Iran Newspaper

قیمت ۰۰1 قلم کاال به رئیسجمهوری به طور منظم گزارش میشود

-

محمــود واعظی رئیــس دفتر رئیس جمهــوری عــالوه بــر موضــوع اقدام صداوســیما در افشــای اطالعــات نفتی، به مســائل دیگری نیز پرداخت که در ادامه اشــاره شده است:

* دربــاره اینکــه میگوینــد اینســتکس فرزنــد معلول برجام است، الزم است بگویم هر کس باید در چارچوب تخصص خودش صحبت کند و به موضوعاتی که بر آنها اشراف دارد، بپردازد. باید به اصل موضوع پرداخته شود، اصــل موضوع این اســت که باید در اینســتکس پول وارد شود تا معامله انجام گیرد. ما باید بتوانیم نفت بفروشیم و پول این نفت وارد ساز و کار اینستکس شود تا با آن پول خریدهای مورد نیاز خود را انجام دهیم. سیاســت دولت فراهم شــدن امــکان فــروش نفــت از طریق اینســتکس اســت، بــه همین جهت مــا بــه اروپاییها گفتهایــم که تا جایی که شما به برجام متعهد باشید، جمهوری اسالمی ایران نیز به آن متعهد خواهد بود. برای اینکه نشان داده شــود که اینســتکس عمــل میکنــد تاکنون یــک تراکنش انجام شده است اما ما اینستکس را زمانی قبول میکنیم که نفتمان به فروش برســد و پول وارد اینســتکس شود تا بتوانیم از آن طریق کار خود را انجام دهیم.

* درباره وضعیت اخیر بازار ارز، نظر دولت در ابتدا بر این بود که افزایش یک دفعهای قیمت ارز، واقعی نیست و ایــن قیمت دارای حباب بزرگی اســت. خوشــبختان­ه در حــال حاضر وضعیت نســبت به ســال قبل تغییــر یافته و مــردم، تجــار و تولیدکننــ­دگان به این نتیجه رســیدهاند کــه تمام مطالبی که درباره ذخایر کشــور و شــرایط آینده مطرح میشــود، درست نیست و دولت مسلط و در حال اداره امور است. این اطمینان که در داخل از سوی مردم، تجار و تولیدکنندگ­ان ایجاد شده، آرامشی را در بازار ارز به وجود آورده که منجر به کاهش نرخ ارز شده است.

* دولــت معتقــد اســت قیمــت کنونــی ارز همچنــان باالست و باید کاهش یابد، تالش دولت ادامه مسیر کاهش نــرخ ارز اســت، اما مــا در این مســیر نمیخواهیم دخالت مستقیمی داشته باشیم بلکه معتقدیم زمانی که عرضه و تقاضا را کنترل کنیم و آرامش را در جامعه ایجاد نماییم، قیمت ارز به سمت قیمت واقعی نزدیک میشود.

* دولــت سیاســتی را کــه بــرای کاهــش قیمــت ارز طی کــرده، بــرای برخی کاالهای اساســی نیــز پیگیری میکنــد، به طــور منظم قیمــت ۰۰۱ قلــم کاالی مورد نیاز مردم به رئیس جمهوری گزارش داده میشــود و خوشــبختان­ه از چنــد هفته قبل قیمت اکثــر این کاالها ســیر کاهشــی پیدا کرده اســت و ما باید تالش کنیم که این مسیر را ادامه دهیم.

* بایــد مراقــب باشــیم کــه در هــر بخشــی از کاالهای مــورد نیاز مردم بویژه محصــوالت خوراکی اگر یک تولید مقطعــی یا اتفاقــات فصلی میافتد، حتمــاً نظارتهای بیشتری را اعمال کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran