Iran Newspaper

خودروسازان‌۰۰۰1میلیار­د‌تومان‌دارایی‌م ‌یفروشند

به منظور اصالح ساختار مالی

-

گروه اقتصــادی / درماههای اخیــر، بازار خــودرو با شــرایط ویــژهای مواجه شــد. از یــک ســو اعمــال تحریــم و بهدنبــال آن کمبــود قطعه و از ســوی دیگر رشــد شــدید تقاضــا، باعث شــد تــا قیمتها در بــازار بــا رشــد قابلتوجهــ­ی همــراه شــود. برهمیــن اســاس وزارت صمــت بــا اجــرای طرحهایــی مشــترک بــا خودروســاز­ان بــزرگ فــروش فــوری و پیــش فــروش خــودرو را اجــرا کــرد، اما باقــی مانــدن خودروهــای ناقــص در پارکینــگ خودروســاز­ان کــه بهدلیــل کمبود یک یا چنــد قطعه امکان تزریق بــه بــازار را نداشــت، فشــار بیشــتری بر بــازار وارد کــرد. درهمیــن راســتا در روز نهــم تیرماه در نشســت وزیــر صمت با قطعهســازا­ن و یافتن راهکارهایی برای حل مشــکات آنها قرار شــد تا 0۹۱ هزار دستگاه خودروی ناقص تکمیل و راهی بازار شود.

درهمیــن ارتبــاط، «رضــا رحمانی» وزیــر صنعــت، معــدن و تجــارت سهشنبه شــب دریک برنامه تلویزیونی توضیحــات کاملــی از وضعیــت بــازار خودرو برنامههای خود برای ساماندهی این بازار ارائه داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه سایپا برای تحویل 2۱ هــزار خودروی از کــف پارکینگ خبر داد و گفت: وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست، برای صنعت خودرو طــرح ســاماندهی و برنامــه دوســاله در نظــر گرفتیم و با واگذاری خودروســاز­ی بــه اهلــش ایــن صنعــت را در دو ســال آینده اصاح خواهیم کرد.

بــه گــزارش ایســنا، رضــا رحمانــی بــا اشــاره به نوســانات نــرخ ارز در ســال گذشته، اظهار کرد: تا میانه سال گذشته نابســامان­یهایی در بازار ایجاد شــد، اما در ماههــای اخیر بــا ایجاد ثبات نســبی در نرخ ارز، رشــد قیمتها متوقف شــد و از طــرف دیگــر توزیــع برخــی کاالهای خاص که ارز دولتی دریافت کرده بودند مدیریت شد. ■ وضعیــت فعلی بازار خودرو در شــأن مردم نیست

رحمانــی بــا بیــان اینکــه صنعــت خــودرو ماننــد هــر بخــش دیگــری مشــکاتی دارد، تصریح کرد: وضعیت فعلــی خــودرو در شــأن ملــت ایــران نیســت، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.

وی افــزود: دولــت از صنعت خودرو حمایــت ویــژهای نــدارد. مــا وظیفــه داریــم از همــه صنایع حمایــت کنیم تا تولید، رونق بگیــرد. از طرف دیگر طرح ســاماندهی خــودرو در حــال انجــام و هــدف این اســت که از وضــع موجود به وضعی برســیم که در شــأن ملت ایران باشد که این موضوع به زمان نیاز دارد.

رحمانی با اشاره به تفاوت دو قیمت تمام شــده خودرو با قیمت محاسباتی و قیمــت بــازار، تصریــح کــرد: در حــال حاضــر به علــت نوســانات حــوزه کان اقتصــادی ماننــد ارز و جنبههــای روانی بــازار، در ایــن بــازار تقاضــای زیــادی به صورت کاذب ایجاد شده که برای حفظ ارزش پول است. ■ ششمیلیونتق­اضادربازار­خودرو

بهگفته وی از ابتدای امســال تاکنون شــش میلیــون تقاضــای خرید خــودرو داشــتیم، اما کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.

ایــن مقــام مســئول در ادامــه در پاســخ بــه ســؤال مجــری دربــاره نتایج قیمتگذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشــیه بازار گفت: خــودرو از آبان تا اســفند پارســال تاکنــون ۵ تــا ۵۱ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال بــا مــوج دوم افزایــش قیمــت مواجــه شــدیم امــا در حــال حاضــر ایــن رونــد کاهشی شده است. ■ کاهش ســود ســپرده بانکــی از عوامل موج دوم افزایش قیمت خودرو

رحمانــی همچنیــن کاهــش ســود ســپردههای بانکی از اســفند پارســال را یکــی از عوامــل افزایــش قیمــت در مــوج دوم دانســت و گفــت کــه در حال حاضــر به علت کنتــرل نرخ ارز، قیمتهــا کاهشــی شــده اســت. وزیــر صمــت بــا اشــاره بــه وابســتگی ارزی هزار و 660 دالری پراید، تصریح کرد: داخلیســاز­ی ایــن قطعــات را آغــاز کردیــم. هــر چقــدر ارزبــری قطعــات کمتــر شــود تأثیــر نــرخ ارز بــر قیمت خودرو کمتر میشود.

وی بــا بیــان اینکــه ســاخت داخل و اصــاح ســاختار را جــدی گرفتیــم و از خودروساز خواســتیم اموال غیرتولیدی نداشــته باشــند، اظهار کرد: هــر کدام از خودروسازان بزرگ مکلف شدند اموال غیرتولیــد­ی خــود را بفروشــند و از ایــن طریــق حداقــل ۱,000 میلیــارد تومان از نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند. ■ با ۰۸1 هزار خودروی کف پارکینگ چه میکنید؟

رحمانی در ادامه در پاســخ به اینکه برنامه وزارتخانه بــرای 0۸۱ تا 200 هزار خــودرو کــه بهدلیل نبود قطعــات مورد نیــاز کــف پارکینگهــ­ا مانده چیســت؟ گفــت: میانگیــن تولیــد روزانه خــودرو، 4هــزار دســتگاه اســت و اگــر همیــن

تعــداد 0۱ روز در کــف پارکینــگ بمانــد تعداد خودروهای پارکینــگ به 0۴ هزار میرســد؛ بنابرایــن ،ایــن یــک مســأله معمول است.

وی افــزود: تحریمهــا باعــث شــده بــود کــه بــرای تأمیــن برخــی قطعــات مشــکاتی ایجاد شــود، اما این مشــکل اکنــون برطــرف شــده و ســایپا و ایــران خودرو در حال حاضر که تولید میکنند، همزمــان خودروهــای کــف پارکینگ را نیز کامــل میکنند؛ بهطــوری که این دو خودروســاز تا کنون ۸۱ هزار خــودرو را از کف پارکینگ تحویل دادند و سایپا امروز

اعام کرد که از هفته آینده برای تحویل 2۱هــزار خودروی دیگــر از کف پارکینگ برنامه دارد.

همیشــه تعــدادی خــودرو در پارکینگهــ­ای خودروســاز­ان موجــود اســت و اکنــون هــم بــه علــت تحریم و کمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پارکینگهــ­ا موجــود میباشــد کــه مشکل آن در حال حل شدن است.

وی بــا بیــان اینکه همزمــان با تولید خودروهــای پارکینگ تحویل مشــتریان میشــود، اظهار کرد: در پی آن هســتیم که کیفیت و تنوع و تیراژ خودرو، اصاح شــود و به شرایط عادی برسیم. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر قیمت تمــام شــده پرایــد ۱۱۱ حــدود ۵۳ تا ۶۳ میلیون تومان و قیمت بازاری آن حدود 0۵ تا ۱۵ میلیون تومان است. ■ افزایش قیمت کاالهای اساسی نصف سایر کاالها

وزیــر صنعــت، معــدن و تجــارت با بیــان اینکــه کاالهایــی کــه مشــمول ارز ۴200 تومانــی نشــدند حــدود دو برابــر نسبت به کاالهایی که این ارز را دریافت کردند رشــد قیمت داشتند، اظهار کرد: اگر بخواهیم ارز ۴200 تومانی به اهداف مورد نظر خود برســد باید شــبکه توزیع متمرکز در دســت دولت باشــد، چرا که چنــد نرخــی شــدن کاالها باعــث ایجاد فساد، رانت و نابسامانی میشود.

وی افــزود: مجلــس و دولــت بــرای پرداخــت ارز ۴200 تومانــی اتفــاق نظر دارند امــا در مورد چگونگی و ســاز و کار توزیع آن بحث وجود دارد. ■ نــرخرشــد­صنعــتامسـ­ـالمیتواند مثبتشود

وزیــر صمــت در ادامه با بیــان اینکه نــرخ رشــد صنعــت تــا پایــان امســال میتواند مثبت شود، تصریح کرد: سال گذشته نرخ رشد صنعت، منفی بود که این به معنی کاهش حجم تولید است.

وی افــزود: ســال گذشــته ۴2 هــزار و ۴۱۴ مــورد بــرای کارهــای صنعتی جواز گرفتند که در مقایسه با سال پیش از آن ۸.۶۱ درصــد افزایــش و از نظر اشــتغال هم ۵.۵۱ درصد افزایش داشــته اســت. پروانــه بهرهبــردا­ری نیز در ســال 7۹۳۱ نســبت بــه ســال ۶۹۳۱ حــدود هفــت درصد افزایش داشــت و در اشتغالزایی 2.2 درصد مثبت بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran