Iran Newspaper

ضرورتی برای تصویب «پالرمو» و «سیافتی» در مجمع تشخیص دیده نمیشود

-

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین موضع این نهاد تصمیم گیرنــده دربــاره لوایــح مربــوط بــه «افایتــیاف» را این گونه توضیح داد که هم اکنون ضرورتی برای تصویب لوایح «پالرمو» و «سیافتی» در مجمع دیده نمیشــود. این موضع در حالی است که گروه ویژه اقــدام مالی (افایتیاف) اوایل تیرماه در آخرین نشست خود برای پایان تعلیق قرار گرفتن ایران در فهرست ســیاه خود ضرباالجل چهارماهه تعییــن کــرد. ضرباالجلی که بــه گفته باهنــر، برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت اهمیتی ندارد.

بــه گزارش تســنیم، محمدرضا باهنر روز گذشــته در نشســتی خبری درباره سرنوشــت پالرمــو (مبارزه بــا جرایــم ســازمانیا­فته فراملــی) و «ســیافتی» (مقابلــه بــا تأمیــن مالــی تروریســم) در مجمــع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «در ارتباط با مسأله کنوانســیو­نهای مرتبــط بــا «افایتــیاف» اعضــای مجمــع تشــخیص مصلحــت نظــام بــه ایــن نتیجه رســیدهاند که ابتــدا بازخورد تعهدات قبلــی ایران در مفاد «افایتیاف» از ســوی این نهاد مشخص شود کــه آیا تاکنــون از اجرای مفاد مشــخص شــده در این کارگــروه منتفع شــدهایم یا خیر، ســپس بــه تصویب بندهــای باقــی مانــده از جملــه پالرمــو و ســیافتی بپردازیــم.» با ایــن حال باهنــر به نحوی بــا یادآوری اینکــه اروپاییها پس از خــروج امریکا از برجام اقدام مؤثــری نکردنــد و کاری جز اظهار نگرانی، دلســوزی، غصه و تأسف انجام ندادند، موضوع برجام و انتظار ایران بــرای به منصه ظهــور رســیدن اراده اروپاییها در اجرای تعهدات برجامیشــا­ن را در تصمیمگیری مجمــع برای این لوایح را بی تأثیر ندانســت و گفت: «منتظــر میمانیــم ببینیــم آقایــان بــرای تعهــدات و قطعنامههــ­ا و در رأس آن برجــام حاضرنــد چــه هزینهای پرداخت کنند.» او در ادامه درباره برداشتن گام ســوم تعلیــق تعهــدات برجامــی از ســوی ایران کــه ضرباالجل آن در 15 شــهریور تمام میشــود، با بیــان اینکــه به نظر نمیرســد اروپاییها تــا این زمان کاری انجــام دهنــد کــه نظــام جمهــوری اســالمی را برای برداشــتن گام ســوم منصرف کند، گفت: «جزو تصمیمگیران نیستم اما تحلیل من این است که گام سوم را ایران قطعاً برخواهد داشت.»

این چهره اصولگــرا درباره بحث مذاکره با امریکا نیز با بیان اینکه «مذاکره برای ما اصل نیســت و یک وسیله برای رسیدن به هدف است بنابراین تا امیدی بــه اینکه مذاکره ما را به اهداف نزدیک میکند وجود نداشــته باشــد حتماً مذاکرهای نخواهد بــود»، گفت: «مذاکــره زمانی میتواند ادامــه پیدا کند که امریکا به تمــام تعهــدات برجامی خود برگــردد در آن صورت میتوانیــم فکر کنیم که آیا مذاکــره میتواند کار ما را جلو ببرد یا خیر.»

او در ادامه این نشســت خبری با اشاراتی به هفته دولــت گفــت: «دولــت در میــدان اجراســت، همــه نهادهــا بایــد از دولت حمایــت و کمک کننــد و البته دولــت نیز باید تحمل خــود را در برابــر انتقادات باال ببرد.»

دبیرکل جامعه اســالمی مهندســین همچنین در این نشســت به ســؤاالتی درباره وضعیــت انتخاباتی جریان سیاســی متبوعش پاســخ داد. او در پاســخ به ســؤالی درباره حضورش در جلســات شورای وحدت اصولگرایــ­ان و نتیجــه بخشــی این شــورا، گفــت: «در دورههای گذشته هم این گونه بوده که به وحدت صد درصد نرسیدیم، اما سعی خواهیم کرد. این که گفته میشــود در آن جلسه حضور نداشتم، حضور داشتم و شــرکت میکنــم؛ البته طبیعی اســت کــه نقدهایی هــم وجــود دارد، اما بایــد تالش کنیم جریــان فراگیر اصولگرایــ­ی شــکل بگیــرد.» او در ادامه افــزود: «باید همه دست به دست هم دهیم تا انتخابات تبدیل به صحنه امید و شــادابی و طراوت شود. حس میکنیم عــدهای بــرای اینکــه رأی بیاورند، بر مــوج نارضایتی میدمنــد و نقاط ضعفهــا را بزرگنمایی میکنند به این امید که بتوانند رأی بیاورند که این یک استراتژی اشتباه است.»

دبیرکل جامعه اســالمی مهندسین با این توصیه بــه اصولگرایان کــه به برد اطمینان نداشــته باشــند، دربــاره رابطه بــا قالیباف و جبهه پایــداری هم گفت: «االن در شورای وحدت عموماً همه شرکت میکنند. قالیبــاف و دوســتان دیگــر حضــور دارنــد. آنها قصد جدایی و جداســازی و انشــعاب ندارند. البته پایداری هنوز به صورت رسمی نمایندهاش را نفرستاده است و با شــورای ائتالف بعضاً رســانهای صحبت میکند. توصیه ما این است که رسانهای با هم صحبت نکنند و بنشینند با هم گپ بزنند و گفتوگو کنند و از طرفی هم عدهای معتقد هســتند کــه طیفهایی مثل علی الریجانی و امثال آنها که به این شورا دعوت نشدهاند یکــی از اشــکاالت شوراســت کــه بایــد اصــالح شــود. باهنــر دربــاره اینکه با طیــف احمدینــژا­د مذاکرهای داشتهاید، گفت: ما اصوالً مذاکرهای با او نداریم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran