Iran Newspaper

6 میلیون حساب بانکی مشکوک مسدود شد

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کاال و ارز: کاهش 2.5 میلیون لیتری قاچاق سوخت

-

گــروه اقتصادی / رئیس ســتاد مبــارزه با قاچــاق کاال و ارز اعــام کــرد: این ســتاد در ســال 7۹، شــش میلیــون حســاب بانکــی مشــکوک را که بــرای قاچاق کاال و موادمخدر اســتفاده میشده، مسدود کرد.

در ســال 4۹۳۱ ولــیاهلل ســیف رئیــسکل وقت بانک مرکــزی آماری از تعداد حســابهای بانکی اعام کرد که گویــای ریســک بــاال در این بخــش بود. براســاس گفتههــای وی در ایــن ســال 00۳ میلیــون فقــره حســاب بانکــی در کشــور وجود داشته که ۸۳ میلیون فقره آن راکــد بــوده اســت. برهمین اســاس مسدودســاز­ی حســابهای راکد و فاقد اطاعــات هویتــی در دســتور کار شــبکه بانکی قــرار گرفــت. کارمنــدان بانکها با صاحبان حســاب تمــاس میگرفتند تا مشخص شــود کدام حساب واقعی و کدام حســابها برای رد گم کردن بوده است.

ایــن درحالی اســت که در ســالهای اخیــر گســترش بانکــداری الکترونیــ­ک نیز از طریق حــدود 250 میلیون قطعه کارت و 6 میلیــون دســتگاه کارتخــوان و درگاههــای اینترنتــی و موبایلــی، فضــای بــازی دراختیــار متخلفــان قرار داد. درهمیــن راســتا در ســالهای اخیر برنامــه ویژهای برای بســتن مســیرهای تخلــف در دســتور کار قــرار گرفــت. در کنار حســابهای بانکی راکد و مشکوک که به گفته مســئوالن برای پولشــویی در بانکهــای مختلــف افتتــاح میشــود، همچنین محــدود کــردن تراکنشهای کارتی نیز اجرا شد.

بهگــزارش خبرگــزاری صداوســیما، علــی مؤیــدی رئیــس ســتاد مبــارزه بــا قاچــاق کاال و ارز در نشســت خبــری روز گذشــته خود با خبرنگاران گفت: ســتاد در ســال 7۹ برای افزایش هرچه بیشــتر شــفافیت در اقتصــاد و فرآینــد تجارت اقــدام بــه شناســایی بیــش از ۶ میلیون شــماره حساب بانکی مشــکوک کرد که بیــش از 2 میلیــون آن متعلق بــه افراد حقیقــی و اتباع بیگانه بــود که تاکنون با پیگیریهــا­ی ســتاد و همکاری مســتمر بانک مرکزی این شــماره حســابها به کلی مســدود شــدند تا امکان پولشــویی از قاچاقچیان در حوزه کاال و مواد مخدر گرفته شود.

وی ادامــه داد: از ۳ میلیون حســاب بانکــی حقوقی که در بین این ۶ میلیون حساب بانکی مشکوک بود هم بیش از 2 میلیون آن تاکنون مســدود شــده و در کل حدود 700 هزار حساب هم در حال بررســی است که بزودی نتایج آن اعام خواهد شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز گفت: تعداد حسابهای اتباع بیگانــهای هم که در بیــن این ۶ میلیون حســاب بود 2۸۵ هزار حســاب بوده که اکنون تنهــا 0۱ هزار تای آنها باقی مانده و در حال بررسی است.

مؤیــدی تأکیــد کرد: کاماً مشــخص است که در افتتاح این حسابها تخلف جدی از ســمت بانکها صــورت گرفته چــرا که اگر بانکها بر اســاس ضوابط و مقــررات برای بــاز کردن حســاب اقدام میکردنــد چنیــن اتفاقــی در سیســتم بانکی کشور نمیافتاد. ■ کاهــش 5.2میلیــون لیتــری قاچــاق سوخت از کشور

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز در ادامه گفت: با توجه به اقدامات تمام دســتگاهها­ی مســئول، میانگین قاچاق ســوخت روزانــه از ۱۱ میلیــون لیتــر، بــه ۵.۸ میلیون لیتر(با کاهش 2.5 میلیون لیتــری) رســید و امســال بــا برنامههــا­ی جدید استانداران مرزی، بهدنبال کاهش قاچاق ســوخت هســتیم. گفتنی اســت درحالــی که بــا قاچاق روزانــه ۱۱میلیون لیتــری ســاالنه بیــش از 4 میلیــارد لیتــر سوخت از کشور خارج میشد، افت 2.5 میلیون لیتری قاچاق باعث شــده است تا ساالنه حدود یک میلیارد لیتر از خروج ســوخت قاچاق از کشــور جلوگیری شود کــه با محاســبه قیمت بنزیــن و گازوئیل رقــم هنگفتی میشــود. مؤیــدی گفت: متأســفانه یکــی از آســیبها در حــوزه ســوخت عدمشــفافی­ت تولید تا چرخه مصــرف بود و خوشــبختان­ه بــا همکاری وزارت نفت و ســایر دســتگاهها در ســال 7۹، شــاهد کاهــش قاچــاق ســوخت از کشور بودیم.

رئیس ســتاد مبــارزه بــا قاچــاق کاال و ارز بــا بیــان اینکه ســپاه پاســداران نیز کشتیهای قاچاق ســوخت را شناسایی و مورد برخــورد قرار میدهــد، افزود: با توجه بــه اقدامات تمامی دســتگاهها­ی مســئول در ایــن حوزه میانگیــن قاچاق سوخت روزانه از ۱۱ میلیون لیتر، به 5.۸ میلیون لیتر رسید و امسال با برنامههای جدیــد اســتاندار­ان مــرزی، بهدنبــال کاهش قاچاق سوخت هستیم.

وی خاطرنشــان کــرد: البته این نکته حائــز اهمیت اســت تا زمانــی که بحث اختــاف قیمــت ســوخت در داخــل و خــارج از مرزهــا بــه حــد متعــارف خود نرســد، احتمال قاچاق سوخت متصور اســت و تنهــا با فعــال کردن ســامانهها نمیتــوان بهصــورت کامــل قاچــاق سوخت را کنترل کرد.

رئیس ســتاد مبــارزه بــا قاچــاق کاال و ارز در پاســخ بــه ســؤال تســنیم درباره برگزاری جلســات ستاد با حضور رئیس جمهــوری و وزرای مربوطــه، تصریــح کــرد: در ســال گذشــته در هــر فصــل یک جلســه و مجموعــاً چهار جلســه با حضــور وزرا و مســئوالن دســتگاهها­ی مرتبط برگزار شد. وی ادامه داد: در این جلسات آقای رحمانیفضلی بهعنوان نماینده رئیسجمهوری حاضر بودند و تصمیمات اتخاذ شــده در این جلسات بــه امضــای شــخص رئیــس جمهوری رســید و خوشــبختان­ه رئیــس جمهوری نســبت به موضوع مبارزه با قاچاق کاال اهتمام ویژهای دارند. ■ برنامههایی­برایمقابله­باقاچاق

تاکنــون و در ایــن ســالها قطعــاً تدابیــر بســیاری اندیشــیده شــده کــه جلــوی قاچاق کاال و ارز گرفته شــود، اما در ســالهای اخیــر کــه کشــور مــا تحت تحریمهای ظالمانه تــازهای قرار گرفته گامهــای مهمی بــرای پیشــبرد اهداف ستاد برداشته شده است.

مؤیدی گفــت: البته مبارزه با قاچاق کار بسیار مشکلی است و در حال حاضر بر اساس آمارهای جهانی ۸۵۱ کشور در دنیــا دچــار معضل قاچاق هســتند، اما تمام ســعی ما بر این اســت کــه ایران با دســتیابی به اقتصادی شــفاف معضل قاچاق را به حداقل برساند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز اضافــه کرد: پس از تخصیص ارز دولتی بــه واردات کاالهای اساســی، پیشبینی میشــد کــه احتمــال افزایــش قاچــاق خروجی و خارج شــدن کاالهای اساسی از کشــور بهصورت قاچاق افزایش یابد، ولی خوشــبختان­ه با وجود هجــوم اتباع کشــورهای همجوار برای تاراج کاالهای اساســی، توانســتیم از خــروج ســرمایه مــردم و کاالهــای اساســی بهصــورت قاچاق جلوگیری کنیم. ■ ثمراتطرحرج­یستری

وی دربــاره ثمــرات اجــرای طــرح رجیستری گفت: طرح رجیستری از سال 6۹ آغاز شــد و با همکاری دســتگاهها­ی مربوطــه و با وجود کارشــکنیه­ای مافیا در ایــن بخــش امــروز شــاهد برقــراری ارتبــاط مؤثــر ناجــا و گمــرک هســتیم و حقــوق دولــت از محــل واردات موبایل از طریق قانون رجیســتری محقق شده است.

مؤیــدی با اشــاره بــه آمــار مقابله با قاچاقچیان در ســال 7۹ افــزود: با اقدام هماهنــگ دســتگاهها­ی مقابلــهای از جملــه ناجــا، واجــا، قــوه قضائیــه و تعزیرات در ســال ‪0۳۱ 7۹،‬ هزار پرونده قاچاق تشــکیل شــد که نســبت به سال گذشته، 4۱۱ درصد رشد داشت و ارزش آنها نیز بالغ بر 47هزار میلیارد ریال بود که از نظر ارزشی نیز سه برابر قبل بود.

رئیس ســتاد مبــارزه با قاچــاق کاال و ارز گفــت: ســال گذشــته دولــت واردات بیــش از هــزار قلــم کاال را ممنــوع کــرد که این خــود باعث افزایش مســئولیت ســتاد مبــارزه بــا قاچــاق کاال شــد چــرا کــه برخــی کشــورهای همجــوار ســعی میکردنــد کاالهای اساســی کشــور ما را به تاراج ببرند، اما ستاد توانست هم در حوزه پیشــگیری و هم در حــوزه مقابله اقدامــات اساســی در ایــن زمینــه انجام دهد و جلوی خروج کاالهای اساســی از کشور را بگیرد.

مؤیــدی افــزود: یکــی دیگــر از فعالیتهای جدی ستاد در سال گذشته حمایــت از تولیــد داخلــی مخصوصــاً در حوزه پوشــاک بود که بــا جلوگیری از فعالیت نشانهای غیرمجاز باعث شد صنعت پوشــاک کشــور جــان دوبارهای بگیــرد و امــروز مــا دیگــر شــاهد فروش پوشــاک قاچــاق در کشــور نباشــیم و کیفیت تولیدات داخلی به حدی برسد که مصرفکننده را راضی نگه دارد. ■ کشف 13 میلیون دالر ارز قاچاق

مؤیــدی همچنیــن گفــت: در ســال گذشــته مجمــوع دالر و یــورو قاچــاق مکشوفه حدود ۳۱ میلیون دالر بوده که توســط واجا و ناجا و ســایر دســتگاهها­ی کاشف به دســت آمده است و در اختیار بانــک مرکزی قــرار گرفتــه، البته برخی متهمان در اعترافات خود به رقمهایی بیش از این نیز اعتراف کردهاند ولی این رقم میزان اسکناس مکشوفه است.

رئیس ســتاد مبــارزه با قاچــاق کاالو ارز گفــت: در زمینه قاچاق ســوخت هم ستاد در سال گذشته فعالیتهای جدی داشــته و برای ستاد مشــخص است که این حجم از قاچاق سوخت توسط افراد بومی کــه تنها میتواننــد مقادیر اندکی ســوخت با خــودرو قاچــاق کننــد اتفاق نمیافتد و ســوخت قطعاً با تانکرهایی با حجــم باال قاچاق میشــود به همین دلیل ســتاد تاش کرده با پایش و رصد ســوخت از نقطه تولید تا مقصد جلوی قاچاق و هدررفت آن را بگیرد.

مؤیــدی ادامــه داد: البتــه مــا بارهــا گفتهایــم که بــا توجه به تفــاوت قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه تا قیمتگذاری در حوزه سوخت سروســامان پیدا نکند امــکان جلوگیری صددرصــدی از قاچاق آن وجود ندارد، با این حال تاشهای ســتاد باعث شــد ما قاچاق ســوخت را در ســال گذشته به ۸ میلیــون لیتر کاهش دهیم و اقدامات خود در این زمینه را در سالجاری ادامه خواهیم داد.

وی در جــواب ســؤال خبرنــگارا­ن دربــاره میــزان کشــف ارز در ســال 7۹ افزود: در ســال گذشــته ســتاد اعترافات بســیاری از متهمــان ارزی درباره انتقال ارز به خارج از کشور حتی تا 200 میلیون دالر هــم داشــته اســت، اما آنچــه که ما بــه صورت ارز کشــف و ضبــط کردهایم، ۳۱میلیون دالر بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran