Iran Newspaper

هیچ شهر ایران خیابان منظم ندارد

-

با شهابالدین بیمقدار، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها را دربارهبرگز­ارینخستینا­جاسمشورتیر­ؤسایکمیسیو­نهای شهرسازی و معماری گفت و گویی کردیم که در زیر میخوانید. فکرمیکنیدب­رگزاریاینا­جالسچهدستا­وردهاییدرآ­یندهخواهدد­اشت؟

رســم اســت کــه اجــاس و همایــش برگــزار شــود؛ امــا از ایــن همایــش هــا، راهکارعملی­اتی بیرون نمیآید. تنها بحث و تبادل نظر است که فایدهای ندارد. کالنشهرهاه­ماکنونباچه­مشکالتیدست­وپنجهنرممی­کنند؟

شهرها گرفتار هوافروشی و زمین فروشی شدهاند. کمیسیون ماده 100 به بایی برای کانشهرها تبدیل شده است. همین چند وقت پیش جلوی تبدیل یک باغ به واحد مسکونی را در تبریز گرفتم. مالک میخواست با جریمه، ماجرا را حل کند. معماریشهره­ایکیازمباح­ثموردنقددر­ایناجالسبو­د.

معمــاری شــهرهای ایــران حتــی الگــو گرفتــه از غرب هــم نیســت. معماری ســاختمان ها و خیابان ها در غرب، منظم، منســجم و یکپارچه است. اما ما هنوز هیچ سند تدوین شدهای برای معماری نداریم، هر ساختمان به سلیقه معمار و مالک آن ساخته میشود. یکی سفید است و آن دیگری سنگ مرمر یا نمای رومی دارد.معماری ســاختمان ها کاماً به هم ریخته و شــلخته اســت. ما در هیچ شهر ایران، خیابان منظم نداریم، درحالی که در کانشــهرها­ی قدیم، طراحیها کاماً یکپارچه و منظــم بود.زمانی یک فرد خارجی به من گفت: «ایرانیها نمیتوانند باهم کار کنند» پرسیدم چرا؟ به معماری خیابانها و ساختمانها استناد کرد! مشکلکجاست؟

وابســتگی درآمــد شــهرداریه­ا به پروانه ســاختمان و جرایم کمیســیون ماده 001اســت ! ما در کمیسیون شوراها مصوب کردیم که طی 10-15 سال آینده منبع درآمدی شهرداریها تغییر کند. االن طرح درآمدهای پایدار در نوبت صحن قرار دارد، اما باید به صحن بیاید که زمان آن معلوم نیست. تاش میکنیم در اولویت قرار دهیم. ما دو سال و نیم روی این طرح در کمیسیون مشترک وقت گذاشتیم. اگر طرح تصویب شود، این دو عامل حذف خواهد شد.چراکه راهکارهای متعددی برای کسب درآمد پایدار پیشبینی شده است. وضعیتمعمار­یشهرهاچگون­هحلمیشود؟

ما به قوانین ســفت و ســخت در ایــن حوزه نیــاز داریم. نباید پــول داد و مجوز گرفت. مالک باید به قانون تمکین کند نه اینکه بهدنبال دور زدن آن باشد. ما برای معماری، طراحی نداریم. نورپردازی ســاختمانه­ا در شب در مسکو، یک جاذبه توریستی است. چراکه از پیش طراحی شده است. درهیچ کجای دنیا، این تعداد مغازه در کنار هم ساخته نشده است. در تهران قدیم هم این نظم دیده میشود اما معماری جدید باتکلیف است که باید قانونمند و نظام مند شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran