Iran Newspaper

تقویت مشارکت گروههای مرجع اجتماعی

- محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

«صانــع» یکــی از اوصــاف خداوند اســت و هموســت کــه از نگاه دینــی ما خالق و آفریدگار جهان اســت. به بیانــی زیبایی شــناختی میتــوان گفت، بهنــام خدای آفریننــده هنــر و هنرآفریــن .... خداونــدی کــه بــا هــر صنعــش، نقشــی زیبا و بیمثــال را در جهان رقم زده اســت. از این نــگاه، هنرمند نیــز کاری خداگونه انجام میدهــد و با خلق مصنوعات هنری، احســاس آدمی را دگرگــون میکنــد. از ایــنرو اســت کــه هنرمنــدان از جایــگاه رفیعی در جوامع مختلــف خصوصاً در ایران اســامی برخــوردار هســتند. هنرمنــدان، فرهیختگان جامعه هستند و برای جامعه خود، مرجعیت دارند. هنرمنــدان هســتند کــه بــا کام و اثر خــود، جامعه را در مســیری جدید به حرکــت درمیآورند و مردم، خود را در آیینه هنر میبینند و هویت کســب میکننــد. نگاهــی به تجربه درخشــان انقاب اســامی، نشــان میدهد که هنرمنــدان از اقشــار و گروههای مختلــف در راه مقابله بــا مظالم طاغوت پیــش از انقاب، با رهبری امام راحــل(ره) انقاب را به جریان انداختند و به پدیدههای شــومی چــون نظام ارباب و رعیتــی و بیعدالتی با زبان هنر اعتــراض کرده و مــردم را به راه اصیل انقاب رهنمون شــدند. هنرمندان در ابیات و نوشــتههای خود، تابلوی نقاشی، موسیقی، مجسمه ...و حقوق مردم را ترسیم و مطالبه کردند.

این جایگاه هنرمندان و فرهیختگان پدیدآوردن انقاب اسامی در کنار مردم و رهبرى امام راحل غیرقابل انکار است.

توجــه به هنرمندان و فرهیختــگا­ن، جزو وظایف ذاتی نظام ما اســت. در نظام اسامی ما که رهبران آن، اهل و دوستدار هنر بوده و خود آراسته به زیور هنر هستند، باید ما هنر و هنرمندان را در صدر بنشــانیم و بر دیده بگذاریم، چرا که معتقدیم، تکریــم هنرمنــدان و معلمان، به معنای تکریم و منزلت بخشــیدن به همه ملت ایران است.

این ایده، زمانی جامه عمل به خود میپوشــد که در قدم اول، جامعه ببیند که هنرمند به بازى گرفته میشــود حرف هنر شــنیده میشود و این مهم وقتی مقدور استکهتشکله­ایاجتماعیخ­صوصاًدرزمینههنر­درچارچوبقا­نونبهرسمیت شناخته شود و مورد حمایت قرار گیرد تا هنرمندان، به نمایندگی از اقشار مختلف مــردم در ارتبــاط با امــورات خود تصمیمگیــر­ی کنند و در موضوعــات مختلف، با دولت تعامل داشــته باشــند و دولت بهعنوان خدمتگزار، ارتباط خود را با این قشر فرهیختهتدا­ومبخشد.

رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید با رأی 24 میلیونی انتخاب شد و بر همین اساس، این دولت متکی به آرای مردمی است و خود را در قبال اقشار مختلف مردم پاسخگو و مسئول میداند. از اینرو معتقدیم اصل 92 قانون برنامه توسعه ششم کشــور و اصــل 1٣1 قانون کار و تبصرههاى آن و البته با تفســیر موســع-نه مضیقمبنــا­ی عمل مــا در ارتباط بــا هنرمندان اســت. در این راســتا دســتورالع­مل نحوه تشکیل و فعالیت انجمنهای صنفی فرهنگی هنرى و رسانهاى و کانونهای مرتبط بهعنوان گام نخست، اگر چه دیر برداشته شده، اما به واقع، این اقدام مبنای تحول فکری بزرگی در ایران خواهد بود.

تشکلهایپدی­دآورندگانآ­ثارفرهنگیو­هنریایران،مبنایتعقلج­معیبرای اصــاح رویههای نادرســت و رفع مشــکات موجود خواهند بــود و به فضل خدای متعال، مسیر را برای ایران پایدار در آینده هموار خواهند کرد.

در اداره کشور ما به حضور تأثیرگذار و جاذب تودههاى مردم در حل معضات مهمی نظیر کودکان کار، اعتیاد، بزهکاری ...و که زیبنده کشــور عزیز ما نیست و نیز جلب مشــارکت مردمی در موضوعاتی نظیر معلوالن و مددجویان ما خواســتار و نیازمند همراهی و همکاری و مشارکت هنرمندان و فرهیختگان کشور هستیم تا این مسائل، در صدر توجهات اقشار آحاد جامعه قرار گیرد و با همت جمعی در مسیر کاهش و رفع آنها گام برداشته شود. جلب مشارکت اجتماعی برای همراهی دولت و ملت در حل مشکات، جز با حضور فعال هنرمندان میسر نخواهد بود.

امید است تا با همراهی هنرمندان و فرهیختگان، هر چه بهتر در جهت اعتای ایران عزیز گام برداریم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran