Iran Newspaper

تسهیل و تقویت ارتباط دولت با مردم و نخبگان

روحانی اولویت های ارتباطاتی و رســانهای سخنگوی دولت را ابالغ کرد

-

رئیسجمهوری­باصدورپیوس­تحکمی، اولویتهای ارتباطاتی و رسانهای دستیار ارتباطات اجتماعی و ســخنگوی دولت را ابالغ کــرد، رویکردهایی که نشــان دهنده اشــراف رئیس جمهــوری به ضعفهای ارتباطی دولت در شــرایط فعلی و انتظار گســترده او از دســتیاری اجتماعــی بــرای ترمیم این کاستیها است.

به گزارش پایگاه اطالعرسانی دولت، حجتاالسالم حســن روحانی در مقدمه حکم خود خطاب به علــی ربیعی، ابتدا ابراز امیدواری کرد که دولت باید بتواند در دوره فعالیت خود، کشــور عزیزمان ایران را از چالشهــای بزرگ انباشــته شــده در طول چند دهه گذشته عبور داده و شرایط مســاعدی را برای مقطع پایانی فعالیت خــود در ســال ۰۰۴۱ که مصــادف به پایان رسیدن قرن حاضر است، به وجود آورد.

وی تصریــح کــرد: ایــن مهــم ممکن نیســت مگر بــا همدلی و همراهــی آحاد جامعــه و ارتبــاط نزدیــک ارکان دولــت بــا گروههــای مرجــع و حضــور مســتمر دولتمــردا­ن در فضای مجــازی و حقیقی برای اقناع مردم در تصمیماتی که گستره ملی داشــته و سرنوشــت مــردم را تحت تأثیر قرار میدهد.

رئیــس جمهــوری، جهتگیریهــ­ا و اولویتهایـ­ـی را بــرای دســتیار ارتباطــات اجتماعیوسخ­نگویدولتبر­شمردکهبا اجرا و تحقق آنها، همدلی و ارتباط ارکان دولت با گروههای مرجع و مردم، بویژه در شبکههایاجت­ماعیمحققمی­شود.

طراحی نظــام راهبردهــا­ی ارتباطات اجتماعــی و اطالعرســا­نی دولــت بــرای تبدیل سیاستهای دولت به برنامههای ارتباطــی مؤثــر و متناســب بــا شــرایط و نیازهــای روز، تالش برای ارتقای همدلی میــان دولت و ملت از طریق آشــنا کردن مردم با برنامهها، موفقیتها و مشکالت دولت و نیز انتقال و اطالعرسانی مسائل مهــم بــه جامعــه و تدویــن و مدیریــت اجرای پیوســت ارتباطــی و افکار عمومی بــرای مصوبــات مهــم دولــت، از جملــه راهبردهایی است که روحانی برای ربیعی تعیین کرده است.

او همچنیــن بــر تبییــن مســائل و موضوعــات ملــی در جهــت اقنــاع و همراهــی مــردم از طریق «سادهســازی و ملموس کردن مسائل مهم و تخصصی برای عموم مردم نیز تأکید کرده است.

«تأمین نیازهــای خبــری و اطالعاتی جامعــه» و «تضمیــن دسترســی آســان رســانهها بــه دادههــا و اطالعــات متقن» در مورد مســائل، چالشها، دســتورکار­ها و اقدامــات دولــت و «مقابلــه مؤثــر بــا بیخبــری، ناامیــدی و ســیاهنمای­ی»، حضورفعــال در شــبکه فضــای مجــازی باهدف تبیین خدمات دولت و بهرهگیری از مفیدتریــن و مؤثرتریــن امکانــات و فناوریهای نویــن ارتباطی برای برقراری ارتباطــات دوســویه بــا مــردم در فضــای مجازی از دیگر اولویتهای تعیین شده از سوی رئیس جمهوری است.

روحانی، در هفتمین راهبرد تجویزی خــود، خواســتار رصــد مســتمر فضــای عمومی، رسانهای، شبکههای اجتماعی و گروهها و اقشار اجتماعی و دادهکاوی برای انتقــال منظم وضعیت افــکار عمومی و دیدگاهها، نظریات و خواســتهای اقشار مختلف مردم به صورت سازمان یافته و علمی به رئیس جمهوری، معاون اول و اعضای دولت شد و اهتمام به گفتوگوی اجتماعــی اجــزای دولــت بــا جامعــه، گروههــای اجتماعــی ذینفــع و تســهیل ارتباطات تشــکلهای صنفی، سیاســی و گروهها و اقشار مختلف با دولت را از دیگر موارد مورد انتظار خود برشمرد.

«راهبــری همــکاری و مشــارکت بــا رســانههای مؤثــر داخلــی و خارجــی» و «گسترش همکاری ارکان دولت با رسانه ملــی» بــا هــدف کمــک فکــری - مالــی بــه برنامههای تولیــدی -تأمینی رســانه ملی از طریــق «مدیریت متمرکز بودجه برنامههــا­ی مشــارکتی با صدا و ســیما»، پاســخ فــوری بــه اتهامــات رســانههای خارجــی علیــه نظــام اســالمی و دولت و رفع شــبهات، برنامــه ســازی الزم خبری و تصویــری بــرای طرحهــا و اقدامــات مهــم دولــت، راهبــری برنامههــا­ی ملی «شــفافیت»، «انتشار و دسترســی آزاد به اطالعات»، «سامانه مطالبات عمومی» و «ارتباط مردمی» و در نهایت هماهنگ ســازی رســانههای دولــت از جملــه اولویتهای تعیین شــده از ســوی رئیس جمهوری برای سخنگوی دولت است.

ایــن اولویتهــا، تشــریح و تبییــن جز به جزء مســائلی اســت که کارشناسان در سالهای گذشته به عنوان نواقص ارتباط دولت با رســانهها و افکار عمومی مطرح کرده و خواستار اجرای آن شده بودند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran