Iran Newspaper

ما امتیاز ویژه نمی خواهیم حقوق برابر ما را رعایت کنید

- سهیل معینی مدیر مسئول ایران سپید و رئیس انجمن باوران

برخــی مناســبتها­ی ســاالنه مانند هفتــه دولت، روز جهانی افراد دارای معلولیت یا مناســبتها­ی خاصتــری ماننــد روز جهانــی عصــای ســفید فرصتهایی برای طرح مهمترین درخواستهای اجتماعی شهروندان معلول از دولت یا در معنای وســیع آن نظــام حاکمیتی کشــور تلقی میشــوند. تــا اگــر در ایام ســال ایــن درخواســته­ا در غوغای روزمــره رســانهها کمتر مورد توجه قــرار میگیرند، ایــن مناســبتها حداقــل فرصتهایــی باشــند بــرای رســاندن صدای ایــن گروههــای اجتماعی به گوش مســئوالن یــا راهروهــای پیــچ در پیــچ تصمیمگیری تا شــاید گرههــای زنجیره مشــکات متعدد و در هم تنیده میلیونها تن از شــهروندان معلول کشور باز شود.

بویــژه اگر توجــه کنیــم در هنگامه تحمیــل تحریمهــای ظالمانه علیه کشــور و پیامدهای اجتماعی ایــن تحریمها از جمله گروههایی کــه متحمل بیشــترین آســیب و محرومیت میشــوند افــراد معلول بخصوص شــهروندان معلول فاقد شــغل و متکی به مستمریهای دستگاههای حمایتی، معلوالن شدید و بسیار شدید نیازمند مستمر، وســایل توانبخشــی و دارو بــرای معلوالن ســاکن مناطق روســتایی و محــروم هســتند. این گروه بیش از ســایر گروههــای دارای معلولیت بــه زیر خــط فقــر رانــده میشــوند. هفتــه دولــت میتوانــد فرصتی باشــد برای طرح مهمترین انتظــارات شــهروندان دارای معلولیت از مدیریــت مهمترین ســازمان حمایتــی حوزه افراد معلول کشــور. البتــه طــرح ایــن انتظــارات و توقعات تا جایــی قابل قبول اســت که در حیطــه اختیارات رئیس ســازمان بهزیســتی برای رفــع این نیازها باشد. با وجود جایگاه عمده این منصب در رأس مهمترین سازمان متولــی امــور شــهروندان معلول کشــور بررســی دقیق و کارشناســی مهمتریــن درخواســته­ای ایــن شــهروندان ذهن جســتوجوگر را به ســوی ســطوح دیگر مدیریتی کشــور و مؤثر در پاســخگویی به این درخواستها رهنمون میشود. ■ اجــرای کامل نظــام چند الیه رفــاه و تأمیــن اجتماعــی، مهمترین عامل ارتقای سطح زندگی شهروندان معلول:

نگاهــی بــه مهمتریــن درخواســته­ای اجتماعــی افــراد معلول ماننــد تطبیق مســتمریها و کمکهــای اجتماعی بــا نیازهای مالی گــروه هــدف، برخــوردار­ی مطلــوب افــراد معلــول از پوشــشهای بیمههای پایهای و تکمیلی ســامت، دسترســی مطلوب شهروندان به تجهیزات توانبخشــی، برخورداری شــهروندان معلول از مســکن مناســب همگــی در گــرو اجــرای کامــل نظــام جامــع رفــاه و تأمیــن اجتماعی کشور است. اجرای کامل این نظام جامع بار سنگین مالی انجام این تعهدات را از گردن ناتوان ســازمان بهزیســتی برداشــته و آن را به باالترین نهاد حمایت و رفاه اجتماعی کشــور یعنی شــورای عالــی رفــاه و تأمین اجتماعــی منتقل میکند. نهادی که مســئولیت باالتریــن ســطح سیاســتگذا­ری هماهنگــی و یکپارچهســ­ازی منابــع حمایتــی و تأمیــن اجتماعی کشــور را بــر عهده دارد با اجــرای کامل این نظام جامع و چند الیه رفاه اجتماعی اســت که همه شهروندان کشــور صــرف نظــر از برخــوردار­ی از ســامت جســمی یــا تحمــل محدودیتهــ­ای مختلف جســمی و حســی شایســته برخــوردار­ی از حداقلی از زندگی اجتماعی تلقی میشوند. ■ تحول اساسی در ساختار و نظام خدمات توانبخشی:

امــا تــا جایــی که بــه ســازمان بهزیســتی بــاز میگــردد مهمترین درخواســته­ای جامعه هدف شــهروندان معلول را از رئیس جدید ســازمان بهزیســتی میتوان در ایجاد بســتر الزم برای تحول اساسی در ســاختار و نظــام خدمــات ســازمان بویــژه در عرصــه خدمــات توانبخشــی فرمولــه و خاصه کرد. چابکســازی چشــمگیر عملکرد ســازمان بهزیســتی در حــوزه توانبخشــی از طریــق جــذب و انتقــال منابع انســانی متخصص بــه مراکز عملیات میدانی ســازمان یعنی صــف نخســت ارتباط مددجویان بــا بدنه مددکاری ســازمان یکی از مهمترین انتظارات گروههای مختلف معلولیتی از حوزه توانبخشی این ســازمان اســت. همچنیــن مکانیزه کــردن ثبت و ارائــه خدمات توانبخشــی در ســطوح مختلف در ســامانهها­ی الکترونیــ­ک و امکان ارزیابــی مــداوم کمیت و کیفیت خدمات ارائه شــده بــه مددجویان، اصاح سیاســتهای برون ســپاری خدمات از طریــق نظارت دقیق بر مراکز خصوصی ارائه خدمات توانبخشــی به شــهروندان معلول، تطبیــق نظــام پرداخــت یارانههــا به ایــن مراکز بــا ارزیابــی خدمات خروجــی آنها و ایجاد شــبکههای مراکز تخصصی گروههای مختلف معلولیتــی از ســطح دفاتر طرح و برنامه ســازمان تــا مراکز خدمات میدانــی از دیگــر انتظــارات مهــم ایــن گروههــا از حــوزه توانبخشــی سازمان است. ■ رعایــت حقوق برابر شــهروندان معلــول مهمتریــن انتظارات این شهروندان از دستگاهها و سازمانهای ملی:

بهعنوان شــهروند معلول ما امتیاز ویــژهای را نمیخواهیم فقط رعایــت حقــوق برابرمــان را در همــه عرصههای آمــوزش عمومی، فنیو حرفهای و امکان اشــتغال و رفــع تبعیضهای حقوقی، ذهنی از فرا روی رشــد و تعالی افراد معلول انتظار داریم. اگر سیاستهای همــه دســتگاهها، نهادهــا و ســازمانها­ی ملــی یــک ارزش محوری را ســرلوحه خــود قــرار دهند بخــش عمــدهای از نیازهــا و انتظارات شــهروندان معلــول خود بــه خود بــرآورده میشــود. ایــن ارزش به ســادگی و روشــنی عبــارت از طراحی و ارائــه خدمات بــه گونهای که همه شــهروندان صرفنظر از تفاوتهای جســمی، جنســیتی، سنی و اجتماعــی بتوانند بهطور برابر از این خدمات بهره گیرند. این ارزش مهمترین شاخص پیمان نامه جهانی حقوق افراد معلول است که خوشــبختان­ه کشورمان قریب 11 سال است که به آن پیوسته و خود را مکلف به رعایت مفاد آن کرده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran