Iran Newspaper

حذف مجوزهای مزاحم کسب و کار

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از نقشه راه تشریح کرد

-

گــروه اقتصــادی/ بــا رونمایی رســمی از نقشــه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و سامانه صدور یکپارچه مجوزهای مورد نیــاز واحدهای صنفی از این پس، فعــاالن اقتصــادی میتواننــد بــدون مراجعــه حضوری و بــا مراجعه به این ســامانه مجوزهــای مــورد نیــاز خــود را درخواست و دریافت کنند.

بهگــزارش خبرنــگار «ایــران»، روز گذشتهوزیرا­قتصادبههمر­اهنمایندگا­نی از وزارتخانهه­ــای صمــت، کشــور و ارتباطات و فناوری اطالعات و همچنین بخــش خصوصــی شــامل اتاقهــای اصنــاف، بازرگانــی و تعــاون جزئیــات برنامــه دولــت بــرای بهبــود شــاخص فضای کسب و کار ایران درسطح جهان بــه رتبــه 70 اعالم شــد. بیــش از ۸ هزار رســته صنفی و ۳میلیــون واحد صنفی در کشــور فعال هستند و ســاالنه بیش از 270 هزار مجوز یعنــی 55 درصد از کل مجوزهای کشــور، در نظام صنفی کشور صادر میشــود. ســاماندهی مجوزدهی اصنــاف در قالــب درگاه ملی مجوزهای کشور، ضمن ســهولت و یکپارچه شدن مجوزدهی از اعمال نظرهای شــخصی نیــز جلوگیــری خواهــد کــرد و امــکان پیگیــری و شــکایت در خصــوص صدور مجوزهــا را فراهــم میکنــد. براســاس گــزارش بانــک جهانی، تــا ژوئــن 201۸ (خــرداد )97 ایــران میــان 190 کشــور در رتبه ۸21 در ردهبندی جهانی شــاخص فضای کســبوکار قــرار گرفته اســت که تنها از 62 کشــور جهان وضعیت بهتری دارد. درایــن ســال ایــران در شــاخص کلــی فضای کســبوکار نمــره 56.9۸ را بهدســت آورده که نسبت به سال قبل از آن 2.۳4 واحد افزایش داشته است.

گفتنی اســت، شــاخص کلــی فضای کســبوکار بر پایــه 10 شــاخص کوچکتر با عناوین آغاز کســبوکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت ازسرمایهگذ­اری،مالیات،تجارت،اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاســبه میشــود. این شاخص در واقــع نشــاندهند­ه ســهولت و مناســب بودن هرکشــور برای انجام فعالیتهای اقتصــادی و تجاری اســت. همانگونه که وزیراقتصــ­اد میگویــد، در شــرایطی کــه کشور با محدودیتهای تحریم و تأمین مالی مواجه است، بهبود فضای کسب و کار که هر یک درصد بهبود آن به 6 دهم درصد رشــد اقتصــادی منجر میشــود، یکــی از مســیرهای توســعه محســوب میشود.

■ هدفگذاری رتبه 70 جهانی

درایــن مراســم وزیر امــور اقتصادی و دارایــی، بــا بیــان اینکه بهبــود فضای کســب و کار در شــرایط بحران و تحریم ضروری است، گفت: هزینههای مبادله غیرمعمول، ســرمایهگذ­ار را از فعالیت در اقتصاد کشور پشیمان میکند.

«فرهــاد دژپســند» اظهــار داشــت: بهبود فضای کســب و کار یــک امر چند وجهــی اســت و موضوعــی نیســت کــه توسط یک دســتگاه اجرایی به سرانجام برسد و نیازمند مشارکت بسیار گسترده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هر یک درصد بهبود در فضای کســب و کار 6 دهــم درصــد رشــد اقتصــادی را بهبود میدهد؛ شــاید عــدد خیلی قابل توجه نباشد اما زمانی که میبینیم اگر به ازای هــر 10 هزار میلیــارد تومان افزایش در پرداختهــا­ی عمرانــی دولت انجام دهیم، یک درصد رشد اقتصادی اتفاق میافتد متوجه تأثیر بهبود فضای کسب و کار در اقتصــاد میشــویم. وی ادامــه داد: در صورت بهبــود ۶1 تا 17 درصدی فضای کســب و کار و ارتقــای 22 رتبهای جایــگاه کشــور، رشــد یــک درصــدی در اقتصاد رخ میدهد.

«دژپســند» بــا بیــان اینکــه یکــی از بهتریــن راهکارهــا در زمــان بحــران و تحریــم بهــا دادن بــه تولیــد اســت، تصریح کرد: زمانی که منابع مالی کشور

درحال انســداد اســت میتوان از طریق بهبــود فضــای کســب و کار بــه اقتصــاد کشــور کمک کرد. وزیر امــور اقتصادی و دارایی گفت: اگر طی ســه سال و تا پایان برنامه ششــم توسعه برنامههای بهبود فضــای کســب و کار را بــه جلــو ببریــم و ســاالنه 17 تــا 20 درصــد رشــد داشــته باشــیم، میتوانیــم به رتبه 70 برســیم. «دژپســند» به مجوزهای مزاحم اشــاره کــرد و افــزود: گاهــی اوقــات مجوزهای مزاحم به صورتی هســتند که بخشی از کار را متوقف میکنند. این مســائل باید احصاء و هدفگیری و حذف شوند.

وی با اشــاره به هزینــه مبادله گفت: ایــن هزینههــای اضافــی ناامیــدی را بــه فضــای کســب و کار پمپــاژ میکنــد و ســرمایهگذ­ار داخلــی و خارجــی را پشــیمان میکند. وی تأکیــد کرد: حذف هزینه مبادله غیرمعمــول و مجوزهای غیرضرور باید در دستور کار متولیان امر همچون معاونت اقتصــادی وزارتخانه قــرار گیــرد. «دژپســند» گفــت: فعــال اقتصــادی در تمــام مراحــل فعالیــت در حــوزه بخــش عمومــی شــامل قوای ســهگانه، نیروهای انتظامی و نهادهای واســط باید با روانترین جریــان مواجه شــود؛ در ایــن صــورت میتوانیــم بــه دستیابی به اهداف امیدوار باشیم.

وزیــر امــور اقتصــادی و دارایــی افــزود: بــا توجــه بــه اینکــه کشــور مــا با

محدودیتهــ­ای زیــادی بویــژه تأمیــن مالی مواجه و یک کشور در حال توسعه اســت باید در حــوزه کســب و کار مزیت ایجاد تا سرمایهگذار جذب کنیم.

وی ادامــه داد: وقتــی بــه ســمت اقتصــادی هوشــمند حرکــت کنیــم بهصورت خودکار هزینــه مبادله حذف و شــفافیت افزایــش مییابد و بســیاری از اختاللهــا در اعطــای موقعیتهــا­ی حکومتی شــفاف میشود. وی گفت: در این مســیر بنگاههای کوچک و متوســط و صنــوف از ســودهای زیــادی بهرهمند میشوند. دژپسند با بیان اینکه افزایش قــدرت رقابــت در عرصــه اقتصــاد بینالملــل گام بعــدی مــا بایــد باشــد، اظهــار داشــت: باال بودن نســبی قیمت خدمــات و تولیدات یکی از دغدغههای مــا در عرصه اقتصاد بینالملل اســت. در صورتــی کــه اگــر بــه ســمت اقتصاد هوشــمند حرکت کنیم هــم کیفیت باال مــیرود هــم قیمتهــای نســبی پایین میآید.

وی با بیان اینکه همکاری قابل توجه قوه قضائیه در بهبود فضای کسب و کار خــوب اســت، گفت: ما اگــر بخواهیم به بهبود فضای کسب و کار سرعت دهیم باید بهصورت کامل همکاری کنیم. وی اظهــار داشــت: رتبــه ۸21 مــا در جهان باعث میشود یک سرمایهگذار خارجی بعد از ۸21 کشور به سراغ ما بیاید.

■ ثبــت 00۶۲۳ درخواســت مجــوز در سامانه ملی مجوزها

معــاون امــور اقتصــاد وزیرامــور اقتصــادی و دارایــی نیــز دراین مراســم گفــت: ســاماندهی نظــام مجوزدهــی، پنجــره واحــد کســب و کار اســتانی، توانمندســ­ازی بخش خصوصی، بهبود امتیاز و رتبه در شاخصهای بینالمللی و مقــررات زدایــی و جلوگیــری از ایجــاد مقــررات مخل محیط کســب وکار، پنج محــور اصلی نقشــه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار هستند. «محمدعلی دهقان دهنوی» با بیان اینکه برنامه این وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار نقشــه راه عملیاتی رونمایی شد، اظهار داشــت: رونق تولید از طریق بهبود این فضــا محقــق میشــود. وی در ادامــه از ثبت 00۶2۳ درخواســت مجوز کسب و کار در سامانه ملی مجوزها خبر داد.

معــاون وزیــر اقتصاد بــا بیــان اینکه براساسنقشه­راهعملیاتی­بهبودمحیط کسب و کار 5 محور برای ارتقای عملکرد در این حوزه طراحی شــده اســت گفت: محور اول توجــه ویژه به مقرراتزدای­ی و جلوگیری از ایجــاد مقررات جدید مخل محیــط کســب و کار اســت. همچنین در ادامه بهعنوان ایجــاد پنجره واحد ایجاد کســب وکارهــای اســتانی هســتیم و در کنــار آن موضــوع توانمندســ­ازی بخش خصوصی پیگیری خواهد شد. وی افزود: بهبود امتیاز و رتبه ایران در شاخصهای بینالمللی و همچنین ساماندهی نظام مجوزدهــی بهعنــوان ســایر محورهــای نقشــه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار در دســتور کار وزارت اقتصــاد قــرار گرفته اســت. بهگفته «دهقــان دهنوی» یک کســب و کار تنها با گرفتــن تعدادی مجوز به سرانجام نمیرسد بلکه بایستی از نقطــه شــروع تــا زمانــی کــه پــروژه به بهرهبــردا­ری میرســد یک پنجــره واحد وجودداشتهب­اشدتاکلیهن­یازهایفعاا­لن اقتصادی رفع شود.

وی افــزود: امیدواریــ­م تا پایان ســال بــرای 0۳ کســب و کار پرمراجعــه ایــن پرتــال راهانــداز­ی شــود.معاون وزیــر اقتصــاد تأکیــد کــرد: از بزرگتریــن آســیبهای محیــط کســب و کار بــه هــم ریختگی و عــدم یکپارچگــی نظام مجوزدهــی اســت. معــاون اقتصــادی وزیر اقتصاد تأکید کرد: پیگیر هســتیم تا بــرای هر مجوز یک شناســه واحد صادر شــود تا امکان دخل، تصــرف و انحراف در صــدور مجــوز وجود نداشــته باشــد. وی گفــت: مطلــوب ما حالتی اســت که یــک فعــال اقتصــادی در منــزل خــود درخواســت مجــوز را بــا ارائه مــدارک و مســتندات انجام دهد و یک مرکز واحد انواع مجوزها را برای وی صادر کند.

«دهقــان دهنــوی» بــا اشــاره بــه زیرســامان­ههای درگاه ملــی صــدور مجوزهــا گفــت: 4 ســامانه ســام، دادور، یــاور و نمــا بهعنــوان زیرســامان­ههای ســامانه ملی مجوزهــا در اختیار فعاالن محیــط کســب و کار خواهنــد بــود. وی افزود: سامانه «دادور» مشاوره با فعاالن اقتصــادی و پاســخگویی بــه شــکایات ثبــت شــده در حــوزه صــدور مجوزها را انجــام میدهــد. به طــوری که دســتگاه قضــا باید ظــرف 7 روز پاســخ شــکایت را بدهــد. همچنیــن در ســامانه یــاور وظیفه پاسخگویی دســتگاهها­ی اجرای به مشــاورهها­ی ثبت شــده ظــرف 5 روز پیگیری میشود. سامانه «نما» موضوع الزام مراجع صدور مجوز به اظهار دقیق عنــوان شــرایط هزینههــا ...و را بــر درگاه ملی صدور مجوز انجام میهد.

معــاون وزیــر اقتصــاد گفــت: تمــام فعــاالن صنفی میتواننــد از درگاه ملی صــدور مجوزها رونــد دریافــت مجوز را شروع کنند. تا کنون درخواست 2۳ هزار و 600 مجــوز بــه درگاه ملــی مجوزهای کشــور ارائه شــده که در این بین بیش از 5۳4 هزار اســتعالم بهصورت برخط از دستگاههای مرتبط انجام شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran