Iran Newspaper

نجاِت کم هزینه

-

-1 رویکرد مداخله جویانه و عدم ثبات رویه در سیاستگذاری: شــدت و تواتر باالی دخالــت دولت (به معنای عام کلمه و نه صرفاً قوه مجریه) در نظم طبیعی بازار؛ نظام اقتصادی را از ایجــاد تعادل بهینه میان منابع محدود کشــور و نیازهای نامحدود جامعه و به تبع آن، ارتقای بهرهوری بازداشــته اســت. در حوزه صنعت به طور خاص که با ســرمایه گذاریهای ثابت، کالن و دراز مدت سر و کار داریم اثرات و هزینههای ناشی از نااطمینانی و بیثباتی بیشتر از هر جای دیگری به چشم میآید و فعاالن صنعت بیش از هر کس در برابر این نوســانات سیاســتی آسیب پذیرند. اولویت موضــوع ثبات رویه سیاســتی بهعنوان یکی از راهبردهــا­ی احیای صنعت، وقتی بهتر فهمیده میشــود که در نظر بگیریم ایجاد این ثبات رویه بار مالی به دولت تحمیل نمیکند و اجرای آن صرفاً نیازمند اندکی نظم، شجاعت و تعهد است.

۲- ناکارآمــد­ی بــازار کار: ایــران بهگــواه نرخ مشــارکت اقتصــادیا­ش یکی از ناکارآمدتر­ین بازارهای کار جهان را داراســت. این ناکارآمدی عمدتاً ناشی از دو عامل اساسی است: اول عرضه گسترده یارانه و خدمات حمایت اجتماعی توسط دولت که هزینه فرصت افراد غیرشــاغل را باال میبرد و دوم مقررات ســخت و یکجانبه روابط کار که اســتخدام و اخراج را برای کارفرمایان، سخت، پرریسک و پرهزینه میکند. طبیعتاً هزینه ناکارآمدی بازار کار به تمام بخشهای اقتصادی و ازجمله صنعت نیز منتقل شــده و آنها را دچــار عدم بهرهوری میکند. عقب نشینی دولت از سیاستهای حمایت اجتماعی افراطی و کم کردن مداخله در بازار کار، گرچه ممکن است در ابتدا با سطحی از نارضایتیها­ی اجتماعی همراه شود؛ اما در نهایت عالوه بر افزایش بهرهوری اقتصاد و احیای صنعت، موجب کاهش هزینه مســتقیم دولت و همچنین افزایش نرخ اشــتغال و ایجاد جامعه مولد و به تبع آن سالم و با نشاط میشود.

۳- بحــران مزمن تورمی: وقتی اقتصاد یک کشــور برای مــدت زمان طوالنی دچار بحران تورمی اســت؛ اولویت راهبردی فعاالن اقتصادی، از سرمایهگذار­ی برای خلق ارزش افزوده بواســطه نوآوری و کارآفرینی، به حفظ ارزش اموالشان تغییــر میکنــد و در ایــن شــرایط صنعــت، بهعنــوان بخــش ســرمایه بــر نظام اقتصادی با کمبود شــدید منابع مالی و تبع آن کاهش فعالیت مواجه میشود. دولت با کاهش هزینههای مستقیم خود و بهبود تعادل میان مصارف و منابع در جامعه، از طریق اجرای دو بند قبلی، میتواند در شــرایط مقتدر و مطمئنی برای کنترل نرخ انبساط پایه پولی کشور قرار بگیرد که در نهایت منجر به درمان بیماری مزمن تورم و بهبود دسترسی صنعت به منابع مالی خواهد شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran