Iran Newspaper

اولویت بومیسازی قطعات مصرفی مهم

-

■ شــرکت بهره بــرداري راه آهن شــهري تهرانوحومه­چهوظایفيبر­عهدهدارد؟

وظیفــه مــا در شــركت بهــره بــرداري متــروي تهــران و حومــه ایــن اســت كــه شــرایطي ایمن را در ایستگاههاي خطوط متــرو مهیا ســازیم تــا شــهروندان بتوانند بــا آســایش از متــرو بــراي ســفرهاي خود اســتفاده نمایند. ما بهطــور لحظهای آمار مســافران و ظرفیــت قطارهــا را كنتــرل میكنیم. الزم به توضیح است در ساعات پیــک در خطــوط مترو، شــركت از نهایت ظرفیــت خــود بــراي تســهیل در رونــد جــا به جایي شــهروندان اســتفاده نموده و روزانه دو و نیم میلیون مســافر را جابجا ميكند. در همین راســتا در خطــوط ‪۲ ۱،‬ و ۴ مترو سرفاصله حركت قطارها ۴ دقیقه اســت و در خط ســه با سرفاصله 8 دقیقه خدماترساني ميكنیم در این خصوص ظرفیتهای ما خوب و مناسب است و در صورتلزومقط­ارفوقالعاد­هبهخطاعزام مينماییم بهگفتــهمد­یرعاملمترو­بــاتوجهبه­اینكه قطعات زیــادي از سيســتم متــرو، داخلي نيستندباوج­ودتحریمها،تامينقطعات یكیازمامور­یتهایاصلیم­ادرشــرکت بهرهبرداری­مترواســتو­ازســالگذش­ــته طبقفرمایشا­تمقاممعظمر­هبریتالش کردهایمتاگ­امیاساســی­درراســتای­رونق توليدملــی­برداریــم.وهمكاریمشـ­ـترک خوبیبيندان­شگاهها،مترووتوليد­کنندگان داخلی ایجاد شده و خوشبختانه مشكلی برای تامين قطعات وجود نــدارد. در ادامه گفتوگــویا­یــرانبــا­مهنــدسفرن­وش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترویتهران­وحومهرامیخ­وانيد. ■ این شرکت چه اقدامهایي انجام داده تا دیگر در ســطح متروهاي کشــور شــاهد تكديگری ودستفروشين­باشيم.

وظیفه اصلــی كاركنان این شــركت؛ خدمــات حمــل و نقلــی مناســب بــه شــهروندان اســت و در زمینــه جمــع آوری كامل دستفروشــا­ن نه نیرو داریم و نــه بودجه كافی. بهترین راهكار برای جمع آوری دستفروشان این است كه مردم از این افراد خرید نكنند. اگرچه همــواره طرح جمع آوری دستفروشــا­ن در دستور كار شــركت بهره برداري مترو است و پلیس مترو مستقر در ایستگاهها به محض ورود دستفروشــا­ن نســبت به جمع آوری این افراد اقدام میكنند، اما بیشتر این دستفروشان بصورت پنهانی وارد ایســتگاهه­ای متــرو میشــوند و در زمینه فروش كاالهای ریز و كوچك اقدام میكننــد كه همیــن امر منجر میشــود كنتــرل و ســاماندهی ایــن افراد ســخت باشد.

بیشتر این دستفروشان به وسیله یك كیف دستی وســایل كوچك قابل حمل به عنــوان یك مســافر عــادی وارد قطار مترو میشــوند و در داخل قطار نســبت به فروش كاالهای خــود اقدام میكنند. خریــد از دستفروشــا­ن در فرهنگ ما جا افتاده و هرقدر مــا به این موضوع دامن بزنیم و بیشــتر از آنها خریــد كنیم این پدیده بیشتر گسترش مییابد . بهترین راه حل این معضل در مترو عدم خرید مسافران از دستفروشها است.موضوع بساطگســتر­ی و دستفروشــی و خریــد از آنها به فرهنگ ما بســتگی دارد و بهتر اســت بــه كســبوكاره­ایی كــه از طریق پرداخــت مالیــات و عــوارض فعالیــت میكنند كمک كنیم؛ این موضوع سبب میشــود خودبهخــود ایــن مشــكل حل شود.

وي بــا بیان این مطلب كه اقدامهای مــا در راســتای برخــورد بــا ایــن افــراد از یکســو با برخورد مردم مواجه میشود و از ســوی دیگــر در پیامهــا و شــكایات مــردم از مزاحمــت دستفروشــا­ن متــرو برای مســافران ســخن بهمیــان میآید، افــزود: همین برخــورد دوگانه مــردم با ایــن موضــوع باعث شــده تا مــا بیش از پیش به اقدامهای فرهنگی روی بیاوریم و از طریــق پخش تیزرهای آموزشــی در واگنها، نصب بنر و اعالم در ایستگاهها ســعی داریم تا خرید نكردن از این افراد را در بین مردم فرهنگسازی كنیم. ■ آیــا ایــن شــرکت آمادگــي دارد تــا از توليدکننــ­دگان و صنعتگــران داخلي در راســتاي تامين قطعــات قطارهــاي مترو حمایتکند؟

ســال گذشــته بــرای تامیــن قطعات به ســراغ تولیــد كننــدگان داخلی رفتیم و دانــش فنی را با نظارت دانشــگاهه­ا در اختیــار تولیدكننــ­دگان داخلی قــرارداده و برابــر ضوابــط اقــدام خواهیــم كــرد، امیدواریــ­م بتوانیــم كمــک كنیــم تــا داخلیســاز­ی مترو بیشــتر شكل بگیرد، ضمــن اینكــه تامیــن قطعــات را از هــر مسیری كه میسر باشد، انجام میدهیم چــرا كــه بــا توجــه بــه نیــاز نمــی توانیم بگذاریــم قطارها بخاطر قطعــات از كار بیافتنــد. بومی ســازی قطعات مصرفی مهم در اولویتهای شركت بهرهبرداری متــروی تهــران و حومــه قــرار دارد. و در حال حاضر بخشــي از ترمزهــاي قطار و تجهیزات انجام شده كه كمك بزرگي در كاهش هزینههاي شــركت داشته است. اگرچــه شــرایط موجود باعث بــاال رفتن قیمتهاي تمام شــده تامین تجهیزات ميشــود، اما موفق شــدهایم تا هندریل ۲۲8 پلــه برقي را در همین دوره توســط متخصیصــن داخلي بوميســازي كنیم و مــا در حال حاضــر كمترین خرابي پله برقــي را در ایســتگا ههــاي متــرو شــاهد هستیم. ■ بــه منظــور تاميــن قطعــات مصرفي قطارهاباچه­مشكالتيموا­جههستيد؟

بــا توجــه بــه اینكــه قطعــات زیادي از سیســتم متــرو داخلــي نیســتند بــا وجــود تحریمهــا، تامیــن قطعــات یكــی از ماموریتهــ­ای اصلــی مــا در شــركت بهرهبــردا­ری متــرو اســت و از ســال گذشــته طبــق فرمایشــات مقــام معظــم رهبری تــالش كردهایم تا گامی اساســی در راســتای رونــق تولیــد ملــی برداریم. و همكاری مشترک خوبی بین دانشگاه ها، مترو و تولیدكنندگ­ان داخلی ایجــاد شــده و خوشــبختان­ه مشــكلی بــرای تامین قطعــات وجود نــدارد. ودر راستای تامین قطعات قطارهای مترو از تولیدكننــ­دگان وصنعتگــرا­ن داخلــی حمایتمیكنی­م. ■ اجــاره و بهره بــرداري از فضاها واماکن تجاري ایســتگاه هاي مترو به چه صورت ميباشد؟

فضاهــاي فرهنگــي در ایســتگاهه­اي خطوط متــرو برابر ضوابــط و به صورت مناقصهاي واگذار مي شود. ■ مســافران متــرو چگونــه ميتواننــد ازخدمات ارائه شــده توســط مترو آگاهي یابندوازچه­طریقيميتوا­نندانتقادا­تو پيشنهاداتخ­ودرااعالمن­مایند؟ ■ مــا در ســایت شــركت بــه نشــاني http://metro.tehran.ir ودرصفحــه اینســتاگر­ام شــركت بــه آدرس

Tehran_metro تمامــي اخبــار را اطــالع رســاني مي كنیــم. در صورتي كه فردي انتقاد یا پیشــنهادي داشته باشد، مي تواندبا شــماره 6۱۲۲۱766 تماس یا با ارســال پیامك به سامانه پیام كوتاه به شــماره 3000۴۲77 و همچنیــن ایمیل info.metro@tehran.ir موارد مورد نظر خود را اعالم كنند. ■ چــهموقعيت­وابزارهــا­يتبليغاتيد­ر مترو بــراي بخــش دولتــي و خصوصي فراهمشدهاس­ت؟

بــه اســتناد مصوبــه ۱898 شــورای اسالمی شهر تهران (خرداد ماه )۱393 مقرر شده كه تمامی فضاهای تبلیغاتی مترو از طریق ســازمان زیباســازی شــهر تهران واگذار شــود. این مصوبه در دوره مدیریت شــهری گذشــته اجرایی نشده ولی با تغییرات انجام شده در مدیریت شــهری این مصوبــه در دســتور كار قرار گرفتــه و از تیــر مــاه ســال 97 واگــذاری فضاهــای تبلیغاتــی توســط ســازمان مذكور انجام میشود. ■ به منظور توســعه مترو در شــهر تهران چهاقدامهای­ینجامدادها­ید؟

شــركت راه آهــن شــهري تهــران و حومه (مترو) وظیفه ساخت و توسعه مترو در شهر تهران را دارد. ما در شركت بهــره بــرداري متــرو بعــد از تحویــل ایســتگا هها بــه مردم خدمات رســاني مي كنیم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran