Iran Newspaper

تبکریمهکنگ­ودرکمینکسا­نیکهدامراد­رخانهذبحمی­کنند

هشدار رئیس اداره بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:

- فریبا خان احمدی خبرنگار

خبــر ابتالی 54 مــورد و فوت 5 نفــر در اثر بیمــاری تب کریمــه کنگو در کشــور بازهم زنــگ خطــر طغیــان بیمــاری عفونی تب کریمــه کنگــو را در اســتانهای پــر خطر به صدا در آورده است.

امســال بــر خــالف ســالهای گذشــته تعــداد مــوارد ابتال بــه تب کریمــه کنگو در اســتان گیالن از استان پرشــیوع سیستان و بلوچستان پیشی گرفته و ثبت 14 مورد ابتال به این بیماری گیالن را در صدر استانهای پرشیوع تب کریمه کنگو قرار داده است. به گفته رئیس اداره بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزایش موارد ابتال به تب کریمه کنگو در استان گیالن پای فرمانداری را هم بــه میــدان مبارزه بــا این بیماری بــاز کرده بهطوری که بنا به توصیه وزارت بهداشــت مبنــی بــر پیشــگیری از افزایــش تعــداد مبتالیــان مقرر شــده نهادهــای مرتبط در گیالن همــه اماکن نگهــداری دام را دقیق کنتــرل کــرده و از عرضــه گوشــت دام کنار خیابان و جادهها و منازل جلوگیری کنند.

دکتر محمد مهدی گویا درباره آخرین آمار موارد ابتال به بیماری تب کریمه کنگو در کشور به «ایران» گفت: از ابتدای امسال تاکنون 54 نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتــال شــدهاند و 5 نفــر در اثر ابتــال به این بیماری فوت کردهاند. از این تعداد 3 مورد در اســتان سیستان و بلوچستان، یک مورد گیــالن و یک مورد در اردبیل گزارش شــده اســت. سال گذشته این رقم 58 مورد ابتال و 8 مورد فوتی گزارش شده بود.

او بــا اشــاره به اینکه امســال بیشــترین مــوارد بیماری تب کریمه کنگــو مربوط به اســتان های گیالن و سیستان و بلوچستان است، افزود: دلیل اصلی شیوع تب کریمه کنگو در استان سیســتان و بلوچستان ورود غیــر مجــاز دام از افغانســتا­ن و پاکســتان بــه این اســتان و ذبــح دام در داخل منازل اســت. در رابطه با استان گیالن هم تعداد مــوارد ابتال در این اســتان همیشــه کم بود اما امســال 14 مورد از موارد ابتال مربوط به گیالن اســت تا جایی که موضوع به سطح فرمانداریک­شیدهشدهتات­صمیمجدیدر رابطه با کنترل دقیق اماکن نگهداری دام و عرضه گوشت دام کنار خیابان گرفته شود.

بهگفتــه وی هــم اینک دانشــگاه علوم پزشــکی اســتان گیالن آموزشهای الزم را دربــاره خریــد دام و گوشــت از کنار خیابان و جــاده بــه مــردم ارائــه میکنند هــر چند بیتوجهی به نکات بهداشتی عامل اصلی ابتال به تب کریمه کنگو است اما با این حال همچنان علت شیوع این بیماری در گیالن در دست بررسی اســت. وی اظهار داشت: آمار 54 نفری مبتالیان چند ماهه امســال و 58 نفری مبتالیان در مدت مشــابه سال قبــل را که کنار جمعیت ایــران میگذاریم نتیجه این میشود که تب کریمه کنگو هنوز یک اپیدمی همه گیر نشده است. دکتر گویا تأکیــد کرد: هر چند آمار ابتال به تب کریمه کنگو در ایــران از متوســط جهانی پایین تر اســت و این بیماری امســال تغییر خاصی نداشــته اســت اما نباید فریب ایــن آمار را خــورد چــرا کــه هنوز مشــخص نیســت در ماههای آینده چه پیش خواهد آمد.

ایــن مقــام مســئول دربــاره اینکــه احتمال فوت ناشی از ابتال به بیماری تب کریمــه کنگو چقدر اســت؟ گفــت: عامل ایجادکننده تب کریمه کنگــو جزو عوامل بیمــاری زای خطرنــاک اســت و احتمال اینکــه فــرد مبتــال جــان خــود را از دســت بدهــد 30 درصــد اســت. او در پاســخ بــه اینکه آیا آمپول و کپسولهای درمانی تب خونریــزی دهنــده کریمه به میــزان کافی در اســتانها توزیع شده است؟ افزود: تب کریمــه در صــورت تشــخیص زودهنــگام قابــل درمان اســت. مردم نگران نباشــند کپســولهای درمــان ایــن بیمــاری تولید داخلی اســت و آمپولهــای بهبود دهنده نیــز بــه انــدازه کافــی وارد کشــور شــده و مشکلی از بابت تأمین دارو نداریم.

رئیــس اداره بیماریهــا­ی واگیر وزارت بهداشــت، بــا هشــدار بــه مــردم دربــاره عوارض این بیماری افزود: کسانی که با دام سر و کار دارند از جمله کشاورزان روستایی، کشــتارگاه­ها، دامداریها، قصابها و زنان خانــه دار بهدلیــل تماس با دام و گوشــت بیشــتر در معــرض ابتال به تــب خونریزی دهندهکریمه­کنگوهستند.

بــه گفته او، هــر گونه ذبــح دام خارج از کشــتارگاه­ها و نظارت ســازمان دامپزشکی خطرناک اســت و احتمال انتقال بیماری را افزایــش میدهــد. وی ادامــه داد: ذبــح دام خارج از کشــتارگاه هم شامل دامهایی میشــود که در کنــار خیابان و منــازل ذبح میشــوند و هم دامهایــی را در بر میگیرد که از مرزهای شرقی بهصورت قاچاق وارد کشــور میشــوند چــون این دامهــا مراحل قرنطینــه و پــالک کوبــی را نگذراندهان­ــد و گواهیبهداش­تیندارند.

گویــا، دربــاره بیماری تــب کریمه کنگو اظهــار داشــت: تــب کریمه کنگــو عفونت ویروسی است.این عفونت از طریق گزش کنــه، تمــاس بــا ترشــحات بــدن و خــون حیوانــات آلــوده ممکــن اســت به انســان منتقــل شــود. راه دوم انتقــال این بیماری به گفته او، تماس با خون و ترشــحات بدن بیمار مبتال به تب کریمه کنگو اســت. تب کریمه کنگو دامها را آلوده میکند و سپس عامل بیماری زا از طریق نیش حشرات به بدن انسان منتقل میشود.

توصیه اکید دکتر گویا بر این نکته است که مردم حتماً گوشت را از قصابیها تهیه کنند. گوشت ذبح شده در کشتارگاه حداقل بــه مــدت 24 ســاعت در فضایــی بــه نــام «فضای پیش ســرد» نگهداری میشــود و همیــن روش آلودگی در گوشــت را از بین می بــرد. او بــا تأکیــد بــر اینکه تــب کریمه کســانی را کــه بــا دام ســر و کار دارنــد مبتال میکند، گفت: گوشــتی که از طریق چرخه ســازمان دامپزشــکی توزیع و در قصابیها عرضه میشــود به نــدرت باعــث آلودگی بــه تب کریمه کنگومی شــود. رئیــس اداره بیماریهــا­ی واگیــر وزارت بهداشــت بــه ایــن نکته هم اشــاره کــرد که ایــن بیماری بــا خوردن گوشــت منتقل نمیشــود. مثالً اگــر کســی جگــر خــام بخــورد در صورتــی مبتال میشــود که در دهانش زخم باشــد. مهمتریــن توصیه ما این اســت کــه مردم باید توجه داشته باشند که گوشت را از کنار خیابــان یا جــاده نخرنــد، چراکــه احتمال آلودگی آن وجــود دارد. او دربــاره اینکه آیا دام آلوده به تب کریمه کنگو عالئم بالینی ظاهــری دارد کــه قابــل تشــخیص باشــد، اظهــار داشــت: دامی که مبتــال به عفونت کریمه میشود فاقدعالئم ظاهری است و کسی نمیتواند مدعی شود که دام آلوده را شناسایی کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran