Iran Newspaper

انگلیس تبعات ناامنی دریایی را درک خواهد کرد

هشدار روحانی به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق:

-

گروه سیاســی/ کمتــر از یک هفتــه پس از توقیــف غیرقانونــ­ی نفتکــش ایرانــی در جبــل الطارق، روحانی نــه تنها این اقدام انگلیــس را بســیار کودکانــه، ســخیف و اشــتباه توصیــف کــرد، بلکــه با اشــاره به توقیف این کشــتی در آبهای ســرزمینی اســپانیا، انگلیــس را کشــوری اشــغالگر توصیــف و بــه آنــان هشــدار داد که شــما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهیــد کــرد. رئیــس جمهوری که روز گذشــته در جلسه هیأت دولت سخن میگفــت، ایــن احتمال را مطــرح کرد که این اقــدام انگلیســیه­ا شــاید به دســتور گــروه «ب» یــا بــه دلیــل فقــدان دولت و پارلمــان منســجم صــورت گرفته باشــد، اما در هر صورت، توقیف کشــتی نفتکش ایرانــی کاری احمقانــه بــود. او همچنین چنــد روز پس از تماس تلفنــی مکرون با روحانی کــه در آن احتمال حضور امریکا در مذاکرات 4+1 مطرح شــده بود، تحقق این امــر را به رفع تحریمها و عذرخواهی امریــکا از ملــت ایــران منوط کــرد و گفت درغیــر ایــن صــورت، درســت ماننــد این اســت کــه خرمشــهر در اشــغال باشــد، اما مــا بخواهیم بــا صدام مذاکــره کنیم. به گــزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهوری، حجتاالسالم حسن روحانی، اقدام انگلیس در توقیف کشــتی نفتکش ایرانی را بســیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف و اظهار کرد: انگلیســیه­ا آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامــه نداده و تکرار نکنند، چرا که تکرار آن موجــب ناامنــی در جهــان شــده و به زیان همه خواهد بود.

او ایــن اقدام را عملی نیابتی و درعین حال بســیار سخیف و غلط خواند و تأکید کــرد: انگلیســیه­ا در آبهای ســرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند، در حالی که خودشــان در این ســرزمین و منطقهجبلال­طارقاشغالگ­رهستند،چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده و این در حالی اســت که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعالم انزجار دارند.

رئیس جمهــوری با بیــان اینکه اقدام انگلیســیه­ا به زیان آنان اســت، تصریح کرد: همــه باید تالش کنیم که در ســطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشــد و به انگلیســیه­ا گوشــزد میکنم که شــما آغازگر ناامنی هســتید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.

روحانی با طرح این احتمال که ممکن است انگلیسیها به دستور امریکا یا آنچه کــه گروه «ب» نامیده میشــود، این کار را کرده باشند که باز هم غلط و اشتباه است، ادامــه داد: میدانیم در داخل انگلســتان انسجام وجود ندارد، شرایط به هم ریخته است و دولت و پارلمانی به طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراســیمگی و به همریختگی، توقیف کشــتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.

رئیــس جمهــوری در ادامــه ســخنان خــود، تحــرکات اخیــر امریــکا بویــژه درخواســت بــرای برگــزاری نشســت شــورای حــکام را حکایتــی جالــب و خنــدهآور توصیف کرد و گفــت: تحرکات امــروز امریــکا، حکایت آدمی اســت که با دســت پس میزند و با پا پیش میکشــد. امریکاییهـ­ـا از یــک طرف برجــام را یک توافــق بســیار بــد میدانند و بــدون هیچ بهانــهای از آن خــارج میشــوند، از طرف دیگر وقتی ایران برخــی از تعهدات خود را کاهــش میدهــد، از آن ابــراز نگرانــی میکننــد در حالی که باید از امریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشــته اســت. روحانی اقدام امریکا مبنی بر درخواست جلســه فوقالعــاد­ه بــرای شــورای حکام را داســتان خنــدهآوری توصیــف کــرد و با بیان اینکه کمتر میتوان در تاریخ سیاسی جهــان ســراغی از ایــن گونــه اقدامــات گرفــت، گفــت: آنــان دلیلــی بــرای عدم غنیســازی ایران اعالم نمیکنند و صرفاً میگوینــد کار بــدی اســت یــا اینکه هدف ایرانیها بد اســت، اما نمیتوانند بگویند که اگر کار بدی اســت، چرا خودشان آن را انجام میدهند و تنها کشــوری که در دنیا غنیســازی بد انجام داده و از سالح اتمی اســتفاده کرده اســت، امــروز نصیحتگر دیگــران شــده و خــود را مصلــح معرفی میکند. رئیس جمهوری در ادامه با اشاره بــه عالقهمندیه­ایــی که بــرای مذاکره با ایــران ابــراز میشــود، شــرایط امــروز را با زمان جنگ و درخواســت مذاکره از سوی صــدام، پس از اشــغال خرمشــهر و قصر شــیرین مقایســه کرد و گفت: همزمان با اشــغالگری حرف از مذاکره معنــا ندارد، اگر امریکا بحث مذاکره را مطرح میکند، قطعاً فریبکارانه، نادرســت و غلط است. اگر فکر میکنند که راهحل شرایط موجود مذاکره است، باید تحریمها را کنار بگذارد و به تعهدات خود بازگردد.

وی خطــاب بــه امریکاییهـ­ـا تصریح کرد: اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریمهــا را کنــار بگذاریــد و از ملــت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرســتی کــه انجام دادهایــد، عذرخواهی کرده و به تعهــدات خود بــاز گردیــد. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

روحانــی همچنین در واکنــش به ابراز نگرانیهــا­ی اروپاییهــ­ا در زمینــه کاهش تعهدات ایران نیز گفت: شما نمیخواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما بایــد از امریکا باشــد کــه کل ایــن تعهد و برجــام را زیر پا گذاشــته و تمام تعهدات بینالمللی را متزلزل کرده است.

رئیس جمهــوری در ادامه، در واکنش به برخــی در داخل که بــه گفته او ممکن اســت ســلیقه دیگــری دربــاره چگونگــی اقدامات کشــورمان داشته باشند که مثالً چــرا هیجانــی و جهشــی واکنــش نشــان نمی دهیم، گفت: در مقابل اینها، مبنای ما این اســت که فضا و زمــان الزم را برای حفظ برجام تا جایی که ممکن است نگه داریــم، چرا کــه میدانیم بــرای منطقه و جهان حائز اهمیت است.

او اضافه کــرد: عجلــهای نداریم که با قــرارداد و توافقــی که به معنــای منطق و قدرت دیپلماســی ایران و توان مذاکراتی کشورمان در برابر قدرتهای جهان است و توافقــی که تمام قطعنامههای شــورای امنیت را از بین برده و اتهام را از ایران رفع کــرده و مــا را بر صندلی مدعی نشــانده و موجب انزوای امریکا شده است، برخورد هیجانی داشته باشیم.

رئیــس جمهــوری با بیــان اینکه حتی برجــام تضعیــف شــده امــروز از چنــان قدرتــی برخــوردار اســت کــه سیاســت خارجــی امریــکا را متزلــزل کــرده اســت، اظهــار کرد: امــروز گامهــای مــا در زمینه برجــام تدریجــی، امــا تصاعــدی خواهد بود، نخســتین هدف مــا از این اقــدام آن اســت که برجام حفظ شــود و دیگــران را به سیاســت، منطــق، اخــالق، معاهده و قوانین بینالمللی دعوت کنیم. روحانی در بخش پایانی ســخنانش، از ایستادگی و تــالش ملــت ایــران، مســئوالن، وزرا و همه ارگانهــا و نهادها که کار بزرگی را در ماههای اخیر، انجام دادهاند قدردانی کرد و گفت: بدخواهان تصور میکردند که در شــرایط کنونــی همــه چیز به هــم خواهد ریخت در حالی که شرایط کامالً برعکس تصــور آنها رقــم خــورده اســت و در بهار امســال تراز تجارت خارجــی مثبت بوده و صــادرات بیــش از واردات شــده اســت، ضمن اینکه شــرایط صــادرات غیرنفتی نیــز مناســب اســت و بســیاری از فعاالن اقتصــادی به خاطر قانون و ملــت ایران، ارز ناشــی از صــادرات را بــه داخل کشــور بازمیگردان­نــد کــه کار بســیار شایســتهای است. رئیس جمهوری، وضعیت بنادر و کاالهایــی که در آن وجود دارد را مناســب دانســت و از وزرای راه و اقتصاد خواســت تا کاالها در بنادر و گمرکات معطل نماند و در کمترین زمان ممکن به داخل کشور منتقل شود. او همچنین شاخص اشتغال را بســیار امیدوارانه توصیــف کرد و گفت: ســال گذشته رقم بیکاری 12.1 بود و امروز بــه 10.8 رســیده اســت و ایــن رقم بســیار خوبی اســت و به معنای آن اســت که در مسیر درست حرکت میکنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran