Iran Newspaper

16 تیر سطح غنیسازی ایران دیگر 3.67 درصد نخواهد بود همه بازی ها از دی ماه 96 شروع شد

هشدار صریح روحانی به طرفهای برجام:

-

گروه سیاســی/ دیــروز روز انتقاد شــدید رئیــس جمهــوری از امریــکا و اروپــا به خاطــر همــه آن چیزی بود کــه بیش از یک ســال گذشــته درباره برجام اتفاق افتــاد؛ انتظــار و توصیــه اروپاییهــ­ا بــه ایــران بــرای پایبنــدی بــه برجــام و در مقابل، عمل تقریباً صفر به تعهدات. براســاس ایــن واقعیــت بود که حســن روحانــی ایــن گونــه اروپاییهــ­ا را مورد ســؤال قــرار داد: «اگر ایــن توافق خوب اســت، چرا اروپــا و امریکا بــه تعهدات و وظایــف خــود در ایــن توافــق عمــل نمیکننــد و اگــر ایــن توافــق بد اســت، چرا وقتــی ایــران میخواهد براســاس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکنــد، در دنیــا ســر و صــدا میکنند؟» اظهارات روز گذشــته رئیس جمهوری در هیــأت دولت، آن هــم تنها چند روز پس از نخستین تراکنش «اینستکس» را میتــوان شــدیدترین اظهارنظــر نســبت بــه طرفهــای اروپایــی برجام در یک ســال گذشته دانســت؛ شاید به این دلیل کــه روحانی «اینســتکس» را نمایشــی توخالی و بدون پول توصیف کــرد و گفــت کــه تنهــا زمانــی میتوان ایــن ســازوکار را «تاحــدی» پذیرفــت کــه بــه واســطه آن پــول فــروش نفــت حاصل شــود. اما غــرب، تنها مخاطب ســخنان دیروز روحانــی نبــود. او وقتی به فشــارهای تحریمهــای امریکا علیه ملت ایران اشاره میکرد، باز هم زمینه و منشــأ اعمــال ایــن تصمیــم دولــت امریــکا را وقایع دی ماه 96 دانســت. او پیش از این در مجلس شورای اسالمی نیز به حــوادث دی ماه 96 اشــاره کرده بود، حوادثی که نخســتین بار از مشهد آغاز شد. تنها شــش ماه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم، برخی جریانهای سیاســی بــه بهانه اعتــراض بــه گرانی، از نارضایتــی مــردم و مالباختــگ­ان مؤسسههای اعتباری غیرمجاز استفاده کردنــد تا بتوانند فضای داخلی را علیه دولت دوازدهم سخت کنند. اما کنترل ایــن اعتراضــات، در همــان مشــهد از دســت طراحان خارج شــد و اعتراضی کــه قــرار بــود محــدود و فقــط متوجــه دولت باشــد، به سراسر کشور گسترش یافــت و متوجه کل نظام شــد. بــه باور روحانی، سلســله حــوادث دی ماه 69، ایــن امیــد را در ترامپ ایجــاد کرد که او نیــز میتوانــد بــا تحریمهای خــود، بر دامنــه اعتراضهــا­ی ابتدا ســاختگی و بعد واقعی، اضافه کند که البته به این هدف نرسید. ■ امریکا اگر از آتش میترسد، شعله آن را روشن نکند

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری، حجتاالســا­لم حســن روحانــی در ســخنان خــود در هیأت دولــت، گفــت: امریکاییها یک ســال اســت که آتشبازی در منطقه را آغــاز کردهانــد و در حالــی که بــه دنبال آتشافــروز­ی هســتند، میگوینــد بازی بــا آتــش خطرنــاک اســت! روحانی با تأکید بر اینکه اگــر امریکا از کلمه آتش خیلی میترســد، پــس نباید شــعله را روشن کند، اضافه کرد: خاموش کردن ایــن آتش فقط بازگشــت بــه تعهدات و مصوبــات ســازمان ملــل اســت و اگر نخواهند که به این تعهدات بازگردند، جمهوری اســالمی ایران همان طور که پیــش از این اعالم کــرده، رأس 60 روز، اقدامات بعدی را انجام خواهد داد.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه ایــن روزهــا بــه نــکات جالبــی از ســوی امریکاییها رسیدهایم، گفت: آنان تا به امروز برجام را توافقی بد میدانســتن­د و در ایــن شــرایط اگــر ایــران بخواهد از ایــن توافــق فاصلــه بگیــرد، آنــان باید خوشحال باشند، اما امروز که جمهوری اســالمی ایــران مقــداری از ایــن توافق فاصله گرفته است، ناراحت بوده و داد و فریادشان در جهان بلند شده است.

روحانــی بــا طــرح ایــن ســؤاالت که «اگر این توافق خوب اســت، چــرا اروپا و امریــکا بــه تعهــدات و وظایــف خود در ایــن توافق عمل نمیکنند و اگر این توافــق بــد اســت، چرا وقتــی کــه ایران میخواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا میکنند؟» ادامه داد: بسیار باعث تعجــب اســت کــه اروپــا در حالــی کــه میبیند ملتی 82 میلیونی برای تأمین نیازهای ضروری خود با مشکل مواجه اســت، ســکوت کرده و یکســال است که سخن نمیگوید؛ اینهایی که مدعی حقوق بشــر هســتند، چرا بــا صراحت ایــن اقــدام امریــکا را محکوم نکــرده و در راســتای جبران آن کاری نمیکنند؟ او اقــدام ایــران در کاهش تعهــدات را، نه برای ضربــه زدن به برجام، بلکه در راستای حفظ برجام دانست و تصریح کرد: بــه خاطر آنکه طرفهــای مقابل بــه تعهــدات خود عمــل نکردنــد و به این ترتیــب برجام از بین نرود، متقابالً تعهــدات خــود را کاهــش میدهیم تا ایــن ســاختمان بتواند متعــادل بوده و حفظ شود. ■ ایــران قصــد لجبــازی و برهــم زدن برجام را ندارد

رئیــس جمهــوری افزایــش ذخایــر اورانیــوم غنــی شــده از مــرز 00۳ کیلــو را در راســتای حفــظ برجــام ارزیابــی کــرد و افــزود: اگر طرفهــای مقابل به تعهدات خود بازگردند، بازگشت ایران به شرایط توافق بسرعت انجام خواهد شد و اگر تولید باالیی هم انجام دهیم، در مدت کوتاهی آن را به کشــوری دیگر مانند روسیه فروخته و در قبال آن کیک زرد دریافت میکنیم.

روحانــی افــزود: ایــران هرگــز قصد لجبــازی با دیگران و برهــم زدن توافق را نــدارد، کمــا اینکه طرفهــای مقابل به هیچ عنــوان نمیتوانند به اقدامات ایران ایــرادی بگیرند، چرا کــه ایران در پاســخ به درخواســته­ای مکرر سران اروپــا چندیــن بــار مهلتهای مقــرر را تمدید کرده است.

رئیــس جمهــوری در ادامــه بــه بدعهدیهــا­ی اروپاییهــ­ا در زمینــه برجــام اشــاره کــرد و بــا بیــان اینکــه مســئوالن اروپایی حتی بــه آنچه که به ایران در این مدت برای حل مشــکالت قول داده و توصیه کردهاند، عمل نکرده انــد، گفــت: اگــر برجــام توافقــی خوب اســت همه باید نســبت بــه آن متعهد باشــند، اما طرفهای مذاکرهکنند­ه در برجــام خــود بــه تعهداتشــا­ن پایبند نیســتند، درحالــی که نســبت بــه ایران همواره اعتراض دارند. ■اینســتکس بــدون پــول بــه درد نمیخورد

روحانــی در همین راســتا، ســازوکار مالی اروپاییها (اینســتکس) را تاکنون تنها اقدامی نمایشی دانســت و افزود: امروز اینستکس تنها ســازوکاری بدون پول است و اینستک ِس توخالی به هیچ دردی نمیخــورد، امــا اگــر اینســتکس فعــال شــده و پــول فروش نفــت ایران به آنان به واســطه آن حاصل شــود، با وجود ایرادات آن، میتوان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرفهای مقابل انجام نشــود، ایــران از 16 تیــر اقدامات بعــدی را انجــام خواهــد داد، گفت: در 16 تیرماه سطح غنیسازی ایران دیگر ۳.67 نخواهــد بود و این تعهــد را کنار گذاشــته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد. روحانی افزود: از 16 تیر اگر طرفهای مقابل به تمامی تعهدات خــود طبق زمانبندی عمــل نکننــد، رآکتــور اراک به شــرایط ســابق یعنــی شــرایطی کــه آنهــا ادعــا میکردنــد خطرنــاک بــوده و میتواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشــت؛ مگر اینکه در مــورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

رئیــس جمهــوری، دربــاره دالیــل اتخاذ ایــن رویکرد از ســوی ایران تأکید کرد: نمیتوانســ­تیم در برابر بیعملی طــرف مقابــل ســاکت بمانیــم و بــه همین دلیــل این اقدامــات را به انجام رســاندهای­م، امــا طرفهــای مقابــل بایــد بداننــد هر ســاعتی که بــه برجام بازگردند، ما هم بازخواهیم گشــت؛ ما هنوز در برجام هستیم و تمام اقداماتی که انجام میدهیم نیز در راستای حفظ برجام است. ■ همه بازیها از دی ماه 96 شروع شد

روحانــی در بخــش دیگــری از ســخنان خــود، زمینه داخلــی تصمیم امریــکا برای فشــار به ایــران را حوادث دی مــاه 96 دانســت. او بــا بیــان اینکه همــه این اقدامــات و بازیها از دی ماه ســال 96 آغــاز شــد، افــزود: دولتهای یازدهــم و دوازدهــم یــک دوران 55 ماهه داشــت که شــامل ابتــدای دولت یازدهــم تــا دیماه ســال 96 اســت، در

ایــن دوران همــه شــاخصها مثبــت بــوده و حرکتهــای گوناگــون دولــت در عرصههــای مختلــف اقتصــادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط بینالملل کامالً درســت و بر مبنای منطقی است که در انتخابات 92 و 96 اعالم شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت از دی 96 تــا بــه امــروز که 18 مــاه از آن میگــذرد وارد فاز جدیدی شــد، اضافه کــرد: مــردم در ایــن مــدت بــا ســختی زندگــی کردنــد و اگــر مردم گلــه دارند، حق با آنان اســت و اگــر تصور میکنند که دولت باید بیش از این کار میکرده، باید بگویم که شهادت میدهم با همه توان خود کار کردیم.

او البتــه تصریــح کــرد کــه تــالش دولــت در مســیر کاهــش مشــکالت مــردم به گونهای بود که امروز دشــمن از توطئــه قبلــی خــود برای زمیــن زدن مــردم، دولــت و نظــام بــه طــور کامل مأیــوس شــده و امریکاییهـ­ـا و دیگران فهمیدهانــ­د کــه اشــتباه کردهانــد و این

موضوعــی اســت کــه برخی از ســران و رهبران دنیــا در مالقاتهای عمومی و خصوصی به من اعالم کردهاند.

روحانــی بــا اشــاره بــه اینکــه امروز عالمتهــای خوبــی را در بخشهــای مختلف مشاهده میکنیم، اضافه کرد: تورم کشــور در اردیبهشت از فروردین و در خردادماه از اردیبهشت کمتر است، بــه گونــهای کــه اگــر در فروردیــن تورم بــاالی 4 درصــد بــوده در اردیبهشــت حــدود 2.5 و در خــرداد 0.8 درصــد شــده اســت و روند صعودی رشد تورم کاهش یافته است. همچنین براساس عالئمــی کــه در دو، ســه ماهــه ابتدایی امســال مشــاهده میکنیــم، میتوانیم امسال شــاهد رشد اقتصادی مثبت در کشور باشیم.

رئیس جمهوری در واپســین بخش از ســخنان خــود، با بیــان اینکه فاجعه بــزرگ حمله نــاو امریکایی وینســنس بــه هواپیمای مســافربری ایــران در 12 تیــر ســال 67 برای ملــت ایران بســیار

بهــتآور و تعجببرانگی­ز بــود، ادعای امریکاییهـ­ـا مبنــی بــر اشــتباه گرفتــن ایــن هواپیمــا با یــک جنگنــده اف41 را مضحک خواند و گفت: ادعاها و توجیه امریکاییهـ­ـا در حملــه بــه هواپیمــای مسافربری ایران به هیچ عنوان از لحاظ علمی قابل قبول نیســت، امریکاییها بهخاطر این اشتباهی که انجام دادند، نــه تنهــا از ملــت ایــران عذرخواهــی نکردنــد بلکــه به جــای تنبیــه فرمانده آن ناو، بــه او جایزه و مدال دادند و این نشــان میدهد که جنایت کــردن برای امریکاییها کاری ساده و آسان است که با وجود کشته شدن 290 مسافر بیگناه، عیــن خیالشــان نباشــد و بخواهنــد با جمالتی واهی از آن عبور کنند.

روحانــی بــا اشــاره بــه اینکــه امــروز امریکاییهـ­ـا جنایتــی باالتــر از آن را علیه 82 میلیون نفر از مردم مظلوم و فرهیخته ایران انجام میدهند، گفت: اقدام امروز امریکا در اعمال تحریمها، کامالً تروریستی است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran