Iran Newspaper

بانک مرکزی بازار را آرام کرد

- احسان ناصر عضو هیأت نمایندگانا­تاق بازرگانی ایران

دو اتفاق باعث شــد که این روزها بازار کاالیی و تولید کشــور شــرایط عادی به خودبگیرد.یک؛بستههایآرا­مبخشی بانــک مرکــزی و دو؛ بــاور بخــش خصوصیکهمیت­وانددرفعال­یتهای اقتصــادی اثرگــذار باشــد و در مســیر سختتحریمها­بهدولتکمکک­ند.

در توضیح دو اتفاق یاد شده باید گفت کــه بانک مرکزی با بســتههای جدیــدی کــه ابــالغ کــرد توانســت تنش زدایی کند. ســال گذشته تعدد بخشنامههاو­البتهموارد­یکهجلوفعال­یتبخشخصوصی را میگرفت بسیار زیاد بود ولی طی سالجاری بانک مرکزی به ســمت تسهیل شــرایط رفته اســت. وقتی وضعیت برای فعالیتبخشخ­صوصیمهیامی­شود،همهدستبهدس­ت همــه میدهند تــا از بحــران و تحریمها عبور کننــد. از طرفی دولــت بــه این باور و اعتقاد رســید که بخش خصوصــی را در کنار خود ببیند. اگر دولت سیاســتگذا­ری را دنبال کند و امور را به بخش خصوصی بســپارد، اقتصاد روی چرخ درســت قرار میگیرد. این روزها اتفاقی که بخش خصوصی سالها دنبال میکرد، رخ داد. یکی از تصمیمهایی که بانک مرکزی گرفت ایــن بود که در مورد برگشــت ارز صادراتی کوتاه بیاید و تا یک میلیونیورو­صادراترااز­برگشتارزصا­دراتیبهسام­انهنیما معافکند. ازطرفیدولت­پذیرفتکهصا­درکنندگانب­توانند برای صادرات به عراق و افغانستان با ریال تجارت کنند. این در حالی است که دولت سال قبل بشدت مخالف بود، چرا که دولت اعتقاد داشت به عراق و افغانستان باید نگاه صادراتی داشــت(ارز مــورد تجارت دالر باشــد نــه ریال) ولــی به خاطر شرایطموجود­حرکتبهاینس­متاشتباهبو­دکهخوشبختا­نه دولت نظر خود را عوض کرد.

بخــش خصوصی مکمــل دولت اســت. بنابراین اعتماد صــورت گرفته باعث شــد بازار مصــرف آرام شــود و مردم در شرایط بهتری بتوانند مایحتاج خود را تأمین کنند. معتقدم تثبیــت سیاســتها، شــرایط و قابــل پیشبینی بــودن آینده کمــک قابل توجهی به ثبات قیمتها، عرضــه و تنوع کاالها کرده است. موضوع دیگری که به اقتصاد کشور کمک کرده و اجازه داده فضای بهتری برای فعاالن اقتصادی ایجاد شــود، آزادســازی نرخ ارز است. ســالها قیمت دالر سرکوب شد اما اکنون به ســمت واقعی شــدن رفته اســت. البته اگر این روند طبیعــی پیش رفته بود قیمت ارز در کانــال ۸ تا ۹ هزار تومان بود.بههرترتیبآ­زادسازیوسپ­ردناموربهب­خشخصوصی، بازاررابهت­عادلواقعیر­ساندهاست.دربخشهاییک­هدولت حضور پررنگ دارد هنوز شاهد نابسامانی هستیم؛ نمونه بارز آن خودرو است. اما در حوزههایی که بخش خصوصی حضور پیداکرده،آرامشبرقرا­رشدهاست.مانندمصالح­ساختمانی که هم مصرفکننده و هم تولیدکننده رضایت نسبی دارند. با قطعیت عنوان میکنم که اگر بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک سطح همکاری هایشان با بخش خصوصی را افزایش دهند بازار شــرایط بســیار بهتری خواهد داشــت و قیمتهاهممس­یرواقعیوحت­یکاهشیبهخو­دمیگیرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran