Iran Newspaper

دولت سعودی امنیت و کرامت حجاج را تأمین کند

رهبر معظم انقالب در دیدار دستاندرکار­ان و کارگزاران حج:

-

حضرت آیــتاهلل خامنهای رهبر معظم انقــالب اســالمی صبــح دیــروز در دیــدار دســتاندرک­اران و کارگزاران حج، فریضه حــج را مجموعــهای اســتثنایی و ممتاز از ارزشهای مورد تمجید اسالم خواندند و با اشاره به وجود مفاهیم سیاسی ضروری نظیر وحدت، دفاع از مظلومان و برائت از مشــرکین در حج تأکید کردند: هر حاجی ایرانی باید بــا رفتار و گفتار و متانت خود، بــه ملیــت، هویــت و جمهوری اســالمی ایران آبرو ببخشد.

بــه گزارش پایــگاه اطالعرســا­نی دفتر رهبر معظم انقــالب، در این دیدار که در آســتانه آغاز اعزام زائران بیتاهلل الحرام انجام شد، رهبر معظم انقالب اسالمی، حــج را نمونه کوچکی از جامعه اســالمی برتر و مظهر تمدن نوین اسالمی خواندند و افزودنــد: در حــج، عــروج اخالقــی و معنوی و روحی، و تضرع و خشوع در کنار پیشرفت زندگی مادی قرار میگیرد.

حضرت آیتاهلل خامنهای با اشاره به وجــوه مختلف حــج افزودنــد: در حج در کنار مظاهر معنوی شــاهد مظاهر حیات اجتماعــی اســالم همچــون «وحــدت، بــرادری و یکرنگی»، «تجمــع مردمی در عرفات، مشــعرالحر­ام و منــا» و «تحرک و طــواف و ســعی» هســتیم و همزمان با این مظاهر برجســته، تجلی با شکوهی از «اخــالق، بــرادری و گذشــت» به نمایش درمیآید.

ایشــان «ابعاد سیاســی حــج» را یکی دیگر از ویژگیهای این فریضه اســتثنایی برشــمردند و تأکیــد کردنــد: اینکه برخی میگوینــد حج را سیاســی نکنید، ســخن نادرســتی اســت زیرا ابعاد سیاســی حج، مطابــق بــا خواســته و دســتورات اســالم اســت. رهبــر معظــم انقــالب اســالمی افزودنــد: وحدت، حمایــت از مظلومین همچون ملت فلســطین و مردم یمن، یا برائت از مشــرکین، همه اموری سیاســی و مطابق تعالیم اســالم هستند. بنابراین ابعاد سیاسی حج، همان تکلیف دینی و عبادت است. حضرت آیتاهلل خامنهای خاطرنشــان کردنــد: برائــت از مشــرکین یک فریضه اســالمی و یک کار الزم است و به همیــن دلیل ما اصــرار داریم که این موضوع هر ســال، به بهتریــن وجه انجام شود. ایشــان تأکید کردند: در کنار حرکات سیاسی دینی، اقدامات سیاسی غیردینی و شــیطانی هم وجود دارد، همانند اینکه بگویند در حج به امریکا اعتراض نکنید یا از مشرکین ابراز برائت نکنید.

رهبــر معظم انقالب اســالمی یکی از ویژگیهــای مهــم حــج را، «ایجــاد الفت و برادری اســالمی» خواندنــد و گفتند: به همیــن دلیــل، حجاج ایرانــی باید ضمن رفتــار عاقالنه و خردمندانه و محترمانه و همراه با وقار و متانت و آبرو بخشــیدن به ملیتوهویتا­یرانیوجمهو­ریاسالمی، در نمازهــای جماعت در مســجدالحر­ام و مســجدالنب­ی در کنار برادران و خواهران مسلمان حضور داشته باشند.

حضــرت آیــتاهلل خامنهای بــا تأکید بر اینکه دولت ســعودی وظایف سنگین برای «تأمین امنیت زائران بدون امنیتی کــردن محیط و حفــظ حرمــت و کرامت حجــاج» برعهــده دارد، افزودنــد: حجاج باید بــا بهرهگیــری از فرصت کــم نظیر و مغتنم حــج و توجه به ابعــاد اجتماعی، سیاســی و اخالقــی آن، شــأن یــک مؤمن قــدردان حج ابراهیمــی را رعایــت کنند. رهبر انقالب اســالمی با اشاره به دشمنی عمیق امریکا و دیگر مستکبران با حقایق اســالمی افزودنــد: تهاجــم وحشــیانه سیاســی، اجتماعی، فرهنگــی، اقتصادی و امنیتــی زورگویان جهانــی به ملتهای مســلمان نشــاندهند­ه عمــق خصومت آنان با معارف اسالمی است.

ایشــان حقایــق و معــارف اســالم را ضد منش ظالمانه مســتکبران خواندند و افزودنــد: پایبنــدی جوامــع اســالمی به مبانی و شــریعت اســالم و تسلیم نشدن آنهــا در مقابل زورگوییها، مایه پیروزی و پیشــرفت و صالح و نجات امت اســالمی خواهد بود. حضرت آیتاهلل خامنهای در همین زمینه خاطرنشان کردند: در داخل کشــور نیز هر جا و در مورد هر مســألهای، بــه مبانی و حدود اســالمی بیشــتر پایبند بودهایم، یاری خداوند بیشتر شامل حال مــا شــده اســت و هــر جــا از ایــن مفاهیم غفلــت کردهایــم، چــوب غفلت خــود را خوردهایم. رهبر معظم انقالب اســالمی تحقق آینــدهای توأم با پیشــرفت و عزت مســلمین را نیازمند تالش و مجاهدت و همکاری خواندند و تأکید کردند: به فضل الهــی، دشــمنان وحشــی و درنــده ملــت ایــران و امــت اســالمی ســرانجام مجبور میشــوند در مقابل اســالم زانــو به زمین بزنند.

پیش از سخنان رهبر انقالب اسالمی، حجتاالسالم والمسلمین نواب نماینده ولیفقیه در امور حج و سرپرســت زائران ایرانــی شــعار حــج امســال را «حــج بــا محوریت خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسالمی» خواند و گزارشی از فعالیتهای فرهنگی و آموزشــی بیــان کرد. همچنین آقــای رشــیدیان رئیــس ســازمان حــج و زیارت، صیانت از حقوق و عزت و کرامت زائــران را مهمترین رویکرد این ســازمان در حــج خواند و گزارشــی از فعالیتهای اجرایی حج امسال بیان کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran