Iran Newspaper

تکذیب ادعای واگذاری بنادر بوشهر و چابهار به خارجیها

ربیعی از ورود بانوان به ورزشگاه ها برای دیدارهای تیم ملی فوتبال خبر داد

-

گــروه سیاســی/ علــی ربیعــی، ســخنگوی دولت هرگونــه واگذاری یــا اجــاره بنــادر کشــور، اعــم از بنــدر بوشــهر و چابهــار بــه شــرکتهای روســی یــا هنــدی را نادرســت خوانــد و گفــت آنچــه اتفــاق افتاده، قــرارداد مدیریت و بهرهبرداری از فاز یک بندر شــهید بهشــتی با یک شــرکت هندی اســت، همچنین این شیوه برای بندر کالنتری هم دنبال شده است.

به گزارش ایرنا، او که روز دوشــنبه در نشســت خبــری هفتگــی خــود بــا خبرنــگارا­ن ســخن میگفت، بــا بیان اینکه آنچه درباره بندر شهید بهشتی اتفــاق افتــاد، در راســتای توافقنامــ­ه چابهار است که میان سه کشور ایران، افغانســتا­ن و هند امضا شــده اســت، افزود: درباره یکی از این بنادر، قرارداد به شیوه «بی.او.تی» امضا شده است کــه مطابــق آن در یک دوره 10 ســاله ۵۸1 میلیــون دالر ســرمایهگذ­اری انجام میدهند، اما این قرارداد نه به منزله واگذاری حاکمیت است و نه به منزله واگذاری بندر.

ربیعی با اشــاره به پیشنهاد برخی کشــورهای آســیای میانــه مبنــی بــر واگــذاری مناطقی از بندرهایشــ­ان به ایــران، ادامــه داد: طــی صحبتــی کــه با مســئوالن منطقــه آزاد و مســئوالن اقتصــادی صورت گرفت، در گامهای اولیه مــا میتوانیم بیش از 11 میلیارد دالر مبادله داشــته باشیم و این کار به اشتغال چابهار نیز کمک میکند.

ســخنگوی دولــت در پاســخ بــه ســؤالی دربــاره راهانــداز­ی کریــدور شــمال- جنــوب، بــا بیــان اینکــه در شــرایط تکمیــل نشــدن ایــن کریدور، حمــل بــار از هنــد و بمبئــی بــه کانال سوئز و بعد هامبورگ، سن پترزبورگ و در نهایــت مســکو ۷۳ روز طــول میکشــد، اظهــار کــرد: حمــل کاال از مســیر بمبئی-چابهــار- انزلــی و آســتاراخا­ن ۴1 روز طــول میکشــد که درحال فعال شــدن است که این هم بــرای روسهــا مزیت خوبی اســت و هم برای ما درآمدزایی دارد.

او در پایــان ایــن بخــش، بــار دیگر ضمن رد هرگونه واگذاری دریای خزر و بنادر جنوب اظهار کرد: این موج در خــارج نیز بــه راه افتاده و آنها بیشــتر ایــن موضــوع را پیگیــری میکردنــد، اما قطعــاً قراردادهای مدیریت بنادر که به آن اشــاره شد، عادالنه و به نفع کشورمان خواهد بود. ■ دلجویی از متهمان ترور دانشمندان هسته ای

ســخنگوی دولــت در ادامــه، در پاســخ به پرسشــی دربــاره اظهــارات مازیــار ابراهیمــی، یکــی از متهمــان تــرور دانشــمندا­ن هســتهای کــه در دولــت گذشــته، اعترافــات وی از تلویزیــون پخــش امــا در نهایــت آزاد شــد، گفــت: ایــن اتفــاق در دولت ما رخ نــداده و مــن هــم اطالعــی از این پرونــده نــدارم، امــا در گفتوگوهایی کــه در ایــن باره داشــتهام، مشــخص شــد اعترافاتی از ســوی افرادی انجام شــده که درســت هم بوده اســت، اما در کنار آن اعترافاتی هم انجام شــده کــه کار کارشناســی درباره آنهــا انجام نشــده اســت. ربیعــی بــا بیــان اینکه کارشــناس این پروندهها، کارشــناس ضدجاسوسی نبود و کارشناسان حوزه دیگری بودهاند کــه در این پرونده کار کردهانــد، اظهار کرد: همان موقع هم از ایــن افــراد دلجویــی و عذرخواهــی شــده اســت، ضمــن اینکه بنــای این دولــت آن اســت کــه در دســتگاهها­ی زیرمجموعــ­هاش چنیــن اتفاقاتی رخ ندهد و تکرار نشود.

او بــا اشــاره بــه اینکــه دربــاره پاســخگویی دربــاره این مســائل بهتر اســت من وارد نشــوم و افراد مسئول در ایــن باره وارد شــوند، تصریح کرد: وقتــی کار غیرکارشناس­ــی در چنیــن پروندههایی صــورت میگیرد، چنین تبعاتی را هم شاهد خواهیم بود. ■ سیف و عراقچی مدیران پاک و سالم هستند

ســخنگوی دولــت همچنیــن در واکنــش بــه اظهــارات اخیــر احمــد عراقچــی درباره اخالل در بــازار ارز، از زحمات سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی و عراقچی تشــکر کرد و گفت: آنــان مدیران پاک و ســالم مــا بوده و هســتند، امــا بحثی که صــورت گرفته بر سر سیاســتهای تزریق ارز به بازار اســت و نهایتــاً به تزریــق ارزی که غیر از صرافیهــا در بــازار صــورت گرفت، خالصه شده است. ربیعی با طبیعی توصیف کردن مداخله دولت در بازار ارز، آن را در ســایر کشورهای همسایه نیز مسبوق به سابقه دانست و گفت: هــر اقدامــی کــه در زمینــه سیاســت مداخلــه در بــازار ارز بوده مســئولیت آن بــه عهده دولت اســت، ضمن آن کــه بــه صرافیها هــم بانــک مرکزی مجــوز میدهــد و صرافیها بــا مجوز بانک مرکزی میتوانند ارز بفروشــند. بنابرایــن مجوز دســت بانــک مرکزی اســت و هر روشی بانک مرکزی اقدام کند آن مجوز تلقی میشود.

ربیعی بــا تأکید بر اینکــه دولت از برخــورد با تخلــف حمایــت میکند، اضافــه کــرد: مــا مطمئن هســتیم که آقــای ســیف و عراقچــی ســود و نفــع شــخصی نداشــتند، بلکه به نفع بازار و بــا هدف کنترل بــازار در آن مداخله کردهانــد اما اینکــه نقد این سیاســت که آیا درســت بوده یا خیر، مرجع آن مشخص است. ■ الــزام فیفــا بــرای حضــور زنــان در ورزشگاه برای همه کشورهاست

ســخنگوی دولــت دربــاره مســأله حضــور زنــان در ورزشــگاهه­ا نیــز بــا بیــان اینکــه الــزام فیفا فقط بــرای ما نیســت و برای همه کشــورهای عضو فیفــا اســت، اظهــار کــرد: بــا در نظــر گرفتــن دغدغههای مــردم و نهادها، هماهنگیهــ­ا صــورت میگیــرد تا در دیدارهــای ملــی زنان حضور داشــته باشــند. از ایــن رو به همین انــدازه که دکتر سلطانی فر و همکارانش تالش میکنند از دغدغهها بکاهند و حضور را فراهم کنند مــا هم کمک میکنیم تــا آرام آرام بــا فراهــم کــردن ایــن زیرساختها یک رفتار منطقی ایجاد شود. سخنگوی دولت در ادامه، دلیل برکنــاری مدیرعامــل ایران خــودرو را افزایــش عمــدی و بــدون هماهنگی قیمــت خــودرو و ممنــوع الخروجــی مدیرعامــل ســایپا را نیــز ناشــی از شکایت مشتریان اعالم کرد. ■ دولــت موافــق تشــکیل وزارتخانه جدیدنیست

ســخنگوی دولــت در پاســخ بــه پرسشــی دربــاره ارســال نامــه دولــت بــه شــورای حــل اختــالف قــوا درباره قانــون تشــکیل وزارت میــراث فرهنگی گفت: دولت موافق تشــکیل وزارتخانــ­ه جدیــدی نیســت و نیــاز بــه ایــن کار نمیبینــد، ضمــن اینکــه ســازمان میــراث فرهنگــی بــا چابکی بیشــتر کار خــود را انجــام میدهد، از ایــن رو معــاون امــور مجلــس رئیس جمهــوری، موضــوع تشــکیل وزارت میــراث فرهنگــی را پیگیــری میکند، اینکــه به چــه روشــی و از کدام مســیر پیگیری میکند، اطــالع دقیق ندارم؛ باید منتظر بمانیــم که اصل موضوع چه خواهد شــد و پیشــنهاد چه کســی منتفی میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran