Iran Newspaper

انتقال صریح پیام ایران به اروپا

شمخانی: کاهش مرحله به مرحله تعهدات هستهای راهبرد غیرقابل تغییر ایران است

-

گــروه سیاســی/ جدیدتریــن پیــام ایران درباره برجام به فرســتاده ویژه فرانســه ابــالغ شــد. «امانوئــل بــن» مشــاور دیپلماتیک رئیسجمهوری فرانســه که به تهران ســفر کرده است، روز گذشته با شــماری از مقامهای بلندپایــه ایرانی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیــت ملی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

ســفر نماینــده ویژه امانوئــل مکرون تنهــا چنــد روز پــس از کاهــش بخــش دیگــری از تعهــدات هســتهای ایــران انجام شــده اســت. مقامهای کشورمان شــانزدهم تیرمــاه اعــالم کردنــد ذخایر اورانیــوم و غلظــت غنیســازی اورانیوم تولیــدی آن از ســقف تعییــن شــده در توافــق برجــام فراتــر رفتــه و آژانــس بینالمللی انرژی اتمی هم این موضوع را تأییــد کرده اســت. ظریف هــم دو روز پیــش در نامــهای، فدریــکا موگرینــی، مســئول سیاســت خارجی اتحادیه اروپا را از جزئیــات تصمیــم ایــران در کاهش تعهدات اتمــیاش مطلع کرده اســت. پیگیــری ایــن اقدامــات از ســوی ایــران باعــث شــد کشــورهای اروپایــی با هدف جلوگیری از فروپاشی برجام رایزنیهای دیپلماتیــ­ک خــود را افزایــش دهنــد. فرانسه که رهبری این دست از رایزنیها را عهــده دار شــده پــس از تماسهــای تلفنــی امانوئــل مکــرون بــا روحانــی و دونالد ترامپ ، نماینده ویژه خود را طی روزهای گذشــته راهی ایران کرده اســت تــا مقامهــای کشــورمان را بــرای حفــظ برجــام و پیگیــری پیشــنهاد بازگشــت امریکا به ایــن توافق متقاعد کند. گرچه تاکنــون جزئیات زیــادی از گفتوگوهای این مقام فرانســوی در تهران به دســت نیامده اســت امــا پیداســت چارهجویی پاریس بــرای حــل اختالف میــان ایران و امریــکا تنهــا در صورتــی بــه نتیجــه میانجامــد کــه واشــنگتن نخســتین و اصلیتریــن خواســته ایــران یعنــی رفع تحریمهــای هســتهای را اجابــت کند در غیــر ایــن صــورت هیــچ مذاکره ســطح

باالیی میــان مقامهای ایرانی و اروپایی راهکار قابــل اعتنایی برای حفظ توافق هستهای نخواهد بود.

به گــزارش ایرنا، دبیر شــورای عالی امنیــت ملــی ایــران ایــن نــکات را در دیدار با «امانوئل بن» به او یادآور شــد و گفت: «با توجه به عدم اســتفاده اروپا از فرصــت یک ســاله اجــرای تعهدات یکطرفه از ســوی ایــران، تصمیم قاطع کشــور ما اجرای تعهدات، متناســب با اقــدام متقابل طرفهای دیگر اســت و زمان انجــام اقدامات یکطرفه به پایان رسیده است.» شمخانی اجرای برنامه کاهــش مرحلــه بــه مرحلــه تعهــدات

هســتهای را راهبــرد غیــر قابــل تغییــر ایــران برشــمرد و تأکیــد کــرد کــه ایــن اقدامــات ایــران در چارچــوب بندهای ۶2 و ۶۳ برجــام تــا زمــان تحقق کامل حقوق ایران ادامه مییابد.»

مکرون به دنبــال آتشبس در جنگ اقتصادی امریکاست

مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانســه نیز در ایــن دیدار گفــت: «من به عنوان میانجی به ایــران نیامدهام و حامل هیچ گونه پیامی از ســوی امریکا بــرای تهــران نیســتم.» بن بــا تأکید بر آگاهی فرانسه از قدرت تابآوری ایران در برابــر فشــارهای مختلــف کــه طــی 0۴ ســال گذشــته و عبــور از تحریمهای مختلف به اثبات رســیده اســت، افزود: «با وجود میــل، اراده و اقدامات امریکا، قــدرت، نفــوذ و جایــگاه ایــران در 20 ســال گذشــته در معــادالت منطقــهای و بینالمللــ­ی رشــد قابــل توجهــی داشــته اســت.» او به تالشهــای رئیس جمهــوری فرانســه بــرای ارائــه ابتــکار عمل جهــت نجــات برجام هم اشــاره کرد و افــزود: «امانوئل مکرون به دنبال دســتیابی بــه ابتــکارات مشــترک برای ایجــاد آتــش بــس در جنــگ اقتصادی امریــکا علیه ایران بوده و معتقد اســت که ایــن اقدام به کاهش تنشهای رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.»

تالش برای بن بست شکنی برجام با «فریز در برابر فریز»

همزمــان با ســفر فرســتاده مکرون به تهران رســانههای غربی از پیشنهاد جدیــدی خبــر دادهانــد کــه از ســوی تحلیلگران اروپایی بــرای بیرون رفتن از بــن بســت اجــرای برجــام مطــرح شده اســت. این طرح فرمول«فریز در برابر فریز» نامیده میشــود و پیشنهاد میکنــد الزامــی برای بازگشــت امریکا بــه برجــام وجــود نــدارد همچنــان که ایــران نیــز الزم نیســت از اقــدام بــه کاهــش تعهــدات خود منصرف شــود بلکــه هر دو کشــور بــرای دورهای کوتاه اقدامــات خــود را منجمــد میســازند. بــه این ترتیب کــه امریــکا تحریمهای خــود را بویــژه در حوزه فــروش نفت و معامــالت بانکــی منجمد میســازد و در مقابــل ایــران نیز رونــد بازنگری در تعهداتــش را منجمــد کند. ایــن دوره میتوانــد در دوره کوتــاه چندماهــه اجرایی شــود و البتــه قابلیت تمدید را هم داشته باشد.

مقامهــای ایرانــی تاکنون واکنشــی نسبت به طرح این پیشنهاد نداشتهاند و تنها ســیدعباس موســوی، سخنگوی وزارت امور خارجــه ایران در گفت و گو بــا ایرنا گفت که «من هــم موضوعاتی نظیر فریز در برابر فریز را شنیدهام.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran