Iran Newspaper

ایران در رده کشورهای با درآمد متوسط - باال

-

بانــک جهانــی در گزارش ســاالنه خود که بــه وضعیت مالی اقتصادهای جهان در حــوزه درآمدی میپردازد، اعالم کرده که ایران همچون سالهای گذشته در رده کشورهای با درآمد متوسط – باال قرار گرفته است. براساس گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشــر شده، وضعیت درآمدی 8۱۲ کشــور بررسی شده است و براساس میزان درآمــد، کشــورها در چهار رده باال، متوســط – باال، متوســط – پاییــن و کم درآمد طبقهبندیشد­هاند.

این طبقهبندی براساس درآمد سرانه ملی کشورها صورت گرفته که در سال 8۱۰۲ نسبت به سال میالدی قبل از آن قدری سختگیرانهت­ر بوده است.

از میان 8۱۲ کشور بررسی شده، ۱۳ کشور در گروه کمدرآمد، ۷۴ کشور در گروه متوسط – پایین، ۰۶ کشور در گروه متوسط - باال و ۰8 کشور در گروه درآمدی باال قرار دارند. به این ترتیب ۷۶ درصد از کشورهای دنیا در رده متوسط – باال یا باالی درآمدی هســتند. در سالی که گذشت شش کشور گرجستان، سنگال، سریالنکا، زیمبابوه، کوزوو و اتحاد قمر توانستهاند یک رتبه، شاخص درآمدی خود را ارتقا دهند، اما آرژانتین با سقوط درآمدی روبهرو شده و از رده باال به رده متوسط – باال تنزل جایگاه پیدا کرده اســت. در این آمار، ایران با جمعیت ۰8 میلیونی خود از نظر جمعیت در رده 9۱ جهان قرار گرفته و با ثبت بیش از ۱۴۴ میلیارد دالر درآمد ناخالص ملی، رتبه ۶۲ میان تمام کشورها را به خود اختصاص داده است.

همچنیــن ســرانه درآمد ملی ناخالص ایــران براســاس روش برابری قدرت خریــد در ســال 8۱۰۲، برابر با ۱۲ هزار دالر برآورد شــده کــه از این نظر رتبه 8۶ را نشــان میدهد. اقتصاد ایران از ســال ۷89۱ تا 8۱۰۲ میالدی که این شــاخص در ســطح جهانی بررســی شــده، در 9۱ ســال ابتدایی در ســطح درآمدی متوسط – پایین قرار داشته و از سال 9۰۰۲ به بعد به رده متوسط – باال وارد شده و در تمام ســالهای گذشته توانســته این جایگاه را حفظ کند. در بخش پایانی این گزارش بــه وجود آمــدن رکود، بخصــوص رکودهای تورمــی یکــی از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش درآمد ناخالص ملی سرانه اشاره شده که ایران نیز با توجه به محدودیتهای سالهای گذشته با آن روبهرو بوده است.

براســاس این گزارش اقتصاد ایران پس از طی روند صعودی تا ســال ۱۱۰۲ از این سال تا سال ۵۱۰۲ وارد روند نزولی شده و پس از آن نیز تقریباً روندی ثابت را طی کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی همسایه ایران، ترکیه با وجود نوســاناتی که تجربه کرده اما در نهایت توانســته مسیر رو به رشد خود را ادامهدهد./ایسنا

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran