Iran Newspaper

آیاافزایشت­عرفهنجاتبخ­شبازاراینت­رنتاست؟

- مانی آشتیانی خبرنگار

«اگر ســرمایهگذ­اری کنید، تکنولوژی را به روز و از تولیــدات داخلــی اســتفاده کنیــد و کیفیــت خــوب ارائــه کنید، بــرای مردم هم پرداخت هزینه ســرویس خوب قابل توجیه است.» این بخشی از توئیتی است که وزیر ارتباطات در پاســخ به درخواست چند هفته اخیر شــرکتهای ارائه دهنده اینترنــت ثابت مبنــی بر افزایــش تعرفه ســرویس اینترنــت منتشــر کــرده اســت. سرویســی که این روزها بهخاطر ســرعت پاییــن و کیفیــت نــه چنــدان مطلوبــش صــدای بســیاری از کاربــران را در آورده اســت. البته شــرکتهای اینترنتی پایین آمــدن کیفیــت ســرویسهای اینترنتــی و ضعــف در سیســتم پشــتیبانی خــود را بیارتبــاط بــا کاهــش درآمدهــای خــود بهدنبــال ثابــت مانــدن تعرفــه اینترنت ثابــت با وجود افزایــش تعرفه خدمات و کاالهای مختلف نمیدانند. مدیران این شــرکتها اعــالم میکننــد که از ســال ۲۹ تاکنون و با وجود افزایش قیمت خدمات مختلــف و بــاال رفتــن حقوق و دســتمزد کارکنان آنهــا بهدلیل مصوبات ســازمان رگوالتوریب­اکاهشتعرفه­مواجهبودها­ند و همین امر هم باعث شــده شرکتهای فعال در این بازار به سمت ورشکستگی و نابودی بروند. شاید وخیمتر شدن اوضاع شرکتهای اینترنتی هم باعث شده تا در نهایــت بعد از مدتها ایســتادگی وزارت ارتباطاتبر­ایثابتنگهد­اشتنتعرفهد­ر بخش اینترنت ثابــت و همراه رگوالتوری بــه درخواســته­ای اخیــر شــرکتهای اینترنتی مبنی بر تغییر تعرفه چراغ سبز نشاندهد. ■ بهدنبالافز­ایش۰۵درصدی­تعرفه

در یک هفته اخیر مدیران شرکتهای اینترنتــی از راههای مختلــف و با برگزاری جلســات گوناگــون در وزارت ارتباطــات از وزیــر ارتباطــات و رئیــس رگوالتــور­ی خواستهاند تا راه چارهای برای نجات جان بازار اینترنت ثابت پیدا کنند. محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک (یکیازشرکته­ایارائهدهن­دهاینترنت) و رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر در گفتوگــو با «ایــران» در پاســخ به این ســؤال که چــه اتفاقی جان بــازار اینترنت ثابــت را نجات خواهــد داد اعالم میکند که باید در سریعترین زمان ممکن تعرفه اینترنــت در کشــور بــه شــکل منطقــی و اســتاندار­د تغییــر کنــد. او در توضیح این خواســته میگویــد: مصوبــات رگوالتوری از ســال ۲۹ چه در بخــش موبایل و چه در بخش ثابت با کاهش همراه بوده اســت. ایــن در حالــی اســت که تعرفــه خدمات و ســرویسهای مختلــف در چنــد ســال گذشــته و مخصوصــاً یک ســال گذشــته بهدلیــل شــرایط خــاص کشــور افزایــش داشتهاست.

او بــا اعــالم اینکــه تاکنــون وزارت ارتباطــات بــا کاهــش تعرفه پهنــای باند ســعی داشــته بــه شــرکتهای اینترنتی کمک کند، میافزاید: «این کاهش هزینه پرداختــی ما به زیرســاخت بــرای پهنای بانــد تأثیری در افزایــش درآمد یا کاهش هزینههای شرکتها نداشته است چرا که مصرف کاربــران بهدلیل تغییراتی که در جامعه رخ داده افزایش پیدا کرده و ما نیز مجبور شدهایم پهنای باند بیشتری تهیه کنیم. از ســوی دیگر هم ۰۲ درصد هزینه شرکتهایاین­ترنتیراهزی­نهخریدپهنا­ی باند تشکیل میدهد و بخش دیگر هزینه این شرکتها شامل منابع انسانی، خرید تجهیزات و هزینههای جاری یک شرکت میشــود کــه در ســالهای اخیــر با رشــد قابــل توجه همــراه بوده اســت.» او تأکید میکند که برای جلوگیری از ورشکستگی و زیــان بیشــتر بــه شــرکتهای فعــال در حوزه اینترنت ثابت باید تعرفه سرویس اینترنــت در کشــور حداقــل ۰۵درصــد افزایشپیدا­کند.

رئیــس کمیســیون اینترنت ســازمان نصــر بــه بــاال رفتــن هزینههــای منابــع انســانی و دیگــر هزینههای شــرکتهای ■ اینترنتــی اشــاره و اعــالم میکنــد کــه افزایــش هزینههــای جــاری فعــاالن این بــازار و در مقابــل آن ثابــت مانــدن نــرخ تعرفــه ســرویس اینترنــت ســبب شــده شــرکتها بــرای باقــی مانــدن در بــازار و جبــران ضررهایشــا­ن، پارامترهــ­ای سرویسهایشا­ن را تا جایی که امکان دارد حذفکنند.

یوســفیزاد­ه در ادامــه میگوید: وقتی هزینــه پرداختــی مــن بــا درآمــدی کــه دریافت میکنم همخوانی نداشته باشد در نتیجه نمیتوانم برای بهبود شــبکه و ارائهسرویس­خودسرمایهگ­ذاریکنمچرا که مجبور هستم برای زنده ماندن در این بــازار و کاهش هزینههایم میزان مصرف پهنــای بانــد را کاهــش دهم یا دســت به تعدیلنیروب­زنم. ■ راهنجاتباا­فزایشقیمت

یوسفیزادهت­نهامدیرشرک­تاینترنتی نیســت که تغییــر در تعرفــه اینترنــت را عامل به ثبات رســیدن در بــازار اینترنت ثابت میداند. مدیرعامل شــاتل (یکی از شــرکت های ارائــه دهنــده اینترنت) هم از دیگر فعــاالن این بازار اســت که تغییر در تعرفههــا را عامل نجات بازار اینترنت ثابتمعرفیم­یکند.

احمد رضا نخجوانی در این خصوص میگوید: در یک اقتصاد تورمی که قیمت کاالهــا و خدمــات هرســاله دههــا درصد افزایش مییابد، چگونه است که قیمت خدمات دسترسی به اینترنت، باید ثابت بمانــد این در حالی اســت که چندین بار نیــز با هــدف توســعه دسترســی کاربران بــه اینترنت، قیمتهــا را طی ســالهای گذشتهکاهشد­ادهاند.

نخجوانی در ادامه میگوید: شــواهد و آمار نشــان میدهد که متوسط پرداختی یــک خانــوار بــرای اینترنت ثابــت در ماه حدود ۵۲ هزار تومان است و اگر این رقم ۰۱ هزار تومان افزایش یابد، در هزینههای آنان محسوس نیســت، اما میتواند این صنعت را نجات دهد و همان خانوارها از اینموضوعمن­تفعشوند.

احمد بیدآبادی، مدیرعامل شــرکت نــدا گســتر صبــا (شــرکت ارایــه دهنــده اینترنــت) نیــز اعــالم میکنــد وزارت ارتباطــات و رگوالتــور­ی بایــد تصمیــم جدیــد بــرای نجــات بــازار اینترنــت و شــرکتهای فعــال در ایــن بــازار اتخــاذ کننــد. او میگویــد: از ســالهای پیــش تاکنــون همواره تــالش ما ارائه ســرویس بــا کیفیت بــه کاربــران بــوده، بــر همین اســاس و باتوجــه به افزایش ســه تا چهار برابری نرخ ارز و هزینهها در همه حوزهها اعم از تجهیزات، افزایش دستمزد نیروی انســانی و سایر هزینهها که تأثیر مستقیم برارائهسرو­یساینترنتپ­رسرعتتوسط اپراتورهــ­ا دارنــد، شــرکتهای ارائهکننده خدمــات اینترنتی بــرای ادامه فعالیت و تداوم ارائه ســرویس به مشترکان، مجبور به بازنگری قیمتها جهــت افزایش آن هستند.

او میافزایــد: بیشــک ایــن افزایــش قیمت اولین راهــکار اپراتورهای اینترنت بــرای ادامه فعالیــت نبوده اســت، بلکه کاهششدیدهز­ینههاومتأس­فانهتعدیل نیــروی فــراوان در ایــن صنعــت راههای پیمــوده شــده بــرای بقــا بودهانــد امــا در شرایطفعلین­اگزیربهاجر­ایآنهستیم.

گفتنــی اســت بــا ایــن درخواســت همگانــی از ســمت شــرکتهای ارائهدهنــ­ده اینترنــت ثابــت بــه نوعی بایــد گفت رگوالتــور­ی در برابر امتحان بزرگی قرار گرفته اســت. حســین فالح جوشــقانی، رئیس ســازمان رگوالتوری ضمــن اعــالم اینکــه درخواســته­ای شــرکتهای اینترنتی در ایــن زمینه در حال بررسی اســت، میگوید: ما نیز در جریــان اتفاقــات و مشــکالت فعــاالن اینترنتی هســتیم و تمام تالش وزارت ارتباطــات ایــن اســت کــه بهصــورت منطقــی ایــن مشــکالت را حــل کنــد. تغییــر در تعرفــه خدمــات اینترنــت از جملــه موضوعاتــی اســت کــه نیــاز بــه کار کارشناســی دارد و شــرکتهای ارائهدهنده­خدماتاینتر­نتثابتباید دالیل و مستندات خود را برای افزایش تعرفهخدمات­بهرگوالتور­یارائهکنند.

به هــر حــال باید منتظــر مانــد و دید آیــا شــرکتهای اینترنتــی بعــد از ارائــه مســتندات الزم خــود در ایــن زمینــه میتوانند نظر رگوالتــور­ی برای تغییر در تعرفــه اینترنــت ثابــت را بعد از ســالها جلبکنندیاخ­یر.

مدیر یک شــرکت ارائه دهنده اینترنت ثابت: تغییر در تعرفه اینترنت باید بهصورت همزمان در اینترنــت ثابت و همراه اتفاق بیفتد چرا که اگر تنها قیمــت اینترنت ثابت افزایش پیدا کند مجدد شــرکتهای اینترنتی به یک چالش دیگر برخورد میکنند و آن اینکه کاربــران بهدلیل پایین بودن تعرفه اینترنت همراه به سمت استفاده از دیتای موبایل کوچ میکنند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran