Iran Newspaper

گردشگرانی که پاسپورت شان سفید می ماند

گزارش «ایران» از اســتقبال فعاالن گردشگری از عدم درج مهر در گذرنامه خارجی ها

- زهرا کشوری خبرنگار

گذرنامه گردشــگران خارجــی در ایران «ُمهــر» نمیخــورد. ایــن تصمیــم بهدنبــال دســتور رئیــس جمهــوری اجرایــی میشــود. دســتور «حســن روحانــی» در پی نامهای صادر شــد که «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میــراث فرهنگــی، صنایــع دســتی و گردشــگری کشــور به رئیس جمهوری نوشــت. «ولــیاهلل تیمــوری» معــاون گردشگری کشور در گفتوگو با «ایران» این راهکار را سیاســت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دســتی و گردشــگری برای خنثی کــردن تاشهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا برای منــزوی کــردن ایــران در جهــان اعام میکنــد. فعــاالن حوزه گردشــگری در گفتوگــو بــا «ایــران»، اتخــاذ چنیــن راهــکاری را بهتریــن تدبیــر دولــت میداننــد کــه باعــث افزایــش ورود گردشــگر بویــژه از کشــورهای حاشــیه خلیج فارس و منطقه میشود.

معاون گردشــگری کشور عدم درج مهر در پاســپورت گردشــگران خارجی را راه حلــی میدانــد کــه از یــک ســال پیش روی میــز تصمیمگیری مدیران عمــارت آزادی آمد. آنها در این مدت بهصورت آزمایشــی عدم درج مهر در پاسپورت گردشــگر ورودی را در برخی از فرودگاههــ­ا اجــرا کردند. تیمــوری از موفقیت طرح و اســتقبال گردشــگران خارجــی از آن خبــر میدهــد. همیــن رضایــت هــم باعــث میشــود تــا بــه گفتــه تیموری طــرح در هیــأت دولت تصویب شــود. پیــش از تصویب طرح توســط هیأت دولت، نیــروی انتظامی جمهــوری اســامی ایــران و وزارت امورخارجــ­ه کشــور بــا طــرح موافقــت کــرده بودنــد. موافقــت آنها هــم بعد از امضــای طرح توســط وزیــر صنعت انجــام گرفــت. بعد از آن هم «حســن روحانــی» دســت بــه قلــم میشــود و میخواهد تا برنامه بهصورت رســمی در تمــام فرودگاههــ­ای کشــور اجرایــی شود.

آمارهای منتشر شده توسط پلیس مهاجــرت ایــران نشــان میدهــد کــه در ماههــای نخســت ســال ۷۹ تعــداد گردشــگران ورودی بــه ایــران حــدود ۸۳ درصــد افزایــش داشــته اســت. افزایش گردشــگران خارجــی بهدنبال کاهش قیمت پول ملی و تبدیل شدن ایــران به یک مقصد ارزان برای ســفر، اتفــاق افتاد. اما این همه خبر نیســت. «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میــراث فرهنگــی کشــوراز کاهــش چشــمگیر ورود گردشــگران اروپایی به کشــور بعــد از تحریمهــای امریکا خبر میدهــد. بــه گفته او این مســأله بیش از هرچیــزی روی رونــق و درآمدزایــ­ی هتلهــای 4 و 5 ســتاره کشــور تأثیــر میگذارد. مونســان یکــی از مهمترین دالیل کاهش ســفر اروپاییها به ایران را قوانیــن جدیــد امریــکا در رابطــه بــا افــرادی میدانــد کــه در پاسپورتشــ­ان مهــر ورود به ایــران میخــورد. همین مســأله هم ســازمان میــراث فرهنگی را به ســمت اجرایی کــردن طرح عدم درج ُمهــر ورود بــه ایران در پاســپورت گردشگران خارجی میبرد.

ولــیاهلل تیــــــــ­ـــــــمور­ی معــاون گردشگری میگوید:«وقتی طرح عدم درج ُمهــر در پاســپورت گردشــگران بهصــورت آزمایشــی انجــام گرفــت و آســیب شناســی شــد، تصمیــم گرفته شــد تا طرح بهصورت علنی و رســمی در تمــام فرودگاههــ­ای کشــور اجرایــی شــود.» به گفته تیموری از تاریخ اباغ دستور رئیس جمهوری، هر گردشگری کــه مایل باشــد مهــر ورود به ایــران در پاسپورتش درج نمیشود.

تیموری سیاســت امریــکا را خاف کدهای اخاق گردشگری دنیا میداند و معتقد اســت ایــن کار امریــکا، رفت و آمــد مــردم در نقاط مختلــف دنیا را محدود میکند. ■ تاجــران امریکایی هم مــی توانند به ایران بیایند

«ابراهیــم پورفــرج» رئیس جامعه تورگردانــ­ان ایــران هــم در گفتوگو با «ایــران» اعتقــاد دارد کــه عــدم ثبــت مهــر در پاســپورت باعــث میشــود تــا گردشگران بیشــتری از همه کشورهای دنیــا به ایــران بیایند. بخــش بزرگی از گردشــگران اروپایــی را بازنشســتگ­ان عاقهمنــد بــه تاریــخ و فرهنــگ ایران تشــکیل میدهند. آنهــا در تمام چهار دهــه گذشــته ارتبــاط خــود با ایــران را حفــظ کردهاند. البته سیاســت ظریف دولــت اول روحانی، ســن گردشــگران اروپایی که به ایــران می آیند را کاهش داد. شــروع دوباره تحریم باز آنها را به سالمندان و بازنشستگان محدود کرد. پورفرج هم اعتقاد دارد بسیاری از این اروپاییهــ­ا قرار نیســت به امریکا ســفر کننــد بنابرایــن همین االن هــم بدون هیــچ دلنگرانی وارد ایران میشــوند. البتــه تعــداد گردشــگران اروپایــی در ســال گذشــته به نصف عددی رسیده کــه در دولــت اول روحانــی به ســفر به ایــران اقبــال نشــان دادنــد. در نهایت بــه گفته «اردشــیر اروجی» کارشــناس گردشــگری، تعداد گردشگران اروپایی - در هــر حالتــی - هرگــز بــه بــاالی 005هزار نفر نرسیده است.

ابراهیــم پورفــرج هــم اتخــاذ ایــن تصمیم(عــدم درج ُمهــر) را راه حلی بــرای ســفر تاجرانــی کــه بــا امریــکا مــراوده دارند، به ایران میداند. او این گردشــگران را اهل اســترالیا، فرانســه، اروپــا، کانــادا و امریــکا میخوانــد کــه بهدنبال شــاخ و شــانه کشیدن ترامپ، تردیــد داشــتند بــه ایــران بیاینــد. بــه اعتقــاد پورفرج بقیه کشــورها راحتتر بــه ایــران ســفر میکننــد. او ناامنــی در منطقــه و جوســازی را مهمتــر از خــوردن مهر در پاســپورته­ا می داند و میگوید: «اولین ســؤال هر گردشــگر بــرای ورود به کشــور دربــاره امن بودن آن اســت امــا متأســفانه منطقــه امن نیســت.» همین مســأله را هــم باعث پــا پس کشــیدن اروپایی ها در ســفر به ایران برمی شمارد. ■ ایران ارزان ترین کشور منطقه

«مهــدی علــی پــور» نایــب رئیس کمیســیون ســرمایهگذ­اری اتــاق بازرگانی ایــران در گفتوگو با «ایران» ایــن تصمیــم را درســتترین تدبیــر دولــت روحانــی بــرای ورود و افزایش گردشــگر به کشــور میدانــد. او اعتقاد دارد که گردشــگران کشورهای منطقه از جملــه عمــان و قطــر از ایــن برنامه اســتقبال خوبــی خواهند داشــت. این فعال گردشــگری میگویــد: «عاوه بر گردشــگران خارجی، مســافران زیادی بــا اصالــت ایرانــی در امــارات یــا قطر هســتند که عاقــه دارند به ایران ســفر کنند اما چون بســیاری از آنها با امریکا مــراودات تجاری دارند، میترســند به ایران بیایند.» یک زن و شــوهر هلندی هــم از عاقــه خود برای ســفر به ایران میگوینــد امــا آنهــا بهدنبــال اتخــاذ تصمیم جدید دولت امریکا قید ســفر بــه ایــران را زدند تــا بتوانند بــه امریکا برونــد و بــه فرزنــدان خود ســر بزنند. همچنیــن علیپور بــرای مثــال از یک گردشگر لبنانی سخن به میان میآورد که دوست دارد به همراه همسرش به ایران سفر کند اما چون بیم آن را دارند که نتوانند به امریکا ســفر کننــد، ایران را از مســیر مســافرتش حــذف کــرده انــد. علیپور میگویــد: «افــراد زیادی در این شــرایط قرار دارنــد و در نهایت مجبور میشوند که قید سفر به ایران را بزنند.» چند وقت پیش چهار خانواده قطری تصمیــم گرفتند برای ســفر به ایــران بیاینــد اما یکــی از آنهــا بهدلیل تــرس از سیاســت ترامــپ، بــه ایــران نیامــد. قطریها عاقه زیادی به ســفر به ایران بویژه شــیراز دارند. آنها با 45 دقیقه پرواز خود را به شیراز میرسانند و از آب و هــوای خنکــش اســتفاده میکنند، از خدمات پزشکی اش بهره میبرند و برمی گردند. علیپور ایران را ارزانترین کشــور خاورمیانه برای سفر میدانــد و میگویــد: «در زمان تحریم کشور در دولت احمدینژاد هم وضع ایــران به همین منوال بود. ایران بیش از 10 ســال است که به ارزانترین کشور منطقه برای گردشــگران تبدیل شــده است.»

آبشــار «مارگــون» ســپیدان فارس، یکــی از مقاصــد گردشــگران قطــری در ایــران اســت. مارگــون بزرگترین و مرتفعتریــ­ن آبشــار چشــمهای جهان اســت کــه دمــای آب آن حتــی در گرمتریــن ماههــای ســال کمتــر از 10 درجه سانتیگراد است.

علیپــور از حضــور 40 گردشــگر عمانــی در کیــش در یــک ماه گذشــته خبــر میدهــد و میگویــد: «عمانیها حتــی در گرمتریــن فصل ســال هم به کیــش میآینــد.» او اعتقــاد دارد کــه عدم درج مهر در پاسپورت به افزایش مؤثر گردشگران ورودی به کشور منجر خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran