Iran Newspaper

شمخانی: مقابله با یکجانبهگرا­یی امریکا آزموِن سخِت اروپایی ها است

-

دبیر شــورای عالی امنیت ملی ایران میدان مقابله با یکجانبه گرایی امریکا را میدانی ســخت و خطیر برای آزمایــش اراده اروپا در حوزه دفاع از هویت و امنیــت شــکننده خود دانســت. علــی شــمخانی در مطلبی برای تســنیم نوشــت: بدون شــک خروج امریــکا از برجام یکــی از اصلیتریــن نمادهای یکجانبه گرایی، به عنوان محور اصلی سیاست خارجی دولت ترامپ است. این اقدام به دلیل اســتفاده غیرقانونــ­ی از ابزار تحریم علیه ایران، مصداق روشــنی از انجام عملیات تروریســتی هیبریدی اســت. وی افزود: جمهوری اســالمی ایران برای حفظ اســتقالل خــود و مقابله با رفتارهــای غیر قانونی امریکا بویژه پس از خروج این کشــور از برجام، ضمن پایبندی به تعهدات پذیرفته شده، هزینه بسیار زیادی را برای متوقفسازی روند لجام گسیخته یکجانبه گرایی از ســوی امریکا پرداخته است. اروپا تاکنون علی رغم تحقیر شــدن از ســوی امریکا و قــرار گرفتن در برابــر اثرات مخــرب یکجانبه گرایی واشــنگتن که دامنه آن به پیمانهای بینالمللی متعددی گســترش یافته، عمالً بازیگری دست چندم و منفعل بوده و نتوانسته در جایگاه یک قطب متحد و تأثیرگذار بر مناسبات بینالمللی ایفای نقش کند.

شــمخانی ادامــه داد: میــدان مقابلــه بــا یکجانبهگرا­یی امریــکا بیش از آن کــه عرصه ارزیابی توان و ظرفیت جمهوری اســالمی ایــران برای تداوم راه آغاز شــده باشــد، میدانی ســخت و خطیر بــرای آزمایــش اراده اروپا در حــوزه دفــاع از هویت و امنیت شــکننده خــود در برابر مــوج یکجانبهگرا­یی امریکاست. در صورتی که ترامپ سد حذف اروپا از تأثیرگذاری بر معادالت جهانی را بشــکند، دلیلی وجود ندارد که رؤسای جمهوری آینده امریکا چه جمهوریخواه و چه دموکرات از ثمرات آن برای حداکثرسازی منافع امریکا در قبال اروپای ضعیف شده بهره نبرند.

دبیر شــورای عالــی امنیت ملی تأکید کرد: با ادامــه این روند احتمال به قدرت رســیدن جریانهــای افراطی جدید برای جبران شــرایط تحقیرآمیز کنونی و بازیابی هویت و اســتقالل از دست رفته اروپا بسیار قابل پیشبینی اســت. مســئولیت شــکلگیری چالشهای ســاختاری و امنیتی آتی در اروپا مستقیماً برعهده رهبران فعلی آن خواهد بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran