Iran Newspaper

نرخ تورم به 20 درصد میرسد

-

تا انگیزه تولیدکنندگ­ان این حوزه برای افزایش قیمت کاالها و خدمات تولید شــده کاهش یابد و به مسیر تثبیت قیمت نزدیکشوند. سوم: کاهش سرعت گردش پول در اثر کاهش انتظارات تورمی و نیز تأخیر تصمیم خرید در بازارهای متفاوت به علت کاهش قیمت در بازارهای اصلی ارز، طال، مســکن، بورس و اتومبیلهای خارجی، باعث شــد که اوالً بخشــی از پولهــای ســرگردان بین بازارها مجدد به چرخه تولید بازگــردد و ثانیاً با ایجاد برنامههای با ثباتتر برای تولید، امکان تثبیت در فرآیند عرضه محصوالت تا حدودی شکل بگیرد، لذا این تثبیت به سمت کاهش شتاب افزایش قیمتها هدایت شد.

چهــارم: با فروکش کــردن طوفان تحوالت در بازارهــای متفاوت، تمایل به بازگشــت پولهای ســرگردان به سمت ســپردههای بانکی و تا حدودی بورس آغاز و این موضوع باعث شــد تا تب شــدت تقاضای کل بیش از پیش در این حوزه کاهش یابد.

پنجم: کاهش ســطح نااطمینانی به اقتصاد هرچند هنوز در ســطح باالیی قرار دارد اما نســبت به ســال گذشته و از ابتدای ســال هر ماه نسبت به ماه قبل بهبود یافته و همین باعث شــده اســت تا شــتاب افزایش قیمتها گرفته شده و تورم نقطهبهنقطه بهســمت نرخهای کوچکتــری حرکت کند، هرچند نرخ 41.6 درصــد در مــرداد ماه همچنان یکــی از بزرگترین نرخهای تجربه شــده اقتصادهای جهان برای نرخ تورم اســت، اما نســبت به اردیبهشــت بیش از 10 درصد کمتر و نسبت به ماه گذشته یعنی تیر ماه 6.4 درصد کاهش یافته است. پس از بررسی علل شکلگیری این رخداد اقتصادی میتوان به آثار و نتایج آن اشــاره کــرد. یکی از مهمتریــن حوزههای توجه در نرخ تــورم اثر بر قدرت خرید خانوار اســت که بیشــترین انعکاس را بر ســبد خوراکیها و آشــامیدنی­ها دارد. نرخ تورم این گروه کاالیی از ابتدای ســال از حــدود 85.2 درصد در فروردین به حدود 56.6 درصد در مرداد ماه رسیده است که حدود 25 درصد کاهش شتاب افزایش قیمت در این سبد مصرفی را نشان میدهد. در هر حال قدرت خرید خانوارهای کشــور در مرداد ماه 1398 نسبت به مرداد 1397 برای تأمین اقالم خوراکی و آشــامیدنی نرخی در حدود 40 درصد که شامل افزایش قیمت سبد خوراکیها یعنی 56.6 درصد منهای نرخ افزایش دستمزدها حدود 16 درصد بوده است، کاهش یافته است. در جمعبندی موضوع میتوان گفت در صورتی که ثبات رویههای اجرایی بانک مرکزی و سیاســتهای اقتصادی دولت ادامه یابد، بحث کشمکشهای بینالمللی و روابط خارجی در همین سطح موجود ثابت بماند، مبارزه با فساد به جدیت دنبال شده و ادامه یابد، نقش دولت در اعمال سیاســتهای­ی که بهبود فضای کســب و کار را در پی دارد، جدیتر شود، میتــوان انتظار داشــت که روند کاهش شــتاب افزایش قیمتهــا ادامه یابد تا جایــی کــه در حدود 12 تا 24 مــاه آینده به نرخهای تورمی حــدود 20 درصد که تجربه تاریخی ایران است، بازگردیم.

الزم اســت بــرای تثبیت ســطح تقاضا و جلوگیــری از کاهش تقاضــای مؤثر، وزارتخانهه­ــای اقتصادی و ســازمان برنامه و بودجه، در راســتای تقویت قدرت خریدهای از دست رفته سیاستگذاری کنند و در کنار اصالحات ساختاری بخش بودجــه، پــول، بانــک و بانکداری مرکــزی که بــرای ایجاد اعتماد و کنترل رشــد نقدینگی و کاهش شــتاب ســاختاری رشــد قیمتها یک الزام اساسی بهشمار میروند، سیاســتهای توجه به افزایش قدرت خرید و حمایت ازطبقات فقیر جامعه، اقداماتی اساسی و اعتماد بخش صورت دهند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran