Iran Newspaper

تایوان؛ رویارویی جدید شی و ترامپ

- کری هوآنگ

گــروه جهان: در ظاهر یک قرارداد تســلیحاتی 2.2 میلیارد دالری بین امریکا و تایــوان اســت امــا در حقیقــت پیــام آشــکار دولــت دونالد ترامــپ، رئیس جمهــوری امریکا به دولت شــی جین پینگ، رئیس جمهــوری چین و حتی جهان اســت؛ مبنی بر اینکه در سیاست خارجی کنونی واشنگتن قرار نیست از تنشها با پکن کاســته شــود بلکه میتوان انتظار داشت دامنه آن از جنگ اقتصــادی فراتــر رفته و بــه جنگ تســلیحاتی بینجامد. این پیــام را مقامات پکــن بخوبــی دریافــت کردنــد و با «مداخلــه جویانــه» نامیدن ایــن فروش تســلیحاتی بــه تندی از واشــنگتن انتقاد کرده و خواســتار لغــو فوری فروش ساح به تایوان شدند.

در چنیــن شــرایطی ایــن ســؤال مطــرح میشــود کــه اگــر واشــنگتن بــه درخواست پکن توجهی نکند و فروش تسلیحاتی 2.2 میلیارد دالری عملی شــود؛ پاســخ چین به آن چه خواهد بود. جان دریر، کارشــناس روابط چین و تایوان در دانشــگاه میامی در پاســخ به این ســؤال میگوید: شــاید چین در شــرایط کنونی که در هنگ کنگ هم ناآرامیها و نارضایتیها­ی جدی وجود دارد و همه توجهها به واکنشهای پکن اســت بســرعت بــه اقدام امریکا در حمایت تســلیحاتی از تایوان پاســخ ندهد اما بیشــک در بلند مدت پاســخ تافــی جویانــه خواهــد داد و ایــن پاســخ میتوانــد شــامل بــه راه انداختــن درگیریهای نظامی کوچک در مجاورت تایوان و آســیب زدن به کشتیهای امریکایــی در آبهای اطراف این جزیره و حتی دســتگیری اتباع امریکایی و تایوانی به اتهام جاسوسی باشد.

به عقیده این تحلیلگر، البته اصلیترین پاسخ تافی جویانه چین هم به دولت تایوان و هم به دولت امریکا افزایش بیش از پیش کنترلش بر تایوان خواهد بود که در آینده نزدیک نشانههای آن بروز نمیکند اما در درازمدت جهان شــاهد آن خواهد بود. «شن دینگلی»، کارشناس روابط بینالملل در دانشــگاه فودان چین در ســال 2۰18 در گفتوگو با نشــریه خبری – تحلیلی کوارترز گفته بود: تنها چیزی که خواهد توانســت برای شی جین پینگ لقب بزرگتریــن رهبــر حزب حاکم کمونیســت را بــه ارمغان آورد این اســت که او روزی تایوان را به خاک چین برگرداند.

آنچه مســلم اســت، رویارویی چین و امریکا بر سر تایوان دست کم تا زمانی که دونالد ترامپ در کاخ ســفید حضور دارد، ادامه خواهد داشــت زیــرا از همان ابتدای ورود ترامپ به کاخ ســفید حمایت از تایوان یکی از ارکان سیاســت خارجــی دولتش بــود. ترامپ در همان روزهــا و ماههای نخســت ریاســت جمهــوریاش از تمایــل خــود بــرای دیــدار بــا رئیــس دولــت محلــی تایوان خبــر داد و همان زمان هم خشــم مقامات پکن را برانگیخت.

در 4 اکتبر 2۰18 هم مایک پنس، معاون ترامپ در جریان ســخنرانیا­ی که در مؤسســه هودسون داشــت موضع حمایتی بسیار جدی در قبال تایوان گرفــت و از چیــن انتقاد کرد که «میکوشــد شــرکای دیپلماتیک تایــوان را با تطمیع به ســمت خود بکشــد و شــرکتهای خارجی را مجبور میکند دیگر عنوان کشور را برای تایوان به کار نبرند.»

منبع: ‪South China Morning Post‬

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran