Iran Newspaper

از‎گزار ‎شدهندگان‎فساد‎حمایت‎م ‎یکنیم

سخنگوی قوه قضائیه از قطعی شدن محکومیت سه متهم امنیتی خبر داد

-

غالمحســین اســماعیلی، ســخنگوی قوه قضائیه در نهمین نشســت خبری خود، بــاز هــم از تالش ایــن قوه برای مبــارزه با فساد گفت و تأکید کرد که دستگاه قضایی بــرای اجــرای عدالت هیچ خــط قرمزی نمیشناسد.

به گزارش « ایران»، اسماعیلی دیروز در جمــع خبرنــگارا­ن، موضــوع مهمــی هــم در مــورد نقــش رســانهها در ارائــه گزارش وقوع فســاد گفــت و تأکید کرد که از گزارشدهندگ­ان، حمایت خواهند کرد: «همگان به موجب قانون موظف هستند اگــر در حــوزه مدیریــت خــود با فســادی روبهرو شدند حتماً موارد را به دادسراها، ســازمان بازرســی و دیوان عدالــت اداری گــزارش کننــد. اعــالم آمادگــی کردیم از یکایــک گــزارش دهنــدگان حمایــت و نسبت به تشویق گزارش دهندگان فساد اهتمام کنیم.» اســماعیلی البته شــرطی هــم بــرای تحقــق این وعــده خــود برای خبرنگاران گذاشــته: «منظــور از گزارش، گزارش به مراجع قضایی ذیربط است، تــا صحــت و ســقم آن توســط مقامــات ذیصالح بررسی شود. نه قانون، نه شرع و نه اخالق حرفهای به ما اجازه نمیدهد مفاســد ادعایــی را بــه جــای گــزارش بــه نهادهــای ذی ربــط در رســانههای ملــی و مکتــوب دیجیتــال یــا فضــای مجــازی منتشــر کنیم. قوه قضائیه و من به عنوان ســخنگو اعــالم آمادگــی میکنیــم در هر مــورد که گزارش فســادی به ما داده شــد حتماً رســیدگی و بررســی کنیــم و بعد از بررسی قانونی نتایج بررسیها را از طریق رسانه به عموم که دانستن حق آنهاست اطالعرسانی­کنیم.» ■ محکومیتسهم­تهمامنیتی

ســخنگوی قــوه قضائیــه همچــون هفتههای گذشته از پروندههایی گفت که به صدور حکم منتهی شده است: «ارس امیــری» بــه واســطه ارتبــاط بــا بریتیش کانســیل و نفــوذ فرهنگــی در جامعــه مــا، بــه تحمــل 10 ســال حبس و ۲ ســال محرومیت از حقــوق اجتماعی محکوم شــده و در حال تحمل کیفر است. «علی جوهری»، جاســوس رژیم صهیونیستی است که با ارتباط با سرویس موساد طی ســالیان متمــادی و انجــام مالقاتهای متعــدد بــا افــراد وابســته بــه ســرویس در کشــورهای مختلــف و ارتباطهــا­ی گســتردهای با موســاد برقرار کرده و حتی به ســرزمینها­ی اشغالی مسافرتهایی داشــته و مقدماتی برای اخــذ تابعیت از ایــن رژیــم غاصــب و غیرقانونــ­ی فراهم کــرده و مأموریت پیــدا کــرد اطالعاتی را در حوزههای مختلف بویژه تونل ســازی و حــوزه عمرانــی کشــور و فعالیتهــا­ی قرارگاه سازندگی خاتماالنبی­ا به سرویس بدهد. این فرد به تحمل 10 ســال حبس به سبب جاسوسی و ۲ سال حبس بابت تحصیــل مــال نامشــروع و رد امــوال و دســتمزدها­یی که از ســرویس جاسوسی اسراییل گرفته بود محکوم شده و در حال گــذران محکومیت خود اســت. «انوشــه آشــوری» کــه فــرد دو تابعیتــی و دارای تابعیت انگلیس اســت ولی این فرد نیز بــه ســرویس جاسوســی موســاد متصل شــده بود و هــم امکانات فراوانــی از آنها گرفته بود و اطالعات زیادی به اشخاص از کشور ما به این سرویس منتقل میکرد. این فرد هم مورد شناســایی قرار گرفت و به 10 سال حبس بابت جاسوسی، ۲ سال حبس بابــت تحصیــل مال نامشــروع و اموالی که از ســرویس موساد اخذ کرده و استرداد ۳۳ هزار یورو پول به نفع دولت جمهوری اسالمی ایران، محکوم شد.

مهمترین پاســخهای ســخنگوی قوه قضائیه به پرســشهای خبرنــگارا­ن را در ادامهبخوان­ید: ■ {نوشــین جعفری، عکاس بازداشتی}: صــدای منتشــر شــده از او، در کلیت جزو مــواردی اســت کــه بارهــا اعــالم کردیم. زندانیــان بــا خانــواده و افــراد و بســتگان تماس میگیرند و ما این را جزو امتیازات نظــام زندانیان خود میدانیــم. این یک امــر بدیهی اســت و فــرد هــم در تماس همانطور که در بیرون اســت امکان دارد اکاذیبــی را ادعا کند. آیا این ادعا درســت اســت؟ رســیدگیها و نگهداریهــ­ای مــا حتمــا در چارچــوب مقــررات اســت. محتــوای صدا را کاری نــدارم و کلیت آن را توضیح دادم. حتی کسانی که محموله ســنگین قاچاق مــواد مخــدر داشــتهاند میگویند بیگناه هستیم. آیا میتوان این قدر به ادعای متهم اعتبار بخشید؟ ■پرونــده مدیرعامــل ایــران خــودرو در مرحلــه تحقیقــات مقدماتــی در دادسراست. ■ {پرونده دو نماینده بازداشتی}: پرونده مربوط به شــرکت خودرویی هنوز رأیش صادر نشــده و در فرآیند رسیدگی است. یک جلســه دادگاه برگزار شده و جلسات بعــدی بــزودی برگــزار میشــود. اجــازه دهیــم پیشــداوری نکنیــم تــا زمانــی که موضوع به اثبات نرسیده است. ■ {آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رئیــس جمهــور}: در ایــن هفتــه کــه گرامیداشــ­ت هفتــه دولــت اســت، آن را برای جلسات بعد بگذارید. ë{مازیــار ابراهیمــی متهــم بــه تــرور دانشــمندا­ن هســتهای}: وزیــر اطالعات قــول داده در ایــن رابطــه اطالعرســا­نی کنــد. اما آنچه مــن میگویم این اســت کــه ما بــاور کنیــم انگلیس خبیــث و بی بی ســی دلــش به حال مــردم و جامعه ما نمیســوزد. در پازلی که آنها طراحی میکننــد بــازی نکنیــم و او اهــداف فریبکارانه خــود را تعقیب میکند. این فــرد بعد از آزادی مدتهــا ایران بوده و بعد رفته خارج و برگشــته است. اگر این فرد شــکایتی از ضابطین داشــته باشد، قــوه قضائیه برابــر ضوابط به شــکایات رسیدگیمیکن­د. ■ {پرونده مسئوالن سابق بانک مرکزی}: توضیحات دولت در شفاف شدن پرونده مؤثــر اســت و ما بــه دنبــال این هســتیم کــه توضیحــات مکتــوب دولت را داشــته باشــیم. دولــت محترم توضیحــات خود را به دادگاه ارائه بدهنــد. داوری را دادگاه انجام میدهد. ë{پرونــده اکبــر طبــری معــاون حــوزه ریاســت قبلی قــوه قضائیه}: ایــن پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ۵1 نفــر بازداشــتی دارد و مطالبــی که از اعترافــات ایــن افــراد نقل شــده صحت نــدارد. ما خــط قرمــزی نمیشناســی­م و اشــخاصی که دالیلی بر اتهام آنها باشد موضــوع مــورد رســیدگی قــرار میگیرد و نتیجــه این پرونده حتماً بــه اطالع مردم میرسد. ë{ادامــه محدودیتهــ­ای ســیدمحمد خاتمی}: گویا قرار اســت برخی از اسامی نقل همه جلســات باشند. ما مملکتی با ۲۸ میلیــون ایرانــی داریــم. چــه اصراری اســت. یکســری از تصمیمــات مربوط به شــورای عالی و دبیرخانه اســت و بخشی در دادگاه روحانیــت. مــن ســخنگوی قــوه قضائیــه هســتم و ایــن موضوعــات به تشــکیالت قوه بــر نمیگردد. درســت نیســت کــه بخواهیم به بهانه ســؤال نام افراد را همیشه مطرح کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran