Iran Newspaper

ماهاتیر‌محمد‌به‌تهران‌م ‌یآید

ظریف: بلیت گفتوگوی امریکا با ایران، بازگشــت به برجام است

-

گروه سیاسی/وزیر امور خارجه ایران در سومین مقصد از ســفر آســیایی خود راهی مالزی شــد و بــا ماهاتیــر محمــد، نخســت وزیر و «ســیف الدیــن عبداهلل» وزیر امور خارجه این کشــور دیــدار و گفتوگو کــرد. ظریف بعد از این دیدارها اعــام کرد که ماهاتیر محمد بزودی به تهران سفر خواهد کرد. نخست وزیر مالزی نیز بعد از ماقــات ظریف با انتشــار تصاویری از دیدارش بــا وزیر امور خارجه ایران گفت که در این دیدار درخصوص ارتقای ســطح روابط دو کشور گفتوگو شد.

وزیرامورخا­رجهایرانهم­بعدازدیدار­بانخستوزیر­مالزی در کواالالمپـ­ـور در گفتوگویی ضمن تشــریح رایزنیهایش با او گفــت: «در دیدار بســیار خوب و دوســتانه بــا ماهاتیر محمد دربــاره مســائل جهــان اســام، تحریمهــا و اقدامــات خــاف قانون امریکا صحبت شد.» او افزود: «فرصتی داشتیم درباره مســائل دوجانبــه و اقداماتــی که به صورت دوجانبــه بین ما و مالــزی قرار اســت صورت بگیرد، از جمله کمیتــه عالی روابط دوجانبه که توافق کردیم در ســطح وزرای خارجه قبل از ســفر ایشان به تهران تشکیل شود نیز گفتوگو کنیم که در این کمیته درباره همه زمینههای همکاری از قبیل همکاریهای سیاسی، بینالمللــ­ی، اقتصــادی، امنیتــی و در همه حوزههــا گفتوگو خواهد شد و بعد ان شاءاهلل آماده سفر ایشان بشویم.»

ظریف در کنار این رایزنیها در جمع شماری از خبرنگاران حاضر در کواالالمپو­ر مالزی با انتقاد از سیاست تحریمی امریکا علیــه ایران گفــت: «ایــاالت متحده علیــه مردم ایــران جنگ اقتصادی به راه انداخته است. تعامل با ایاالت متحده برای ما ناممکن است، مگر اینکه این کشور جنگ و تروریسم اقتصادی علیــه مردم ایــران را متوقــف کنــد.» وی افــزود: «بنابراین اگر میخواهنــد بــه اتــاق بازگردنــد، بلیتــی وجــود دارد کــه بایــد خریداری کنند و آن بلیت اجرای توافق هســتهای است.» وزیر خارجــه ایران همچنین تأکید کرد که ایــران به دنبال گفتوگو برای گفتوگو نیست و تنها در صورتی وارد مذاکره میشود که بداند این مذاکره میتواند به نتیجه ختم شود.

رئیس دســتگاه دیپلماســی ایران در گفتوگوی دیگری با خبرگزاری برناما در مالزی ضمن تأکید بر اینکه طرفین اروپایی باید به این توافق پایبند بمانند، تصریح کرد که «اگر اروپاییها میخواهندبر­ایاجرایتعه­داتبرجامیش­انباامریکا­تعامل کنند، این مسأله به خودشان مرتبط است و ایران نقشی در این زمینه نخواهد داشت.» ظریف با تأکید بر اینکه روسیه و چین به اکثر مفاد این توافق پایبندند، اظهار کرد که «اروپاییها توان و یا عزم سیاسی الزم برای اجرای این توافق را ندارند.»

ظریف هفته گذشــته ۴ شــهریورما­ه ســفر آســیایی خود به ســه کشــور چین، ژاپــن و مالزی را آغــاز کرد. او پیــش از حضور در مالــزی بــا «وانگ یی» همتــای چینی خود در پکــن و نیز با «کونو تارو» همتای ژاپنی خود در شــهر بندری یوکوهاما دیدار و گفتوگو کرد. آبه شینزو نخست وزیر ژاپن هم دیروز گفت که در حاشــیه اجاس سران عضو سازمان ملل با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran