Iran Newspaper

اشاره روحانی به دی ماه 96 چرا مهم است

- غالمرضاظری­فیان استاددانشگ­اه

رئیــس جمهــوری در ســخنان دیــروز خــود ســالهای فعالیت دولت خود را به دو دوره تقسیم کرد که نقطه عطــف آن در اعتراضــات دی مــاه 96 قرار داشــت. به این اعتبار ایشــان آن حوادث را سرسلسله رویدادهای دومینــو واری دانســت کــه بــه وضعیــت فعلی کشــور انجامیده است.

حــوادث دی 96 در کنار ابعاد مختلف داخلی خود دارای پیامدهایــ­ی در عرصــه بینالمللی نیز بود که در تحلیــل رئیس جمهــوری از اثرگــذاری آن بر وضعیت امــروز کشــور مدنظر اســت. واقعیت آن اســت که حــوادث دی 96 از دیدگاه ناظــران خارجــی آن و بویژه کشــورها و جریانهــای معاند نظــام جمهوری اســالمی به معنــای بوجود آمدن شــکاف جــدی میان دولــت و ملت ایران بــود. آنهــا براســاس همین تحلیل ســعی کردنــد روشهای خودشــان را در مواجهــه بــا ملــت ایــران و نظام سیاســی حاکم تغییــر دهند. زیــرا آن تصور خیالی به محاق رفته که میشود جمهوری اسالمی را از درون به زانو درآورد یــک بار دیگر در ذهن شــان جان گرفتــه بود. اجرایی شــدن تصمیم ترامپ درباره خروج از برجام و تشــدید فشارهای اقتصادی بوسیله تحریمها ناشی از همیــن تحلیــل و تصور بود. زیــرا آنها تصــور میکردند که اگر کشــور دچار بحران اقتصادی شــود این شــکاف عمیقتر خواهد شــد و دســتیابی به نیت شوم براندازی از درون مقدورتر.

بــا وجــود آنکه جامعــه ایران بالفاصله پــس از درک ایــن وضعیت راه را براستفاده بیگانگان و جریانهای برانداز بست و به سمت فرونشاندن غائله حرکــت کــرد، اما نباید این حقیقت را نادیده گرفــت که آن حوادث حکایت از وجود مســائل و آسیبهایی در جامعه ما داشت. از جمله آنکه این تصور در جامعــه وجود دارد که دیوان ســاالری موجود تــوان و اهتمام الزم را برای حل مشــکالت در عرصههای مختلــف ندارد. تنگناهای معیشــتی، اختالف طبقاتی، گسســت میان زبان نســلهای قدیم و جدید و تفاهم میان نســلی از جملــه مســائلی بود که در وقایع 96 خودش را نشــان داد و درســش برای مجموعه نظام ضرورت چارهاندیشی برای این مسائل بود. چارهاندیشی که مقدمــهاش در پدید آوردن انســجام ملی، همدلی میــان همه ارکان نظام و درک درست از ریشههای چنین حوادثی است.

وجــه دیگر درس آمــوزی از حــوادث دی 96 را بایــد در درک جریانهای سیاســی نســبت بــه مختصــات رقابتهــای درونــی در شــرایط مواجهــه بــا تهدیــدات خارجــی و بی ارزش بــودن کنشهــای منجر بــه تضعیف دولت در برابــر مخاطرات امنیت ملی جســت وجو کرد. ایــن درس آموزی به نظر تــا حــدودی رخ داده اســت. با این حــال همواره ذهن تاریخــی جامعه ما در مظان نســیان و فراموشی است. به همین جهت برعهده رسانهها و نخبگان اندیشــه ورز کشور است که مدام ضرورت بهکارگیری راهکارهای حل مسائل درونــی و اجتنــاب از بحرانــی کــردن این مســائل را به جریانهای سیاســی و صاحبان مسئولیت یادآوری کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran