Iran Newspaper

تب‌ترامپ‌در‌مناظره‌انگلیس ‌یها

بوریس جانسون و جرمی هانت، اولین مناظره برای رهبری حزب محافظه کار انگلیس را برگزار کردند

- فرحناز دهقی خبرنگار

هر دو در بهترین شــکل ظاهری خود، بــا لبخندهایــ­ی کــه تــاش میکردند در مخاطبــان برانگیزانن­ــده احســاس اطمینــان و اعتمــاد باشــد و آرامشــی کــه بارها و بارهــا در برابر مربیان زبان بــدن خــود تمریــن کــرده بودنــد، در نخســتین مناظــره تلویزیونی شــرکت کردنــد تــا یــک قــدم خــود را بــرای نشســتن روی کرســی نخســتوزیر­ی انگلیس نزدیکتر کنند.

بهگــزارش گاردیــن، در حالــی کــه تنهــا دو هفتــه تــا انتخــاب رهبــری حــزب محافظــه کار انگلیس از ســوی نماینــدگا­ن ایــن حــزب و بــه تبــع آن نخســتوزیر­ی این کشــور زمــان باقی مانــده، بوریــس جانســون و جرمــی هانــت، سهشــنبه شــب در مناظرهای داغ شــرکت کردند تا بــا طرح نظرات خــود دربــاره برگزیــت و طــرح خروج از اتحادیــه اروپا شــانس خــود را برای پیــروزی افزایش بدهنــد. هر دو نامزد در پاســخ بــه اینکــه چــرا بریتانیــا بــا وجود گذشــت سه ســال از رأی مردم، هنــوز نتوانســته بــا توافــق بــا اتحادیه اروپــا از آن خــارج شــود، گفتنــد که در سیاســتهای تــرزا مــی ضعفهــا و کاســتیهای­ی وجود داشــته اســت. در حالی که این مناظره روی موضوعات داخلــی متمرکــز شــده بــود، طرفیــن بارها دربــاره رئیسجمهــو­ری امریکا اظهــار نظر کردند و او را بــه باد انتقاد گرفتند. ■ ترامپ، محل مناقشه نامزدها

مناقشــه بــر ســر دونالــد ترامــپ و اظهــارات اخیــرش دربــاره تــرزا می، نخســتوزیر کنونــی بریتانیــا و ســفیر ایــن کشــور در واشــنگتن از جملــه مهمترین محورهای این مناظره بود. جرمی هانت، وزیر خارجه دولت ترزا مــی، در ایــن مناظره، درباره ســخنان ترامــپ گفت که دونالد ترامپ درباره ترزا می«گســتاخی» کرده است. پیش از ایــن، ایمیلهایــ­ی از کیــم داروک، سفیر انگلیس در واشــنگتن به بیرون درز کــرده بود که نشــان میداد ســفیر بریتانیــا در واشــنگتن دربــاره ترامــپ گفتــه بــود او «بیکفایــت» و «ناالیق» است. ترامپ نیز خویشــتندا­ری نکرد و در مقابــل، ســفیر انگلیــس را آدمی «بســیار احمق» خواند. ترامپ درباره او گفــت: «مــن او را نمیشناســم امــا میگوینــد خیلــی احمــق اســت». او بعدتر نیز به خبرنگاران گفت، ســفیر انگلیس در واشــنگتن را «زیاد دوست ندارد و او به کشــور خودش هم خیلی خوب خدمت نکرده است».

بوریس جانســون که محتملترین گزینــه بــرای نشســتن روی کرســی نخســتوزیر­ی اســت، در این مناظره حاضر نشــد به ســؤالی مبنــی بر اینکه «آیا ســفیر انگلیس در امریــکا پس از انتقادات شــدید و صریح ترامپ از او، همچنان در این پســت و ســمت باقی خواهــد مانــد یــا نــه؟» پاســخ بدهد. اما جرمــی هانــت، مهمتریــن رقیب او از ســفیر کشــورش در واشــنگتن اعــام حمایــت کــرد و گفــت: «اگــر من نخســتوزیر بشــوم، کیــم داروک در ســمت خــود باقــی میمانــد زیــرا ایــن تصمیــم را مــا بایــد بگیریــم کــه ســفیرمان اخراج شــود یا نــه». هانت درباره سخنان ترامپ درباره ترزا می، نخســتوزیر­ی این کشور، گفت: «من فکر میکنم نظرهــای او درباره خانم میغیرقابــ­ل قبــول اســت و بــه نظرم دیگر نباید این گونه صحبت کند». ■ برگزیت، دومین اختالف نظر

جانســون سرســختانه تــاش کــرد ضمــن ارائــه برنامههــا­ی خــود، سیاستهای هانت را تضعیف کند. او در ایــن مناظره اعام کرد که به تعهد خــروج از اتحادیه اروپا تا ضرباالجل 31 اکتبر پایبند است و در ادامه گفت: «مــن فکر میکنــم این خیلــی خیلی مهم است که تحت هیچ شرایطی به عدم پایبنــدی خود به تعهد خروج از اتحادیــه اروپا تا 31 اکتبر فکر نکنیم».

هنگامی که از جانسون پرسیده شد که اگر نتواند به این تعهــد پایبند بماند، آیــا از ســمت خود اســتعفا میدهد یا

نه، پاســخ روشــنی نداد و بــه جای آن گفــت: «نمیخواهم بــه اتحادیه اروپا ایــن فرصت را بدهــم که بــا امتناع از

دستیابی به توافق، منجر به استعفای مــن شــود». اما هانــت پایبنــدی او به خروج از اتحادیه اروپا تا تاریخ تعیین شده را خوشبینی دانست. ■ چشمانداز مناظره

برآورد کلی: بهگزارش فرانس 42، جانسون در طول مناظره میخواست بــه مخاطبــان ایــن پیــام را بدهــد که بــدون نخســتوزیر­ی او خــروج از اتحادیــه اروپا تــا مهلت تعیین شــده ممکن نیســت و با اشــتیاق و انرژی او طی کردن این مســیر میســر میشود. اما هانت با اشــاره به تجربه مذاکرات خــود، بارهــا اعــام کــرد کــه ســوابق او میتوانــد باعــث شــود برگزیــت بــا شرایط بهتری به سرانجام برسد.

بهترین دقیقه: جانســون بهوضوح بارها به هانت حمله کرد. اما شاید در اواخــر مناظره که گفت: «من بشــدت توانایــی جرمــی در تغییــر عقیدهاش را میســتایم» بــرگ برنــده خــود را رو کــرد و از او چهــرهای ســاخت کــه شــاید در تصمیماتش اســتوار نیست. هانــت هــم بارهــا بــا حمله کــردن به جانســون ســعی کــرد او را بیبرنامــه نشــان بدهــد. هنگامی کــه صحبت از سیاســت تعرفههای تجــاری برگزیت شــد، جانســون نتوانســت اطاعــات حقیقــیای دربــاره آن بدهــد. در همیــن موقــع هانــت گفت: «داشــتن اطاعاتــی این چنین غلــط برای یک ســتون روزنامه ایرادی ندارد اما وقتی میخواهــی نخســتوزیر باشــی آن وقت قضیه فرق میکند.»

اســتراتژی: جانســون میخواســت نشــان بدهــد مهمتریــن مســأله در سیاســت بریتانیــا خــروج بــا توافــق تا آخر اکتبر اســت. در این راه موفق هم شد. هانت نیز این مناظره را بهعنوان نخستین فرصتی میدید که میتواند بــه جانســون حملــه کنــد و از ضعــف اطاعاتــی او علیــهاش اســتفاده کند. او بارها در این مناظره گفت: «از آنجا که آقای جانســون به ســؤاالت پاســخ نمیدهــد نمیدانیــم در ایــن بــاره چــه فکــری میکننــد» تا نشــان بدهد جانســون فــردی اســت کــه در برابــر مردم و رسانهها پاسخگو نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran