Iran Newspaper

سرقتدیگمسی

-

گروهحوادث/مرجانهمایو­نی:مأموران پلیــس پایتخت در بیســت و هشــتمین مرحلــه از طرح رعــد حدود 700 ســارق را دســتگیر کردند که نیمی از آنها سابقه دار بوده و پس از آزادی دوباره به ارتکاب جرم روی آوردهاند. ســارقانی که بیشــتر آنهــا مدعی هســتند بهخاطــر بیپولی، فقــر و اعتیاد دســت به جــرم زدهانــد. از دزدان دیگ مســی خانه همسایه گرفته تــا عتیقــه فروشــان میلیــاردی کــه حاال همگی دستبند قانون بر دستانشان گره خورده است. به گزارش خبرنگار جنایی «ایران»، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بیســت و هشــتمین مرحلــه از طــرح «رعد»کهتوسطپلیس­پیشگیریتهر­ان بزرگ به اجرا درآمد از بازداشت بیش از 673 ســارق و مالخر و اجرای 319 حکم قضایــی خبر داد و گفــت: در این طرح با تشکیل439 پرونده برای سارقان،8 هزار و 484 فقره از اموال مســروقه کشف و 21 باند ســارقان و مالخران منهدم شــدند. سردار حســین رحیمی با اشاره به اینکه ارزش امــوال مکشــوفه بالغ بر 9 میلیارد و 642 میلیــون تومان بوده اســت گفت: 50 درصد متهمان بازداشت شده دارای سوابقکیفری­وتکرارجرمه­ستند.دراین طرح 35 محکــوم فراری نیز بازداشــت شدند که به بهانههای مختلف از زندان آزاد شده و با سپرده وثیقه دیگر به زندان بازنگشتهبو­دند.

مرد شیشــهای و همدســتش به محض اینکــه از زنــدان آزاد شــدند تــرک موتور نشســتند و قبل از اینکه مهر آزادیشــان خشــک شود گوشی قاپی هایشان را آغاز کردند. ■ چرا دســتگیر شــدی؟ / ما تازه از زندان آزاد شده بودیم، کار پیدا نکردیم مجبور شدیمگوشیقا­پیکنیم. ■ بهچهجرمیزن­دانبــودی؟/ به خاطر ســرقت دیــگ همســایهما­ن به ســه ماه حبس محکوم شــده بــودم. 20 روز قبل آزاد شــدم، پول نداشــتیم. با همدســتم داشــتیم از مقابــل خانــه همســایه رد میشدیم که دیگ مسی را داخل حیاط دیدیم. برای همین تصمیم گرفتیم که دیــگ را ســرقت کنیــم. آن را 350 هــزار تومان فروختیم اما خیلی زود دســتگیر شدیم. ■ در ازای هــر گوشــی چقــدر دریافــت میکردی؟/002 هزار تومان. ■ بــرایهــر­مــدلگوشــ­ی؟/ بلــه. فرقی نمیکرد؛ هر مدل گوشی باشد به قیمت 200 هــزار تومــان میفروختــم. گوشــی آیفــون یا سامســونگ بــرای آنهــا فرقی نداشت.

مــرد جــوان کــه تخصصــش ســرقت گوشیهای مدل پایین است برای اینکه توسطپلیسشن­اسایینشودل­باسزنانه بهتنمیکرد. ■ شــگردت برای گوشــی قاپی چــه بود؟ /روســری و مانتــو میپوشــیدم و تــرک موتورســیک­لت مینشســتم. با دوســتم میرفتیم برای گوشــی قاپــی؛ اما بعد از سرقت مانتو و روسریام را درمی آوردم. ■ چه گوشیهایی را سرقت میکردی؟ / گوشــیهای ارزان قیمت، برای اینکه اگر گیربیفتیمم­جبورنباشیم­ردمالسنگین بدهیم. به همین دلیل گوشیهای ساده راسرقتمیکر­دیم. ■ آنهــاراچن­ــدمیفروخت­ــی؟/از01 هزار تومان تا03 هزار تومان. آنقدری که خرج شیشهمانراب­دهد. ■ سابقهداری؟/بله.بهخاطرگوشی­قاپی بازداشتشدم­وسهسالحبسک­شیدم. ■ چه شــد که معتــاد شــدی؟ / از دســت مــادرم ناراحــت بــودم و رفتــم خانــه دوســتم. او گفــت شیشــه بکــش حالت خــوب میشــود و بعــد از آن من معتاد شــدم. قبــالً کار میکــردم و خیــاط پرده دوزی بــودم امــا اعتیــادم باعث شــد که بیکار شوم و بیپولی هم مرا دزد کرد.

در میان متهمانی که بازداشت شدهاند، پســر 23 ســالهای دیــده میشــود که 80 میلیون تومان خرج کرده تــا خودرواش را به شــکلی نامتعــارف تجهیــز کند اما ســرانجام نیز توسط پلیس توقیف شده اســت. این پســر دانشــجو در گفتوگو با خبرنگار ما دربــاره تجهیزات خودرواش چنین گفت: ماشینم 12 تا بوق مختلف دارد، 30 میلیــون تومان خرج سیســتم صوتــی اش کــردم و حــدود 50 میلیون تومان هم هزینه پنوماتیک کردم. یعنی کاری کــردم کــه بدنه ماشــین که خیلی روی زمیــن خوابیــده با فشــار یک دکمه بــاال میآید ومثل خودروی شاســی بلند میشــود. قیمــت ماشــینم 50 میلیــون تومان اســت اما تاکنون 80 میلیون برای آن هزینه کرده ام. ■ چهشدکهاینم­اشینراانتخ­ابکردی؟ /من عاشق ماشین هســتم و پژو 405 را خیلیدوستدا­رم. ■ چرااالناین­جاهستی؟/به خاطر اینکه ماشــینم را خیلی تغییــر دادم و صدای سیســتم صوتی هم بلنــد بــود و دور دور میکردم در خیابان که پلیس ماشینم را توقیفکرد. ■ 08میلیــون­تومــانراا­زکجــاآورد­ی؟/ ســه جا کار میکنم. هم گرافیستم و هم جلوبنــدی ســاز خــودرو؛ بیشــتر کارهای تغییر خودروام را هم خودم انجام دادم از روی اینترنت آموزش دیدم.

رفــت و آمدهــای مشــکوک دو بــرادر به یک خانــه قدیمی در خیابان ســعدی و گزارش همســایهها درخصــوص خرید و فروش مــواد مخدر در این خانه باعث شد مأموران راهی محل شده و به غیر از دســتگیری دو برادر، مقدار زیادی کاشی و کوزههای عتیقه کشــف کنند. متهمان مدعیهستندک­هدرحفاریای­نوسایلرا بهدست آوردهاند. ارزش کوزههایی که در این خانه قدیمی کشف شده هر کدام 3 میلیاردتوم­اناست.همچنینیکجل­د قرآن متعلق به دوره محمدشــاه قاجار کشفشدکهکار­شناسانمیرا­ثفرهنگی در حــال قیمتگــذار­ی آنهــا هســتند. از داخل خانه مردان جوان به غیر از عتیقه مقداریمواد­مخدرنیزکشف­شدهاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran