Iran Newspaper

ورودعلمابه­مباحثهدوآی­تاهلل

واکنش ها به جدال رسانه ای آیت اهلل یزدی و آملی الریجانی ادامه دارد

-

گروه سیاســی/ «دعوای طلبگــی» یا «حســاب و کتــاب دو عالــم دینی»؛ هنوز روی تعبیــر واحدی از جدال لفظی روزهــای اخیــر بیــن آیــتاهلل محمــد یزدی و آیتاهلل صــادق آملی الریجانی توافق نشــده. تا اینجا تنها موضوع واحد سیاســیون درباره این جدل آن اســت که باید زودتر تمام شود و ای کاش «علنی» نشــده بود. روز شــنبه خبری منتشــر شد مبنــی بر اینکــه آیــتاهلل یــزدی در یکی از ســخنرانیه­ای خــود انتقاداتــ­ی جدی بــه آیتاهلل آملــی الریجانــی وارد کرده و از آن جملــه بــه بهانه شــایعه مهاجرت وی بــه نجــف، صالحیــت علمــی وی را زیر ســؤال برده است. خبر این سخنرانی نهایتــاً روز یکشــنبه بــا واکنــش آیــتاهلل آملی الریجانی مواجه شــد که در نامهای که لحن آن بی سابقه بود، آیتاهلل یزدی را بــه مــواردی چــون «توهین» مکــرر به اشــخاص و نداشــتن صالحیــت علمی متهمکرد.

موضعروزنام­ههایدوشنبه ازتوصیهتاگ­الیه

واکنشهای جدی به نامه روز یکشنبه آیتاهلل آملی الریجانی به آیتاهلل یزدی از روزنامههای روز دوشنبه آغاز شد؛ جایی که هم میشد مواضعی گالیهآمیز دید و همتوصیههای­یدوستانه.وجهتوصیهآم­یز ماجرا را روزنامههای­ی چون کیهان بیشــتر مــورد توجــه قــرار داده بودنــد. جایــی که ایــن روزنامــه در مطلبی به قلم حســین شریعتمداری، هشدار داد که علنی شدن ایــن اختالفــات میتواند بــه «پیامدهای نامطلوبــی» منجــر شــود. مدیر مســئول روزنامه کیهان نوشــت: گرچه «بررســی و کشــف واقعیــت ماجــرا» میتواند باعث «پیشگیری» از بروز آسیبهای احتمالی در جریان هر اختالفی شود، اما در نهایت توصیــه کــرد کــه مــورد «شــخصیتهای اثرگــذار و مخصوصــاً وقتی پــای عالمان برجســته دینــی در میان اســت، بــا موارد عادی تفاوتهای درخور توجهی دارد که رعایــت آن از ســوی آنان ضرورتی حیاتی و اجتنابناپذ­یر اســت.» اما روزنامههای­ی چــون «رســالت» و «جــوان» ایــن ماجــرا را بــا گالیههــای جدیتــر و برجســتهتر­ی مطــرح کردند. روزنامه جــوان از دو طرف ایــن اختــالف پرســید کــه «مــردم کجای دعوای شــما هســتند؟» و همزمــان از دو نفر خواست «ماهواره ببینید و شبکههای مخالــف نظــام را نگاه کنید، فیلترشــکن نصبکنیدوبه­توئیتروتلگ­رامفیلترشد­ه بروید، ســایتهای معاند و فیلترشــده را بخوانیــد و ببینیــد چگونــه آبــروی نظــام برخاسته از آرمانهای اسالمی یک ملت و امامشــان را حــراج زدهایــد.» روزنامــه رســالت هم دعــوای علنی بیــن آیتاهلل یزدیوآملیا­لریجانیراب­ه«مقتل»بردن «مصلحت» و «دشمن شادکن» خوانده اســت. روزنامه جمهوری اســالمی هم از قول مردم این سؤال را مطرح کرده که چرا ایــن دو نفر «به جای اینکــه الگوی اخالق و مدارا باشــند، در شــرایطی که مشکالت مــا چیز دیگــری اســت، چرا به جــان هم افتادهاند؟»

توصیههایمر­اجعتقلید

امــا بــرای از راه رســیدن مــوج اصلی واکنشهــا بــه اتفــاق روز یکشــنبه بایــد ساعاتی تا ظهر روز دوشنبه صبر میشد؛ جایــی کــه چهرههــای روحانــی و متنفذ در قــم وارد ایــن مجادلــه شــدند و بــه موضعگیــری پرداختنــد. مهمتریــن آن توصیه مکتوب آیتاهلل مکارم شــیرازی بــه دو طــرف ایــن مجادلــه بــود. جایــی که ایــن مرجع تقلید نوشــت: «بــرادران عزیــز! تجربــه نشــان داده کــه ایــن گونه درگیریهــا هرگــز نتیجــهای جــز روشــن شدن آتش فتنه و اختالف در میان مردم ندارد. به همه شــما احترام میگذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همه شما عزیزان دعــا میکنــم کــه بــه ایــن وضــع خاتمه دهید و حتــی اگر افرادی پادرمیانی کنند تــا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند، بســیار بجاست.» شــامگاه دوشــنبه هم آیــتاهلل نــوری همدانــی در تماســی تلفنــی با رؤســای پیشــین قــوه قضائیه، از آنــان خواســت با هر شــکلی که صالح میداننــد، این موضــوع حل گــردد و بار دیگر یأس و ناامیدی دشــمنان را فراهم ســاخته و موجبات خرســندی دوســتان انقالب را فراهم آورند. آنطور که ســایت شــفقنا گــزارش داده، ایــن مرجع تقلید شــیعه در تماسهــای خــود بــه طرفین تأکید کرده اســت: «موضــوع پیش آمده موجب ناراحتی دوستان نظام و انقالب و خوشحالی دشمنان گردید.»

حوزویانقم،پیگیرپایان­دعوا

در همــان حوالــی ظهر دوشــنبه هم جمعی از حوزویان قم آستینها را برای واکنــش بــه ایــن جــدال بــاال زدنــد؛ ابتدا نامهای منتســب بــه «جمعــی از طالب و فضــالی حــوزه» بــه آیــتاهلل آملــی الریجانــی و آیــتاهلل یزدی منتشــر شــد کــه در آن جــدال بیــن ایــن دو «مباحث طلبگــی» خوانده شــده بود کــه نباید به کف جامعه کشــیده میشــد. به گزارش تابناک نویسندگان نامه همچنین نسبت به «سوء اســتفاده بدخواهان از حواشی» ایــن دعوا هم هشــدار داده بودند. در این نامه تأکید شــده که «شایسته است لحن تعابیــر و انتقادات خود را با کمال ســعه صــدر بیان داریــد تا مبــادا گرگهایی که دندان تیــز کردهاند برای نظام، از بیانات شــما، خوراک خود را برگیرند.» اما نکته اینجاســت که نویســندگا­ن نامــه در پنج بنــد به صورت مســتقیم آیــتاهلل آملی الریجانی را مورد خطاب خود قرار دادند و از وی بابــت نامــه علنــی بــه آیــتاهلل یــزدی به ســختی انتقاد کردنــد و تلویحاً او را مقصــر اصلی بــاال گرفتن این جدال دانستند. ساعتی پس از این نامه هم نامه دیگری این بار با امضای بســیج طالب و خطاب به آیتاهلل جنتی منتشــر شد. در این نامه خطاب به دبیر شــورای نگهبان با اشــاره به حواشی رخ داده میان 2 فقیه شــورای نگهبان خواسته شــده بود اجازه ندهنــد این اختالفات موجب دلســردی مردم و شــادی دشــمنان شــود. شامگاه دوشــنبه هم آیــتاهلل جنتی پاســخ این نامــه را داد و در آن نوشــت: «دشــمنان طمع و شــادی نکننــد و دل به اختالفات ظاهــری نبندنــد؛ مســئوالن در عیــن اختالف نظر و ســلیقه، در راه آرمانهای انقــالب و دشــمنی بــا دشــمنان، یکــدل و یکصــدا هســتند.» بــه گــزارش الف در بخشی از پاسخ شامگاه دوشنبه آیتاهلل جنتی به بســیج طالب آمده است: «من امــروز در گفتوگویی که با این دو بزرگوار داشتم، هر دو بر حفظ آرمانهای انقالب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهــوری اســالمی ایــران و نیز پرهیــز از اختالفــات و بهانــه نــدادن بــه دســت دشــمنان مــردم و نظــام تأکیــد داشــتند و انشاءاهلل بزودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.»

ازتأسفسخنگ­ویدولت تاتفسیرسخن­گویشوراینگ­هبان

اما از میان مقامات رســمی کشور هم چند نفــری در ایــن رابطه واکنشنشــا­ن دادهانــد. علــی ربیعی ســخنگوی دولت در روز دوشــنبه گفت که «متأسفم از این قبیــل مجــادالت که نــه به نفــع جامعه اســت و نه مســألهًو مشــکلی از مــردم را حل میکند. صرفا میتوان این موضوع را نظــر شــخصی دانســت و یقیــن دارم روحانیت یکــی از ارکان جامعه اســت.» ســاعاتی قبل از آن اما ســخنگوی شورای نگهبان طور دیگری به این ماجرا واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «در هر جمعی ازجمله شــورای نگهبان دعوای طلبگــی طبیعــی اســت؛ گاهــی صداها بلندشــده و مباحــث داغ، لیکــن بعــداز آن دوستیها پابرجاســت.» وی در ادامه نوشــت: «دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختالف نظر، باهم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است: دشــمن اصلی را با دوســتانی کــه با آنها اختالف نظر داریم، اشتباه نگیریم.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran