Iran Newspaper

ایران؛ پیشرو در مقابله با تروریسم سایبری

- سوسن صادقی خبرنگار

چندی پیش بود کــه امیر ناظمی معاون سازمان فناوری اطالعات از دستور رئیس جمهــوری بــه وزارت ارتباطــات و فناوری اطالعات برای کمک به امنیت ســایبری حــوزه آب و بــرق خبــر داد. در پــی اعالم این خبر روزنامه ایران به ســراغ معاونان امنیتــی ســازمان فنــاوری اطالعــات و توانیر و کارشناســا­ن حوزه امنیت سایبری زیرســاخت حیاتــی کشــور رفــت تــا نظــر آنهــا را در ایــن بــاره جویــا شــود. آنهــا به یــک نکته مهم اشــاره کردند کــه هدف از دســتور رئیس جمهوری ایجاد همافزایی نهادهــای مختلف امنیت ســایبری برای مقابله بــا تهدیدات اســت. هرچند ایران پیشرودرمقا­بلهباتروری­سمسایبریاس­ت و بر خالف دیگر کشورها که آب و برق آنها با حمــالت ســایبری فروپاشــید­ه، تاکنون فروپاشی در این زمینه نداشته است. ■ تقسیمکاربر­ایباالبردن­قدرتامنیت سایبری

ابوالقاســ­م صادقــی، معــاون امنیت ســازمان فنــاوری اطالعــات دربــاره دســتور رئیس جمهوری به این ســازمان گفــت: رئیــس جمهــوری بــه مجموعــه نهادهــای امنیــت ســایبری (مرکــز ملی فضای مجــازی، پدافند غیرعامل، افتای ریاســت جمهوری (امنیت فضای تبادل اطالعــات) و وزارت ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات) دســتوری صــادر کــرده تــا بــا همــکاری و همافزایی اقدامهــای الزم را برای مقابله با تهدیدات ســایبری بهتر از قبل انجام دهند. به همین دلیل سازمان فنــاوری اطالعــات طبــق وظیفــهای کــه برایش تعریف شده در این کار ورود کرده تا به دیگــر نهادهای امنیتی و بخصوص وزارت نیــرو در خصــوص مقابلــه بــا تهدیداتسای­بریکمککند.

میثــم جعفــرزاده، مدیــر کل پدافند غیرعامــل وزارت نیــرو نیز معتقد اســت مسئولیت حوزه امنیت سایبری برعهده شــورای عالــی فضــای مجــازی اســت و مجموعههایـ­ـی ماننــد ســازمان فنــاوری اطالعــات، افتــا، پدافنــد غیرعامــل ذیل این شــورا با تقسیم کار فعالیت میکنند تــا بتوانند زیرســاخته­ای حیاتی کشــور را از هرگونه حمالت ســایبری محافظت کــرده و در صورت هرگونــه اختاللی با آن مقابلهکنند.

امیــد توکلــی طــراح و راهبــر امنیــت راهکارهای فنــاوری اطالعات و عملیات نیز معتقد است زیرساختهای حساس و حیاتــی نظیــر شــبکهها و ســامانهها­ی کنترل و نظــارت منابع انرژی، آب و برق، بخــش مهمــی از حاکمیــت هــر کشــور و حفاظــت ســایبری از آنهــا بخشــی از اســتراتژی دفاعی ملی کشورها محسوب میشــود. توکلــی گفــت: در پــی دســتور رئیس جمهــوری هر اقدام مثبتی در این راستا، در صورت همراهی با برنامهریزی صحیــح، تحلیل دقیق ریســک، طراحی جامــع و اســتاندار­د، پیادهســاز­ی قابــل اطمینانونظ­ارتمستمرمی­تواندمنجر به افزایش تابآوری صنعت و حاکمیت کشورشود. ■ تروریسمسای­بریاولویتد­شمنان

اماچراامنی­تسایبریزیر­ساختهای حیاتی کشــور اینقــدر اهمیــت دارد که با وجوداینکهن­هادیهایمخت­لفیدرزمینه امنیــت ســایبری فعــال هســتند، رئیس جمهــوری دوبــاره در ایــن زمینه دســتور صادر کرده اند؟

صادقی همچنین در ایــن باره گفت: سالهاســت که کشــور ما نیــز مانند دیگر کشــورها، تهدیــدات ســایبری در حــوزه زیرســاخته­ای حیاتــی کشــور و بحــث امنیت ســایبری را بدرســتی درک کرده و جــدی گرفته و یکی از کشــورهای پیشــرو در ایــن زمینه اســت. وی افزود: کشــور ما جزو اولین کشورهایی است که با ویروس اســتاکس نــت مــورد حمالت تروریســم سایبری قرار گرفته و ضربه خورده است، چرا که به گفته کارشناســا­ن حوزه امنیت ســایبری با ساخت و انتشــار این ویروس بــود کــه عصــر جدیــدی از ســالح جدید جنگی در دنیای ســایبری شــکل گرفت. این نوع حمالت با ویروسهای متنوعی که از سوی دشمنان تولید و از سوی هکرها منتشرمیشود­کماکانادام­هداردونمون­ه عینــی آن قطــع برق کشــور ونزوئــال بود. از ایــنرو آنالیزهــا­ی کارشناســا­ن امنیت ســایبری نشــان میدهد زیرساختهای حیاتیکشورب­یشازپیشبهم­راقبتهای ویژه نیاز دارد و کارشناســا­ن دنیا برای این نوع خطــرات در حــال تهیــه راهکارهای مقابلهایپی­شرفتههستند.

میثــم جعفــرزاده مدیــرکل پدافنــد غیرعامــل وزارت نیــرو نیز معتقد اســت تهدیــدات غیرطبیعــی کــه انسانســاز هســتند، اکنــون بــه شــیوههای ترکیبیهیبر­یدی از سوی هکرها ساخته و منتشر میشــوند. جعفــرزاده گفــت: یکــی از راههای صدمه به کشورها نفوذ هکرها به شــبکه تولید، انتقال، فوق توزیع، خانگی آب و بــرق اســت از آنجایی که مجموعه آب و برق به هم پیوســته است. بنابراین اگر هرکــدام از این بخشها دچار اختالل شوند تا آخرین مرحله انتشار مییابند و صدماتجبران­ناپذیریوار­دمیکند.

او بــا بیــان اینکــه در دنیــا نمونههای زیادی از اختالل ایجاد شده در زیرساخت حیاتی کشورها وجود دارد، افزود: در سال 2003 تأسیســات هســتهای اوهایــو مورد حمالت سایبری قرار گرفت و کل شبکه از کار افتاد. در همین سال برق شمال شرق امریکا قطع شد. انتشــار ویروسی در سال 2015 برق کشــور اوکراین را دچار اختالل و قطع کرد. جعفــرزاده در ادامه گفت: با شرایط کنونی تحریمی که کشــور ما دارد بایــد این مهم را بپذیریم که جنگ پایان نیافتهوبهش­کلهایتروری­سماقتصادی، ســایبری ...و ادامــه دارد. اتفاقی که اکنون رخ داده حمــالت ترکیبی اســت و امریکا بــا ادامــه حمــالت تروریســتی ســایبری، اقتصــادی ...و میخواهد آســتانه تحمل مردم را پایین آورد و یکی از راهها آســیب به آب، برق ...و است. وی افزود: صنعت بــرق مــا خوشــبختان­ه نقطه قوت کشــور اســت و تاکنــون بــر خالف دیگر کشــورها فروپاشی نداشــتهای­م. قطعاً دشمنان در تالش هستند این نقطه قوت ما را هدف قــرار دهند و اختــالل ایجاد کننــد ولی ما همه به مقابله با این تهدیدات رفتهایم.

امید توکلی، کارشــناس حوزه امنیت ســایبری نیــز بــا بیــان اینکــه تهدیدهای زیرســاخت حیاتــی نظیــر صنعــت آب و بــرق نیــز بســیار متنــوع اســت، گفــت: آسیبهای ســایبری زیرساختی بسیاری از کشــورها را درگیر کرده اســت. به طوری کــه در روزهــای اخیــر بخــش اعظمــی از کشــور انگلیــس تحــت تأثیــر خاموشــی گســتردهای قرار گرفت. حمالت سایبری متعدد به شــبکه برق ونزوئال این کشــور را بــا بحرانهــای متعــدد روبــهرو کــرده اســت. ترکیه نیز بر اثر حمالت ســایبری در ســالهای گذشته، تحت تأثیر عواقب خاموشــی در شــبکه بــرق خــود بــوده و متحملهزینه­هایاقتصادی­واجتماعی زیــادی از ایــن بابت شــدهاند. در گذشــته نیز از حمالت سایبری بهعنوان زمینهای بــرای اقدامــات سیاســی و نظامــی علیه کشــورها نظیر گرجســتان اســتفاده شده است. ■تقویــت امنیــت زیرساختهای­حیاتی

با توجه به اینکه بخشهای مختلفی ســایبری بــا درامنیتسای­بریفعالهست­ند،معاونت امنیت سایبری سازمان فناوری اطالعات قرار اســت چه اقدامهایی را سرلوحه کار خود قــرار دهد تا با دیگر نهادها از جمله پدافنــد غیرعامــل وزارت نیــرو، افتــای ریاســت جمهــوری و پدافتــد غیرعامــل کشور موازی کاری صورت نگیرد؟

ابوالقاســ­م صادقــی در ایــن بــاره گفــت: بخــش امنیــت ســایبری وزارت ارتباطات در جریان کارهای انجام شده دیگر نهادها قرار گرفته و ســعی میکند تنهــا قابلیتهایی را که در این ســازمان وجــود دارد بهعنــوان ارزش افــزوده بــه آن بخشهــا اصافه کنــد به عبارتی تنها بهدنبــال همافزایــی اســت. صادقــی بــا اشــاره بــه اینکــه قرار اســت ســازمان فناوری اطالعات خدمات جدیدی را به خدماتــی که این بخشهــا ارائه دادهاند اضافه کند تا موازی کاری صورت نگیرد، افزود: وزارت ارتباطات زیرساختهای­ی را در اختیــار دارد کــه بعضــاً میتوانــد خدمات منحصربه فــردی را ارائه دهد. بــه همیــن دلیــل یکــی از فلســفههای دســتوری رئیــس جهمــور بــه وزارت ارتباطات نیز همین موضوع بوده است. نوع رصدها، تحلیلها و هشدارهایی که در ایــن وزارت صــادر میشــود بهدلیــل قابلیتها و دسترســیها­یی که به شبکه اینترنــت ...و دارد متفــاوت از ســایر نهادهای امنیت ســایبری مانند پدافند غیرعامــل وزارت نیــرو اســت. بنابرایــن میتــوان ارزش افــزوده و خدمــات جدیــدی را برای تکمیل به بخش قبلی انجام شده اضافه کرد.

وی در ادامــه گفت: توانیــر باید بداند که نــوع کمکهایی کــه وزارت ارتباطات میتواند به آنها ارائه کند با سرویسهای باارزشــی کــه ســایر مجموعههــا ارائــه میدهنــد، بســیار متفــاوت اســت. وزارت ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات اشــراف بیشــتری روی بخــش ترافیــک و زیرســاخته­ای ماهــر داشــته و بــا اپراتورهــ­ای مختلف تعامــل ایجاد کرده اســت تا بتواند دادههای بهتر و بیشــتری را رصد کرده و کشــف کنــد تا برای بخش امنیت ســایبری توانیر و زیرســاخته­ای حیاتــی کشــور مفیــد باشــد. امــا در ایــن میان میثم جعفــرزاده مدیــرکل پدافند غیرعامــل وزارت نیــرو معتقــد اســت همافزاییهـ­ـا بهتــر اســت از یــک مرجع تصمیم گیر انجام شود تا اقدامها مؤثرتر شود.

امیــد توکلی نیز در ایــن زمینه اعتقاد دارد کــه همافزایــی نهادهــای متولی در صــورت تعریف دقیــق محــدوده ورود و ظایف هر یک از آنها، میتواند راهگشای صنعــت و جلوگیــری از ســردرگمی دســتگاهها­ی اجرایــی و حتــی بخــش خصوصیباشد.

توکلیگفت:سازمانپداف­ندغیرعامل براســاس اســناد باالدســتی و اساســنامه خود، تبییــن، راهبری، نظــارت و ارزیابی طرحهای پدافندی دستگاههای اجرایی و زیرســاخته­ای حســاس و حیاتــی را برعهده دارد. همان گونه که امیر ناظمی رئیــس ســازمان فنــاوری اطالعــات نیــز اعالم کرده است، امنیت زیرساختهای غیرحســاس در حوزه مسئولیت سازمان فناوریاطال­عاتاستوورو­داینسازمان در حــوزه زیرســاخته­ای حیاتــی جهت کمک به دیگر نهادهای حاکمیتی است. وی افزود: ورود سازمان فناوری اطالعات به مقوله امنیت زیرساختهای حیاتی، بهعنــوان بــازوی اجرایی مرکــز مدیریت راهبــردی افتــا در حــوزه امنیــت، زمانــی میتواند مؤثر و منشــأ خدمات باشــد که به توانمندیها­ی گســترده شــرکتهای خصوصــی و محصوالت داخلــی در این حوزه اعتماد داشته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran