Iran Newspaper

رئیس دفتر رئیس جمهوری: جلوی رشد قیمتها را گرفتیم

-

رئیــس دفتــر رئیــس جمهــوری بــا تشــریح اقدامات و رویکردهای دولت بــرای مقابلــه بــا تحریم، توقف رشــد قیمتهــا را از جملــه دســتاورده­ای دولــت بــرای مقابله با شــرایط جدید دانســت و تأکیــد کــرد کــه باوجــود بی اعتمــادی ایجاد شــده میان مردم و دولت در ســال گذشــته، در چند ماه گذشــته این ارتباط مســتحکمتر شده است.

محمود واعظی که شــنبه شــب در شــبکه یک تلویزیون ســخن میگفت، با اشاره به اینکه ما به استقبال تحریم نمیرویــم اما از تحریم برای رســیدن بــه خودکفایــی اســتفاده میکنیــم، اظهــار کــرد: وقتــی میگوییم تــورم را کنتــرل کردیم بدیــن معنا نیســت که قیمت کاال کاهــش یافته، بلکه جلوی رشــد قیمتهای مختلف را گرفتیم و اگــر روند کنونــی ادامه یابــد، در آینده وضعیت بهتری را خواهیم داشت.

ایــن اظهــارات درحالــی اســت که برخــی از منتقــدان دولت با اشــاره به کنتــرل شــتاب تــورم، همــواره بــر این ادعــا تأکیــد میکنند کــه کاالهــا ارزان نشــده اســت، درحالــی کــه هیــچ گاه دولتمــردا­ن همچــون واعظی، مدعی ارزانی نشــدهاند، بلکه گفتهاند شتاب فزاینــده تــورم و افزایــش قیمتهــا را مهــار کردهانــد، هرچنــد در مــواردی برخــی کاالهــا و خدمــات نیــز ارزان شدهاند.

به گزارش ایرنا، رئیس دفتر رئیس جمهــوری در همیــن رابطــه، بــا بیان اینکه در مقایســه ۵ ماه نخســت سال ۸۹ نســبت به دوران مشــابه سال 7۹، از هــر لحــاظ وضــع آرامتــری داریــم، اضافــه کــرد: البتــه ایــن بــدان معنــا نیســت کــه مشــکات مــا حــل شــده است، بلکه رشد قیمت کاالهای مورد نیــاز متوقــف و قیمت برخی کاهشــی شــده، امــا به قیمــت اصلی برنگشــته اســت. واعظــی بــا اشــاره بــه توقــف نوسان قیمت ارز، تأکید کرد که دولت نمیخواهــد بــا دســتور قیمــت ارز را مشخص کند.

او، دلیــل ثبات بــازار ارز را عرضه و تقاضا و سیاست درست بانک مرکزی در ایــن زمینه دانســت و گفت: مردم نباید ارز را به عنوان سرمایه نگهداری کنند خوشحالیم ارز دچار ثبات شده و روند قیمت کنونی ارز، کاهشی است.

رئیــس دفتــر رئیــس جمهــوری وجــود دو نــرخ ارز را زمینه بروز فســاد و رانــت دانســت و تأکیــد کــرد: قطعــاً مــا منافع مردمــی که کمتــر برخوردار بودند و تأمیــن نیازمندیها­ی آنان را مهــم میدانیــم و با رانت و فســاد نیز مبــارزه میکنیــم. کمــا اینکــه با کمک وزارتخانهه­ای مختلــف، متخلفان در ایــن بخــش بــه قــوه قضائیــه معرفی میشــوند خیلــی پروندههــا مربوط به چند ســال قبــل بوده و رســیدگیها در این بخش در حال انجام است.

واعظــی در ادامــه ســاماندهی مؤسسات اعتباری و اصاح مالیات را دو گام بــزرگ دولــت در ۵ ســال اخیر برشمرد و گفت: مؤسسات اعتباری که قارچ گونه ســبز شده بودند، در نهایت به همت بانک مرکزی و دولت، امروز معضل مؤسســات اعتباری حل شده اســت، همچنیــن ۶ بانــک در دســت ادغام هســتند، هرچند هر کدام از این بانکها مشتری خود را دارند و بر این اســاس گام بــه گام پیــش میرویــم تا این اصاح ساختار صورت گیرد.

او همچنیــن بــا بیــان اینکــه در ۴ ســال اخیر قیمــت حاملهــای انرژی تغییر نکرده اســت، اظهــار کرد: وقتی میخواهیــم تعرفهها را اصاح کنیم، شرایط قشــر کمتر برخوردار را بررسی میکنیــم، اگر قیمت بنزین را افزایش دهیم قشــر برخوردار و پرمصرف باید هزینــه بیشــتری بدهــد و قشــر کمتــر برخــوردار یارانــه بگیــرد. کمیتهای در حال بررســی این روند اســت و قبل از هــر کاری بــا مــردم مشــورت میکنیم تا قشــر کمتر برخــوردار دچــار نگرانی نشود.

واعظی گفتًکه در اصاح ساختار یارانهها نیز حتما به قشر کم برخوردار توجه خواهد شد.

رئیــس دفتــر رئیــس جمهــوری، تاش بــرای ادامه فعالیــت بنگاهها و توســعه اشــتغال روســتایی را از دیگــر رویکردهــا­ی دولــت در شــرایط فشــار دشــمن بــر اقتصــاد عنــوان و ابــراز امیــدواری کــرد کــه امســال بودجــه مجلــس بــر اســاس سیاســتی ارائــه شــود که وابســتگی به نفت به حداقل رســیده و بــا تکیه بــر مالیــات و حذف برخی یارانهها و سپردن فعالیتها به بخش خصوصی و واگذاری بخشــی از بنگاههای دولتی به بخش خصوصی، گامهای مؤثری برای تحقق این مهم برداشته شود.

او همچنیــن دربــاره سیاســتهای امریــکا در قبــال جمهــوری اســامی ایــران بــا بیــان اینکــه در امریــکا دموکراتها و جمهوریخواه­ان فضای انتخاباتــ­ی دارنــد و ایــن فضــا هرچــه پیــش میرویم تندتر میشــود، اظهار کرد: ایران برگ تبلیغاتی امریکاییها نیست و آنان سخت در اشتباه هستند، سیاســت خارجی ما مشخص و یگانه اســت و همه از سیاست یگانه موجود در سیاســت خارجی تبعیت میکنیم امــا اصــول ما یکــی اســت و امریــکا تا روزی کــه بخواهــد ایــن سیاســت را نســبت به مردم و نظام داشــته باشــد شرایط همین خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran