Iran Newspaper

دو‌نماینده‌در‌تله‌ توصی ‌هنام ‌ههای‌سفارش‌خودرو

- احمدی نماینده زنجان عزیزی نماینده ابهر

گــروه سیاســی/ دو نماینــده مجلــس پنجشــنبه و جمعه را در زنــدان اوین ســپری کردند؛ محمد عزیــزی نماینده ابهــر و فریــدون احمــدی نماینده زنجان. خبر بازداشــت آنها شامگاه چهارشنبه منتشر شد و آنطور که دیروز یکی از اعضای هیأت رئیســه مجلــس بــه «ایــران» گفت، بــه دلیل تعطیــالت آخر هفتــه امکان تودیع وثیقه برای آزادی این دو مهیا نشــده است. آن طور که روز پنجشنبه علیرضا ســلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به «فارس» خبر داده بود، این دو نماینده مجلس در ارتباط با پرونده «تخلف» در شــرکت سایپا بازداشت شدهاند.

اولیــن بــار خبــر بازداشــت عزیزی و احمــدی را یاشــار ســلطانی، فعال رســانهای در صفحــه توئیتر خود منتشــر کرد. ســاعاتی پــس از آن این خبر توســط علیرضا ســلیمی عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تأیید شــد و شــامگاه پنجشــنبه هم غالمحســین اســماعیلی، ســخنگوی قــوه قضائیه در یــک گفتوگــوی تلویزیونــ­ی توضیحات بیشــتری درباره این بازداشــت داد. ســخنگوی قــوه قضائیــه گفــت: دو نماینــده در ارتباط بــا پروندهای که درخصوص فروش محصوالت شــرکت سایپا از مدتها قبل در دادگستری و دادســرای تهــران تشــکیل شــده بــود، بازداشــت شــدند. وی افــزود: ایــن دو نماینــده در فرآینــد تحقیقــات دادســرا مکــرراً احضــار شــده بودنــد و از آنهــا تحقیقــات الزم بــه عمــل آمــده بود. اســماعیلی ادامــه داد: تأمینی کــه مدنظر بازپــرس دادســرا بــوده صــادر شــده و نماینــدگا­ن مــورد اشــاره وثیقــه مــورد نظر دادگاه را نتوانســتن­د بســپارند و در نتیجــه بــه موجــب قانــون بازداشــت شــدند. وی خاطرنشــان کرد: هرگاه وثیقه تعیین شده را بسپارند از زندان تا پایان جلسه دادرسی آزاد خواهند شد.

پیشتــر روز 22 تیرمــاه احمــد توکلــی، عضو مجمع تشــخیص مصلحت نظام در نامــهای به رئیس قوه قضائیه از بازداشــت چند ســاعته محمد عزیزی خبــر داده بود. توکلی در آن نامه فاش کرده بود که دادگاه مبــارزه با مفاســد اقتصــادی روز 20 تیرماه محمــد عزیزی، نماینده ابهر در مجلس را احضار و برای او وثیقه پنج میلیارد تومانی صادر کــرده بود امــا این نماینــده از تودیع وثیقه خودداری کــرده و در نهایت «التزام به حضور با قول شرف» آزاد شده است. در آن نامه هیچ اشــارهای به اتهــام این نماینده مجلس صــورت نگرفته بود. ایــن در حالی بود که پیــش از این برخی وبســایتها­ی خبری و همچنین برنامه تلویزیونی «پایش» شــبکه یک ســیما، محمد عزیزی را متهم کرده بودند که خواســتار ترخیص سریع کاالهای شرکت «پارس حیات» صاحب برند «مولفیکس، پاپیا و تِنو»، به عنوان یکی از تأمین کنندگان بازار پوشک ایران شده است، در حالی که ترخیص این کاالها «غیرقانونی» بوده است.

بازداشت این نمایندگان در حالی اتفاق افتاده که روز پنجشنبه علیرضا سلیمی در گفتوگوی خود با «فارس» تأکید کرد که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از این موضوع مطلع نبوده اســت. اســداهلل عباســی ســخنگوی هیأت رئیســه مجلس نیز در گفتوگو با ســایت «موج رســا»، از رسانههای محلی اســتان زنجان با بیان اینکه خبر دستگیری دو نماینده استان زنجان از کانال موثقی به دســت ما نرســیده اســت، اظهار کرده بــود: «ما این خبر را شــنیدیم امــا خبر یا نامه رســمی دریافت نکردیم.» دیــروز نیز یک عضو هیأت رئیسه مجلس به «ایران» گفت که پیگیری وضعیت این دو نماینده بــه صــورت پراکنــده در حال انجام اســت اما بــه دلیل تعطیلــی مجلس و نبودن نمایندگان در تهران هنوز هیأت رئیســه اقدام رســمی در این باره را آغاز نکرده است.

آنطــور کــه این عضــو هیأت رئیســه بــه «ایران» دربــاره جزئیات بیشــتر اتهامــات ایــن دو نماینده گفــت، احمدی و عزیــزی به دلیــل توصیههایی که برای برخی از مشــتریان عمده و نمایندگیها­ی خاص ســاپیا داشــتهاند هــم اکنــون در مظان اتهــام هســتند. گویا ایــن توصیهنامهه­ــا در چارچوب ســفارشهای عمــده خودرو صورت گرفتــه بود. وی توضیــح داد که هیأت رئیســه مجلس از مدتی پیشــتر و به دنبال نامه تیرمــاه احمد توکلی قدری این پرونده را پیگیری کرده بود.

در جریان بازداشت محمد عزیزی در تیرماه اسداهلل عباسی، سخنگوی هیــأت رئیســه مجلــس بــه ایــن اقــدام اعتــراض کــرده بــود و گفته بــود که «نماینده مصونیت دارد زیرا نماینده فرار نمیکند و در اختیار است از این رو نبایــد با نماینــده همچون تبهکار برخورد شــود.» آن زمــان هم به گفته عباســی بازداشــت محمد عزیزی بدون اطالع هیأت رئیسه مجلس انجام شده بود. حتی در جلسهای که در همان تاریخ هفته آخر تیرماه اعالم شد، قرار بر این بود که مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس برای بررسی این اتفاق با رئیس قوه قضائیه هم دیدار داشته باشد و دلیل بازداشت نماینده مجلس بدون اطالع هیأت رئیسه را پرس و جو کند. جلسهای که هیچگاه از برگزاری آن خبری منتشر نشد.

روز پنجشــنبه در شــرایطی اتهــام ایــن دو نماینــده مجلــس مرتبــط بــا تخلفاتی در شــرکت خودروســاز­ی «سایپا» اعالم شــد که خبرگزاری فارس روز 9۱ مــرداد گــزارش داده بــود کــه جــواد ســلیمانی، مدیرعامــل گــروه خودروســاز­ی سایپا، به مدت شــش ماه ممنوعالخرو­ج شده است. پیش از آن هم غالمحســین اســماعیلی، ســخنگوی قوه قضائیه، درباره بازداشــت مدیران ارشــد سایپا گفته بود پروندهای که تشکیل شده «۵2 متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند».

محمــد عزیــزی و فریــدون احمدی هــر دو از اعضای کمیســیون صنایع مجلــس هســتند. فریــدون احمــدی در دولتهــای نهــم و دهــم معــاون وزیــر بازرگانــی، قائم مقام وزیــر صنعت، معدن و تجــارت و رئیس هیأت عامل ســازمان ایمیدرو بــود. محمد عزیزی هم در همان دولتها مشــاور مدیرعامل سایپا و مشاور وزیر اقتصاد بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran