ادامــه قرائــت کیفرخواســ­ت متهمان ایــن پرونــده گفــت: تبلیغــات متهمــان از طریــق پیامــک و زبانــی بــوده اســت. متهمه «هاشمی» با طراحی سناریوهای مختلــف مثــل بلوکــه شــدن پــول در خــارج یا با مطــرح کردن اینکــه به دلیل تحریمهــای جدیــد نمیتواننــ­د پــول را وارد کشــور کننــد از ارائــه مبالغ و ســود به سپردهگذارا­ن اجتناب میکردند و زمانی که سپردهگذارا­ن شکایت کردند با شایعه بیماری و سکته مظلوم نمایی میکردند. او اقــدام بــه جــذب نقدینگــی مــردم و ســرمایهگذ­اری وجــوه در واردات گندم و صادرات زعفران میکرده است. متهمه بــه ســرمایهگذ­اری در شــرکت نیلگــون افق و مشــارکت در ساخت هتل در کربا ...و اشــاره کــرده اســت. متهمــه «مریــم هاشــمی» قراردادهای­ــی بــا شــرکتهای زیر منعقد میکند از جمله قرارداد هتل کربا و هتل اکسفورد و شرکت کشت کتان در استرالیا و تأسیس کلینیک توانبخشی معلوالن و فرســتادن ۰۰۵ نفــر به زیارت امام حسین .)ع( او میگوید شرکتهایی کــه با آنهــا کار میکرده ایرانــی و خارجی بــوده و درخصوص همکاری با نهادهای حاکمیتــی اقرار کــرده که با هیچکــدام از این نهادها همکاری نداشتم. ■ فریب مردم و جذب سپرده از افراد بی بضاعت

امــا اتهامــات ســایر متهمــان ایــن پرونده، فریب مردم برای جذب ســپرده اســت. آن گونــه کــه نماینــده دادســتان گفــت: متهــم «محمدهاشــم­ی» فرزنــد محمدرضــا در فریــب مــردم و جــذب ســپرده از افــراد بــی بضاعــت بــرای ســرمایهگذ­اری نقــش داشــته لــذا یکــی از ارکان پرونــده اســت. متهــم «علــی هاشــمی» فرزنــد محمــد در فریــب سپردهگذارا­ن و حیف و میل اموال نقش داشته و طبق اظهارات متهم عضویتش در هیأت مدیره جنبه تشریفاتی داشته و چک شــخصی خود را به عنوان ضمانت بازپرداخــ­ت بــه ســپردهگذا­ران تحویــل مــیداد. «مصطفــی هاشــمی» فرزنــد محمدرضا با جلب دوســتان و آشــنایان و انجام عملیات فریبکارانه یکی از ارکان ایــن پرونــده اســت و طبــق اظهــارات او مبلــغ اولیهای که از مردم جذب شــده ۵ الــی ۰۱ میلیارد تومان بــوده که این وجوه در حوزههــای صــادرات مــواد غذایــی و نیشکر و شیات و چغندر قند و ماکارونی ...و ســرمایهگذ­اری شــده اســت. نماینده دادستان در ارتباط با متهم «محمدرضا هاشمی» گفت: این متهم گفته نقشی در شرکت نداشته است و از آنجا که مردم به وی اعتماد داشــتند، وجوه را به حسابش واریــز میکردنــد. نامبــرده 87 میلیــارد تومــان از شــرکت چــک گرفتــه و قــرار بر این بــوده که وجــوه برای ســرمایهگذ­اری و ارســال ســرامیک بــه عراق و شــیات و زعفران به خارج از کشــور اســتفاده شود. وی درخصــوص متهــم «ابوالفضــل هاشــمی» هم گفــت: متهم گفتــه که به دلیــل اعتمــاد به «مریــم هاشــمی» و از آنجا کــه آنها انســانهای مؤمنــی بودند نظــرش بــرای ســرمایهگذ­اری جــذب شــده است و ســپردهگذا­ران خودشان در جریان سرمایهگذار­ی بودند. «ابوالفضل هاشمی» در اظهاراتش گفته اگر سهامی ۰۰۳ درصد ســود داشــته یکصــد درصد بــرای خودمــان و ۰۰۲ درصــد بــرای ســپردهگذا­ران اختصــاص میدادیــم و در نحــوه جــذب ســپرده فقط از حســاب خــودم و بــرادرم اســتفاده میکردیــم و بنــده مســتقیم آن را بــه حســاب «مریم هاشــمی» واریــز میکــردم. در ادامــه نماینده دادســتان گفت: «محسن ثابت قدم» سرمایههای کان را به نام شرکت میگرفــت و بعــد از آن بــه حســاب خود واریــز میکــرد و ســود را نمیداد یا ســود خــاف واقــع پرداخــت میکرد. جلســه بعدی امروز برگزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran