Iran Newspaper

کاهش قیمت و افزایش کیفیت مکالمات بینالملل در راه است

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتوگو با «ایران»:

- سوسن صادقی خبرنگار

بتازگیکمیس­یونتنظیممق­رراتارتباط­ات، مقررات آزادســازی خدمات مکالمه صوتی بینالملــل، صــادره و وارده بــه کشــور را کــه پیشازاینتن­هادرانحصار­شرکتارتباط­ات زیرســاخت بــود ، تصویــب کــرد. در پی این آزادســازی، روزنامــه ایران به ســراغ «حمید فتاحــی» مدیرعامــل شــرکت ارتباطــات زیرساخت رفت و درباره واگذاری مکالمات بینالمللبه­اپراتورهای­بخشخصوصیبه گفتوگونشست­کهمیخوانید. ■ چــرا شــرکت ارتباطــات زیرســاخت تصمیم به پایان انحصار دولت در زمینه مکالماتبین­المللگرفت؟

یکــی از اهدافی که شــرکت ارتباطات زیرســاخت بــا تأکیــد وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات دنبــال میکنــد اجــرای اصــل 44 قانــون اساســی مبنــی برخصوصیســ­ازی برخــی از بخشهای حاکمیتــی ایــن شــرکت اســت از ایــنرو مکالمــات بینالملــل جــزو مــواردی اســت که خللی به بخش حاکمیتی وارد نمیکند و میتوان برای تجاریسازی به بخش خصوصی واگذار کرد. ■ همانطورکها­شارهکردیدق­اچاقترافیک را در بخــش مکالمــات بینالملل شــاهد هســتیم. آمــاری دربــاره میــزان قاچــاق مکالمات بینالملــل وجــود دارد و اینکه این اقدام چقدر میتوانــد جلوی قاچاق مکالماتبین­المللرابگی­رد؟

آمار دقیقی از میــزان قاچاق ترافیک بینالملــل نداریم ولی بــا بازخوردهای­ی که از بــازار میگیریم یا شــکایتهای­ی که مشــترکان در زمینه کیفیت دارند، نشان میدهد که قاچاق ترافیک اتفاق میافتد ولــی بــا واگــذاری مکالمــات بینالملــل بــه بخــش خصوصــی، اپراتورهــ­ا بهتــر میتوانند با این قاچاق مبارزه کنند. ■ گفته میشــود بــا آزادســازی مکالمات بینالملل، شــرکت زیرســاخت بخشی از درآمــد خــود را از دســت میدهــد. درآمدزایی در این بخش چقدر اســت و با این اتفاق این شرکت چه میزان از درآمد خود را از دست خواهد داد؟

نمــی توانــم بــه عــدد و رقــم دربــاره درآمد حوزه اقتصادی شرکت ارتباطات زیرســاخت اشــاره کنــم ولــی قطعــاً این شــرکت از بخشــی از درآمــد خود چشــم پوشی کرده و به بخش خصوصی انتقال خواهد داد، چرا که معتقدم ســپردن آن بــه بخش خصوصی موجب میشــود تا مکالماتبین­المللرونقپ­یداکند. ■ بــا ایــن واگــذاری شــرکت ارتباطــات زیرساختچهن­قشیراایفاخ­واهدکرد؟

شــرکت زیرســاخت کماکان ســوئیچ بین المللی را عهده دار خواهد بود. ■ به گفته کارشناســا­ن نرخ انتقــال از یک مرز بــه مرز دیگر باال بوده و حتی چند برابر قیمــت اینترنــت بینالملل اســت و به نظر میرســد این خود مانعی برای تبدیل ایران به هاب منطقه و ترانزیت باشــد. آیا زیرســاخت برنامهای برای منطقی کردن قیمتانتقال­مکالماتدار­د؟

ایــن بحــث بــه ترانزیــت مکالمات مربوط میشــود و اکنون نمیتوانیم در این باره اظهارنظر کنیم به همین دلیل ابتدا باید اجازه دهیم این مصوبه شکل اجرایــی به خود بگیرد بعــد در این باره تصمیمگیــر­ی کنیــم، ولی بایــد بگویم آنگونه که کارشناســا­ن میگویند قیمت خیلی باال نیســت و با واگذاری و رقابتی شــدن بــازار قیمتهــا کاهــش خواهــد یافت. ■ کارشناســا­نمعتقــدهس­ــتندکــهن­فس کار، پایــان انحصــار و واگــذاری مکالمات بینالملــل بــه بخــش خصوصــی خوب اســت اما در این میان مدل واگذاری مهم اســت. چه مدلــی را بــرای واگــذاری این بخشبهاپرات­ورهادرنظرگ­رفته اید؟

صفر و تا صد کار شامل مدل تجاری،

ارتبــاط بــا شــرکتهای خارجــی، انتقال پول، مســیرهای مرز تا داخل و بالعکس ...و همه برعهده اپراتور ســرویس دهنده خواهد بود. تنها گیت وی و ســوئیچینگ را شــرکت ارتباطات زیرســاخت کماکان عهده دارخواهد بود. ■ فکر میکنیــد کاربــران از ایــن واگذاری استقبالخوا­هندکرد؟

اگــر واگــذاری درســت اجرایــی شــود، کاربــران نهایــی از ایــن طــرح اســتقبال خواهند کرد. کاربــران نهایی از وضعیت

کنونی گلهمند هستند با اینکه بخش فنی زیر ســاخت پیگیر گالیهها و شکایتهای مشــترکین اســت امــا بــا ایــن واگــذاری، پیگیری وضعیت مکالمــات بینالملل بین اپراتورهای داخلی تقســیم میشود و آنها بهتر میتوانند پاســخگوی کاربران نهایی باشــند از ســوی دیگر چــون با این اقــدام رقابــت بیشــتر و کیفیــت کار نیــز بهتر خواهد شد. پیشبینی میکنیم که کاربران نهایی نیز از این موضوع استقبال و ابراز رضایت کنند.

■ چــه اپراتورهای­ــی میتواننــد مجــوز مکالماتبین­المللرابگی­رند؟

طبــق مصوبــه کمیســیون تنظیــم مقــررات، اپراتورهای­ــی کــه دارای مجــوز شــبکه از ســازمان رگوالتــور­ی هســتند، میتوانندبر­ایدریافتپر­وانهدرخواس­ت کننــد. فعــالً اپراتورهــ­ای دارای شــبکه درخواستهای­ی را بهصورت مقدماتی به سازمان رگوالتوری ارائه دادهاند و در حال پیش بردن این مصوبه هستیم. ■ فکر میکنید این اقــدام مهم چه زمانی شکلعملیاتی­بهخودبگیرد؟

دو هفتــه اســت کــه کار واگــذاری مکالمــات بینالملــل را بــه اپراتورهــ­ای بخش خصوصــی آغاز کردهایم اما 4 ماه زمان برای واگذاری مکالمات بین الملل بــه اپراتورهای بخــش خصوصی تعیین شــده اســت که امیدواریم زودتــراز موعد تعیین شده این واگذاری انجام بگیرد. ■ کارشناســا­ن معتقــد هســتند چــون OTT ها(ارائهخدمات­ازطریقاینت­رنت) زیاد شده اســت، به نظر نمیرسد تجارت خوبــی را در ایــن حــوزه شــاهد باشــیم. نظرتاندرای­نبارهچیست؟

نه اینطور نیســت، چــرا که هر کدام از اینهــا جایگاه خود را دارند و نمیتوان جلــوی تکنولوژیها­ی جدیــد را گرفت. مهمتــر اینکــه نمیتــوان گفــت چــون هماکنــون OTT هــا در پیــام رســانها و شبکههایاجت­ماعیفعالهس­تندنباید در بخــش مکالمــات بینالملــل فعال بود یا آن را به دســت بخش خصوصی ســپرد. بــا وجــود همیــن تکنولــوژی، اپراتورهای دارای شبکه درخواستهای خود را به شــرکت ارتباطات زیرساخت و رگوالتوری ارائه دادهاند. از ســوی دیگر وقتــی اپراتورهــ­ا در ایــن حــوزه فعــال شــوند میتواننــد از فوایــد آن ماننــد دیتــا اســتفاده کننــد و تجــارت خوبی را رقمبزنند. ■ برخــی دیگر از کارشناســا­ن نیز معتقد هســتند برای اینکه اپراتورها بــا فراغ بال وارد ایــن تجــارت شــوند نیــاز اســت که شــرکت زیرســاخت آمــاری از دقایــق مکالماتانج­امشدهبینال­مللیوحدود میزاندرآمد­زاییراارائ­هدهند.میتوانید دراینبارهآ­ماریرااعال­مکنید؟

ایــن آمــار را در اختیــار اپراتورهای­ــی کــه بــرای دریافت مجــوز و پروانــه اعالم آمادگــی میکننــد، قــرار میدهیــم و میتواننــد بــا بررســی آن بــرای دریافت پروانهتصمی­مگیریکنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran