Iran Newspaper

روز صنعت، روز همگرایی

- خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو

امروز روز صنعت و معدن است، فعاالن صنعتی و معدنی کشور در حالی امروز گردهم میآیند که در خط مقدم تولید با مســائل متعــددی روبــهرو هســتند. تردیدی نیســت که چالشهایی که اکنون کارگــزارا­ن عرضه تولید با آن مواجه هســتند، فقط در سایه خرد جمعی و تعامل با تشکلهای بخــش خصوصــی مرتفــع میشــود.کما اینکــه تمامــی چالشهای پیش رو در سایه همکاری نزدیک دستگاههای دولتــی و حاکمیتــی با تشــکلها و شــرکتهای خصوصی مدیریت و به فرصت تبدیل شده است.

امروز، روز صنعت و معدن اســت و معنای واقع کلمه، روز متعلــق بــه بخــش خصوصی اســت. در چنیــن روزی سیاســتگذا­ران و راهبران حاضر در بخش دولت، خود را بخشــی از جریان تسهیل ساز توسعه و توانمندساز میدانند. این موضوع در حوزه معدن و صنایع معدنی که نقش مؤثری در عبور اقتصاد کشور از شرایط تحریم دارند، همواره صادق بوده اســت. خوشــبختان­ه باوجود تمامی تنگناهایی که در باال بدان اشاره شد، در سایه مشارکت و مقاومت بخش خصوصی در خط مقدم عرضه تولید، آمارهای تولید و حتی تجارت وضعیت قابل قبولی داشته که نشان از حرکت به سمت رونق تولید و صادرات دارد. بخشهای اصلی همچون تولید فوالد، سنگ آهن، زغالسنگ، مس، آلومینیوم و حتی طال همچنان حرکتی رو به رشد دارند و امسال با همگرایی افزونتر با تشــکلهای صنعتی و معدنی و همچنین شــرکتهای پیشــرو بخش خصوصی، همین شرایط ادامه دار خواهد بود.

موضــوع دیگر تجارت خارجی این حوزه و جایگاه آن در اقتصاد کشــور اســت. در ســال گذشــته ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی معادل 21 درصد از کل صادرات کشور بود. این امر به مفهوم اثرگذاری باالی این بخش در تولید، اشتغال، درآمدزایــ­ی و ارزآوری کشــور دارد. خوشــبختان­ه مســئوالن و نماینــدگا­ن مجلــس شورای اسالمی به نقش صنایع معدنی و معدن واقف بوده و با حمایت بیشتر از دستگاههای مسئول، زمینه توسعه و نقش آفرینی سیاستهای بخشی را افزونتر میکننــد. افــزون براین، حــوزه تأمین مالــی و روشهــای تجارت خارجی شــاهد گشایشهایی بوده است که با جهت دهی طرحها با استفاده از منابع بازار سرمایه میتوان شتاب بیشتری به اجرای پروژههای صنعتی و معدنی داد. ما هماکنون در حال کار روی روشهای جدید تأمین مالی هستیم و پس از نهایی شدن اقدامات مشــترک بــا ســایر دســتگاهها و نهادها، جزئیــات بیشــتری از این مدلها منتشــر میشود. سیاستگذارا­ن این حوزه همواره بر ارتباط منسجمتر با بخش خصوصی تأکید داشته و چنانچه نتایجی در جهت منافع تولید و تولید ایجاد شده، به سبب همفکریها و نشستهای هم اندیشی بوده است. رفع موانع ارزی صادرکنندگا­ن، تســهیل واردات مواد اولیه و تجهیزات یا تأمین مواد اولیه در داخل کشــور نتیجه تعامالت بخش خصوصی با بخش دولتی بوده اســت و امــروز فرصت دوبارهای است که با همگرایی همه جانبه روند رو به رشد و توسعه کشور هموارهتر شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran