Iran Newspaper

«روسی»‌در‌سینماهای‌ایران

-

اکران فیلم «روســی» به کارگردانی امیرحســین ثقفــی بعــد از کــش وقوسهــای فــراوان از امــروز آغــاز میشود؛ فیلمی که راه نیافتنش به جشنواره فیلم فجر با حاشیههایی همراه شد و خیلیها منتظر اکران آن بودند تا بتوانند کیفیتش را ارزیابی کنند.

فیلــم «روســی» جدیدتریــن فیلــم ایــن روزهــای سینمای ایران اســت. کارگردان این فیلم پیش از این بــا «مرگ کســب و کار من اســت» و «همــه چیز برای فروش» توانسته بود نگاه مثبت منتقدان را جلب کند و جایزه ویژه انجمن منتقدان سینما و تندیس و دیپلم افتخــار ویــژه هیــأت داوران بخش هنــر و تجربه را هم بگیرد. «روســی» اما مثل آن دو فیلم اینقدرها خوش اقبال نبود. این فیلم برای ســی وهفتمین جشــنواره فیلــم فجر فرم پــر کرد اما هیأت انتخــاب بعد از بازبینــی فیلمهــا، «روســی» را رد کردنــد و ایــن فیلم نتوانست مجوز حضور در جشنواره را بگیرد. به همین دلیل اسفند ماه و حدود یک ماه بعد از جشــنواره در سینماتک خانه هنرمندان فقط در چند ســانس به نمایش درآمد

البتــه عــدم حضــور «روســی» در جشــنواره فیلــم فجــر باعــث شــد بعضــی از منتقــدان مقابــل هیــأت انتخاب قرار بگیرند و از تصمیمهای آنهــا انتقاد کننــد. به عنوان مثــال کیوان کثیریان در دفاع از فیلم ثقفی نوشت: «دو فیلم خوبی ماننــد «جاندار» و «روســی» با چه منطق و دلیلی باید از جشنواره بیرون بماند و شاهد حضور دو فیلم بسیار ضعیــف در بخش مســابقه باشــیم؟» شــاهرخ دولکو بــه عنــوان یکی از اعضــای هیأت انتخاب هــم یکی دو روز قبــل از جشــنواره در پاســخ بــه این نقدها نوشــت: «موضوع این اســت که این فیلمها در یک مســابقه با 20 فیلــم دیگر نمره کمتری آوردنــد. اصالً باید بگویم گاهــی اوقات اینطور میشــد که برخــی از فیلمها تنها یــک رأی کم میآوردند و بر همین اســاس نتوانســتن­د بــه بخش مســابقه راه پیــدا کنند. مســأله «ژن خوک» و فیلم ســینمایی «روســی» به کارگردانی امیرحســین ثقفــی هم به همیــن ترتیب بــود و اینطور نبــود که هر هفت نفر ما بگوییم این 2 فیلم بد هســتند بلکه اینها آثاری بودند که ما خیلی درباره آنها بحث کردیم و آنها تنها نمره کمتر از سایرین گرفتند.» با همه این حاشــیهها اکران «روســی» از 30 مرداد در ســینماهای کشور به ســرگروهی باغ کتاب آغاز شــده اســت. فیلمــی اجتماعی که علی اکبر ثقفی تهیه کننده آن اســت و ســتاره هم کم ندارد؛ طناز طباطبایی، امیر آقایی، صابر ابر و میالد کی مرام و با همین ســتارهها و با وجود نظرات ضــد و نقیــض منتقــدان بعضیهــا آن را یکی از شــانسهای اکران پایان تابستانمید­انند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran